تهران- ایرنا- مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار پیرامون سرعت گرفتن شیوع کرونا، تاکید کرد که جهان می‌تواند مسیر این همه‌گیری را تغییر دهد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دوشنبه‌شب در نشستی خبری با یادآوریاینکه اکنون بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید۱۹ از تقریبا همه کشورهای جهان به این سازمان گزارش شده است، گفت: این همه‌گیری در حال سرعت گرفتن است. از گزارش اولین مورد ابتلا تا رسیدن آمار ابتلای جهانی به ۱۰۰ هزار، ۶۷ روز طول کشید؛ ۱۰۰ هزار مورد بعدی ۱۱ روز و ۱۰۰ مورد سوم تنها ۴ روز طول کشید.

آدهانوم ابراز امیدواری کرد که جهان می‌تواند این مسیر را تغییر دهد و در عین حال هشدار داد: [اما] نمی‌توان یک بازی فوتبال را فقط با دفاع برد. باید حمله هم بکنید... ما برای پیروزی باید با روش‌های تهاجمی و هدفمند به ویروس کرونا حمله کنیم و ضمن آزمایش گرفتن از تک‌تک موارد مشکوک به کووید۱۹، همه موارد مثبت را قرنطینه و از آن‌ها مراقبت کنیم و در همین حال افرادی را که با او در تماس‌ بوده‌اند، پیگیری و قرنطینه کنیم.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعزام تیم‌های پزشکی از برخی کشورها برای کمک و آموزش کادر درمان دیگر کشورها را "نمونه‌ای برجسته از همبستگی بین‌المللی" دانست و آن را نتیجه تلاش‌های چندین ساله این سازمان برای ایجاد شبکه تیم‌های فوریت پزشکی برای چنین روزهایی عنوان کرد.

وی در عین حال با اشاره به دریافت گزارش‌های هشداردهنده از سراسر جهان درباره ابتلای شمار زیادی از کادر درمان کشورها به کووید۱۹، بر لزوم تامین ایمنی کارکنان بخش سلامت تاکید کرد.

آدهانوم گفت که در نشست سران گروه ۲۰ از آن‌ها خواهد خواست که برای افزایش تولید لوازم پزشکی و ابزار محافظت فردی، خودداری از ممنوعیت صادرات این کالاها و تضمین توزیع برابر براساس نیاز همکاری کنند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت درباره استفاده از داروهای آزمایش‌نشده هشدار داد و توضیح داد که این کار باعث ایجاد امید واهی و آسیب به بیماران و همچنین کمبود داروهای ضروری برای دیگر بیماری‌ها خواهد شد.

وی افزود: در پایان مایلم به همه یادآوری کنم با وجود آنکه کووید۱۹ توجه جهانی را به خود جلب کرده، بیماری تنفسی دیگری هم هست که هم قابل پیشگیری است و هم قابل درمان، اما سالانه یک و نیم میلیون انسان را به کام مرگ می‌کشد. این بیماری "سل" است.

براساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار نفر در بیش از ۱۹۰ کشور جهان به کووید۱۹ مبتلا شده و نزدیک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.