تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه و در شصت و نهمین سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، با اشاره به سابقه اقدامات خصمانه واشنگتن در قبال تهران در دهه‌های گذشته، تاکید کرد زمان آن فرا رسیده تا آمریکا سیاست های شکست خورده خود را تغییر کند.

محمد جواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: ۶۹ سال پیش در چنین روزی، نخست وزیر ایران ایران که از طریق یک انتخابات دموکراتیک برگزیده شده بود، صنعت نفت این کشور را ملی اعلام کرد تا به غارت شدن ثروت ایران پایان دهد. پاسخ آمریکا هم به این اقدام، تحریم و تغییر رژیم بود.

ظریف در ادامه این توئیت نوشت: از سال ۱۹۷۹، تحریم و تغییر رژیم بار دیگر جزء اصلی سیاست آمریکا در قبال ایران قرار گرفت؛حتی در شرایط شیوع ویروس کووید-۱۹.

وی در پایان توئیت خود نوشت: زمان آن رسیده که این سیاست ورشکسته تغییر کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه جنگ طلب آمریکا که در شرایط گسترش ویروس کرونا در جهان و ایران همچنان به حملات تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران ادامه داده است، روز گذشته مدعی شد: پیشنهاد داده‌ایم از طریق نهادهای سازمان ملل به ایران کمک‌ ارسال شود.

پمپئو در گفت و گویی در پاسخ به این سوالی درباره ادعای اخیر خود مبنی بر پیشنهاد برای کمک به ایران، گفت: برای ایران و همچنین کره شمالی این مساله مطرح است.

وی افزود: اینها کشورهایی هستند که ما عمیقا با آنها دچار اختلاف هستیم. ما با جدیت تلاش می‌کنیم تا شرایط بهتری را برای مردمانشان ایجاد کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: بخشی از آن این است که اطمینان حاصل کنیم که "در صورت امکان" بتوانیم کمک‌های مورد نیاز ارائه دهیم. بنابراین ما هم به کره شمالی و هم ایران، پیشنهاد کمک مورد نیاز داده‌ایم و پیشنهاد کرده‌ایم تجهیزات را از طریق نهادهای سازمان ملل یا از طریق کشورهای دیگر، به این کشورها ارسال کنیم.

پمپئو مدعی شد ما این کار را خواهیم کرد، این کار درستی است که باید در زمان بحران انجام دهیم.