با قرنطینه شدن حدود یک میلیارد نفر در خانه هایشان در سراسر جهان و به وجود آمدن شرایط فوق العاده کنونی، همه به خدمات الکترونیکی و ابزارهای جدید پناه آورده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سالی متلیس» استاد رفتار سازمانی در دانشگاه آکسفورد گفت که «معتقدم برخی از جنبه های کار و سازمان پس از خروج از بحران ویروس کرونا تغییر خواهد کرد».
وی افزود: مردم بزودی پی خواهند برد که می توانند کار و ارتباط خود را به روشی که قبلا انجام نمی دادند، انجام دهند و این آنها را وادار می کند تا هرچه بیشتر با فناوری انس و خو بگیرند.
غول های تجارت الکترونیکی در مقابل فروشگاه های مستقل
سایت های بزرگ خرید الکترونیکی درخواست های زیادی را دریافت می کنند در زمانی که مصرف کنندگان در قرنطینه به خرید اینترنتی کالاهای ضروری و اساسی خود روی آورده اند.
دوشنبه هفته گذشته ( 16 مارس) روز سیاهی برای بورس های جهان بود و سهام غول های توزیع آمریکایی مانند آمازون و ولمارت کاهش یافت هر چند اوایل هفته سهام آنها بهبود و افزایش یافت.
شرکت آمازون اعلام کرد که « شاهد رشد استقبال مشتری های برای خریدهای اینترنتی هستیم و این روند باعث خالی شدن انبارهای شرکت بخصوص کالاهای اساسی خانه ها و لوازم پزشکی شده است».
این درحالی است که "مایک چری" رئیس اتحادیه شرکت های کوچک در انگلیس گفت که کسب و کارهای مستقل و کوچک از این وضعیت رنج می برند.
وی افزود که این مرحله، اساسا برای فروشگاه های کوچک در انگلیس بسیار سخت است و نگرانی های بزرگی در خصوص زنجیره های عرضه در زمانی که تعداد مشتری ها دائما کاهش می یابد و به عبارت دیگر چشم انداز این فروشگاه ها در هفته های پیش رو ناامیدکننده تر است.
پخش اینترنتی و رنگ باختن رونق سینما
با رونق تقاضای اینترنتی ، شرکت های عمده تلویزیونی و ویدئوئی مانند نتفلیکس و کانال + و گوگل (شرکت مادر سایت یوتیوب) اقدام به کاهش کیفیت فیلم های خود کرده اند تا از فشار بر روی اینترنت در اثر ازدحام کاربران در اروپا بکاهند.
براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ در آخر هفته گذشته شبکه های پخش اینترنتی در جهان با افزایش استقبال 20 درصدی روبه رو بودند.
درمقابل نقش بزرگ سینما به شکل بی سابقه ای کم رنگ شده و درهای برخی از سالن های سینما برای مشارکت در مهار ویروس کرونا ( کوید 19) به طور موقت بسته شده است.
درآمریکا سهام سینماهای«سینمارک» و« ای ام سی اینترتمنت» AMC Entertainment روز جمعه گذشته با سقوط 60 درصدی یعنی بالاترین سطح در ماه های ژانویه و فوریه مواجه شد.
جت های خصوصی مقابل هواپیماهای تجاری
شرکت های هواپیمایی هزینه های کلانی را به دلیل قرنطینه خانگی مردم و بسته شدن مرزها متحمل شده اند و برخی از آنها به مرز ورشکستگی رسیده اند.
با توجه به این وضعیت ، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) روز پنجشنبه گذشته هشدار داد که شرکت های هواپیمایی به کمک فوری به ارزش 200 میلیارد دلار نیاز دارند.
«الکساندر دی جونیاک» رئیس این اتحادیه اظهار داشت که بحران کرونا خطرناکتر و گسترده تر از بحران برهه بعد از 11 سپتامبر 2001 و ویروس سارس در سال های 2003-2002 و بحران مالی جهانی سال 2008 است.
این درحالی است که تقاضا از شرکت های هواپیماهای اختصاصی که در کارهای خود شاهد شکوفائی هستند، افزایش یافته است.
« دانیل تانگ» از شرکت « مای جتس» مستقر در هنگ کنگ گفت: مشتریان ثروتمند این شرکت ها ترجیح می دهند کنار صدها مسافر دیگری که نمی دانند به کدام کشورها قبلا سفر کرده اند، قرار نگیرند.
«ریچارد زاهر» رئیس هیات مدیره شرکت هواپیماهای خصوصی مستقر در آمریکا هم با بیان اینکه « درخواست ها رونق گرفته است»، گفت که فروش رزرو بلیت شرکت ها 20 تا 25 درصد افزایش داشته است.
کلاس های ورزشی اینترنتی بجای سالن های ورزشی
با بسته شدن درهای بسیاری از سالن های ورزشی ،ورزشکاران برای ادامه تمرینات خود در خانه به درس های اینترنتی روی آورده اند.
سهام شرکت تجهیزات ورزشی آمریکایی Peloton به میزان قابل توجهی افزایش یافته است وسرمایه گذاران به تقاضای روز افزون تجهیزات فردی مرتبط به اینترنت و درس های آنلاین خود دل بسته اند.
کنفرانس های ویدیوئی به جای نشست ها
درحالی که بسیاری از مردم کارهای خود را از منازل انجام می دهد، تقاضا ها برای فناوری هایی که نشست های مجازی و اینترنتی را ممکن می کند، افزایش داشته است.
«کارولینا میلانسی» تحلیلگر شرکت«کریتیف استراتژیس» گفت: استقبال واقعی از دورکاری موجب شده تا سهام شرکت هایی مانند« Zoom » که متخصص در برگزاری کنفرانس های ویدئویی است، افزایش یابد.
در این میان ، تعویق یا لغو نشست های کاری و رویدادهای ورزشی و فرهنگی ادامه دارد و همچنان یک سوال بزرگ در باره برگزاری بازی های المپیک در ژاپن در تابستان امسال مطرح است.