دهلی نو-ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بر همکاری های مشترک برای مقابله با چالش جهانی ویروس کرونا تاکید کرد.

شبکه خبری "ان دی تی وی" روز چهارشنبه به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیر اضافه کرد در  این تماس تلفنی نارندرا مودی در خصوص کنفرانس تصویری کشورهای عضو گروه سارک که با پیشنهاد دهلی نو برگزار شد به ولیعهد عربستان سعودی توضیح داد.

کنفرانس تصویری کشورهای عضو شورای همکاری منطقه ای جنوب آسیا (سارک) روز یکشنبه برگزار شد. در پایان این کنفرانس کشورهای عضو از همکاری برای کنترل شیوع ویروس کرونا حمایت کردند. هند همچنین اعلام کرد برای این هدف یک بودجه ۱۰ میلیون دلاری اختصاص خواهد داد.

در بیانیه دفتر نخست وزیر هند آمده است: دو طرف توافق کردند که اقدامات مشابه در سطح رهبران گروه ۲۰ در سطح جهانی می تواند برای مقابله با ویروس کرونا مثبت باشد. از این اقدامات  می توان برای بحث در مورد تمهیدات خاص جهت  رفع چالش های ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین جلب اعتماد جمعیت جهانی استفاده کرد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند همچنین در مورد لزوم هماهنگی بین کشورها برای مقابله با شیوع این ویروس که نه تنها  بر سلامتی و رفاه چند صد هزار نفر از مردم تأثیر گذاشته بلکه تهدیدی جدی بر اقتصاد بسیاری از کشورهاست گفت وگو کرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، در هند  ۱۴۸ نفر و در عربستان سعودی ۱۷۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید۱۹» از ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.

علایم این ویروس ۸۰ درصد شبیه به سندرم حاد تنفسی «سارس» بوده و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت می کند. در حالی که نخستین علایم ویروس کرونا به تب بالا، گلودرد، سرفه، تنگی نفس و اسهال ظاهر می‌شود، در مراحل بعدی باعث ذات الریه و نارسایی کلیه شده و در نهایت ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

واکسنی برای این ویروس تاکنون وجود ندارد و تنها راه نجات از آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار زیر نظر پزشکان در قرنطینه است.