سنندج - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، لازمه تحقق شعار سال (جهش تولید) را واگذاری تصمیم‌گیری‌های کلیدی و کلان اقتصادی کشور به گروه‌های مولد و کسانی دانست که دغدغه اصلی آنها تولید و رفع مشکلات مربوط به آن است.

علیرضا مرامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح شدن شعار جهش تولید را از جانب رهبری، اقدامی هوشیارانه و ارزشمند خواند و اظهار داشت: مشکل اصلی و کلی اقتصاد کشور ما ضعف تولید است و تنها راه پیشرفت و توسعه، توجه به این حوزه و تلاش برای برداشتن موانع موجود و پیش روی این بخش است.

وی با بیان اینکه لازمه تحقق این شعار تجدیدنظر در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است، اضافه کرد: بخشی از سیاست‌های کشور ناسازگار با رونق و جهش تولید است بنابراین باید برنامه‌ها مناسب و سازگار با تولید بوده و به گروه‌های مولد نیز بیشتر بها داده شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان یادآور شد: مشکل این است که بخش قابل توجهی از تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در دست گروه‌هایی است که ارتباطی با تولید نداشته و دنبال تجارت و بازرگانی هستند و همین جریان‌ها نیز راجع به سیاست‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرند.

مرامی با بیان اینکه دولت طی سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای رونق تولید و کاهش وابستگی به درآمد حاصل از نفت داشته اما نتایج چشمگیری بدست نیاورده است، تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده نیست چرا که مدیریت این حوزه یکدست و هماهنگ نیست و دخالت‌های غیرکارشناسی شده موجب عدم موفقیت در این زمینه شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی سرمایه‌داری تجاری در مرکز اصلی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور قرار دارند، افزود: معتقدم یکی از راهکارهای اصلی برای رونق و جهش تولید این است که سیاست‌گذاران متناسب با شرایط فعلی و کسانی که دانش، جسارت و شناخت لازم را از اقتصاد دارند، در مسند امور قرار گیرند.

رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را با عنوان «جهش تولید»  نامگذاری کردند.