عباس حلواییزاده روز شنبه در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت متروی قم، اظهار داشت: همه توان مجموعه قطار شهری معطوف به افتتاح خط A به طول ۱۴.۸ کیلومتر بوده است که در فاز نخست شش کیلومتر این مسیر از ایستگاههای A۱۴ تا A۹ به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی میزان پیشرفت فیزیکی فاز نخست را در مجموع ۵۳ درصد دانست و افزود: در سال ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان که ۴۲ میلیارد تومان بهصورت غیرنقدی و ۱۰۸ میلیارد تومان نقدی بوده به پیمانکار بر اساس صورتوضعیتها پرداخت شده است.
وی با اشاره به تامین ۸۰ واگن در سال ۹۸ برای متروی قم گفت: یکی از مهمترین اقدامها در سال ۹۸ مربوط به حوزه تملکات بود که حدود ۲۹.۵ میلیارد تومان در این زمینه تامین اعتبار شد که بهدنبال تحویل این تملکات توسط مناطق بهویژه منطقه شش برای ساخت سازه هستیم.
حلواییزاده تامین تجهیزات را یکی از مهمترین اقدامات برای بهرهبرداری از فاز نخست متروی قم ذکر کرد و گفت: در حال حاضر و بدون در نظر گرفتن نوسانات آینده برای تامین تجهیزات که بخشی بهصورت یورو و بخشی ریالی بوده که حدود ۸۵۰ میلیارد تومان باید تأمین اعتبار شود.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمدهای از تجهیزات وارداتی است، یادآور شد: در این زمینه جلسههای گوناگونی برای شناسایی ظرفیتهای کشور برگزار شده است، ولی بخشی از این تجهیزات وارداتی بوده و نیاز مبرم برای بهرهبرداری به این تجهیزات است.
وی با بیان اینکه چهار تن ریل در ابتدای سال ۹۸ خریداری شده بود، اضافه کرد: بهدنبال تسهیل نرخ پرداخت به پیمانکار برای تسهیل در امور هستیم و فاز نخست مترو تا امسال به بهرهبرداری میرسد.
عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا آغاز شد، راهاندازی خط متروی قم به ۲ مرحله تقسیمبندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راهاندازی میشود. /