دیشب نخستین قسمت سریال پرمخاطب پایتخت شش در حالی روی آنتن شبکه یک سیما رفت که گویی دخل و خرج صدا و سیما در این روزهای آغازین سال ٩٩ با هم خیلی نمیخواند که مدیران آن مجبور شده بودند در میان حجم عجیب و غریب پیامهای تبلیغاتی، کمی هم سریال پایتخت را نشان ما بدهند.
یعنی سریال پایتخت که احتمالا از قبل هم قابل پیش بینی بود که در روزهای قرنطینه مردم، مورد توجه قرار میگیرد، ابتدا با تبلیغ یک اپلیکیشن در قالب نمایش آغاز شد.
هنوز چند دقیقه ای از آغاز تیتراژ نگذشته بود و مخاطب فقط با کارکتر نقی معمولی در سری جدید آشنا شده بود که پیامهای معروف بازرگانی با روشی اعصاب خرد کن پخش شد و این قصه تا پایان قسمت نخست این سریال دو بار تکرار شد تا بیش از اینکه پایتخت مخاطب را به یاد نوستالژی فصلهای نخست خود بیندازد، به اصطلاح روی اعصاب مخاطب راه برود.
البته که تلویزیون هم خرج دارد و باید دخل و خرج خود را مدیریت کند ولی سوال بزرگ اینجاست که این حجم از پیام بازرگانی که بیشتر ما را یاد شبکههای ماهوارهای ورشکسته آن ور آبی می اندازد، چه تناسبی با هشتگِ در خانه میمانیم، که باز خود صدا و سیما در حال تبلیغ آن است، دارد؟
شاید بهتر بود دستکم در زمان پخش این مجموعه قطعا پر بیننده، از همان پیامهای معروف در خانه میمانیم به جای تبلیغ قابلمه، پفک استفاده میشد تا حداقل باور کنیم که واقعا اراده همه ما به در خانه ماندن است، نه اینکه فقط شعار آن را بدهیم.
حالا این میزان از تبلیغ بازرگانی وسط سریال پایتخت شش صدای سازندگان آن را هم درآورده است و نقی معروف پایتخت گفته که پخش سریال دست تلویزیون است و به سازندگان مربوط نمیشود.
البته که محسن طنابنده جمله کوتاه خود را اینطور تمام کرده که ما هم از این میزان پیام تبلیغی وسط پایتخت راضی نیستیم.
امشب دومین قسمت پایتخت روی آنتن میرود و امیدواریم مدیران صدا و سیما و شاید بهتر بگوییم مدیر شبکه یک سیما با درایت بیشتر متوجه این امر باشد که اگر سریالی پر بیننده است، از این فرصت مناسب به جای درآمدزایی یک بار هم که شده برای فرهنگ سازی استفاده و پویش در خانه میمانیم تبلیغ شود تا بعد از شکست کرونا در کنار جامعه درمانی کشور از مدیریت درست رسانه مهم و پرمخاطب کشور تقدیر شود.