به گزارش روز پنجشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در جلسه ویدئو کنفرانس اعضای شورای معاونین سازمان آموزش وپرورش استثنایی با روسای ادارات آموزش وپرورش استانها با بیان اینکه مکتب کارکردگرایی، تحلیل کارکردی از مسائل ارایه میدهد، اظهار داشت: در این مکتب هیچ پدیدهای صددرصد آثار مناسب و هیچ پدیدهای نیز آثار صرفا نامناسب ندارد.
وی افزود: در این ایام با دو پدیده مواجهایم یکی از آنها عید نوروز است که آثار و کارکردهای مثبت فراوانی دارد و دیگری درگیری با بیماری کرونا است که علاوه بر کارکردهای منفی زیاد دارای فرصتهایی نیز هست.
حسینی تصریح کرد: نوروز در کشور ما کارکردهای مثبت فراوانی از جمله تجدید قوای انسانها، تنوع بخشی، بهداشت محیط، گسترش روابط اجتماعی دارد، ولی دارای آثار منفی از جمله تجملگرایی نیز هست.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه گسترش ویروس کرونا باعث شده طولانیترین وقفه آموزشی در جهان شکل بگیرد، اظهار داشت: هفتاد درصد دانش آموزان دنیا یعنی حدود یک میلیارد و ۲۶۰ هزار دانش آموز دچار وقفه آموزشی شدهاند.
وی افزود: اما این پدیده در مقابل تهدیدها فرصتهایی را نیز ایجاد کرده است که رعایت بهداشت همگانی، افزایش تعاملات گرم خانوادگی و اتصال خانه و مدرسه از جمله این فرصتهاست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه این ویروس از منظر آموزش و پرورش فرصتی ایجاد کرد که وارد جهان سوم یا جهان دیجیتالی بیش از پیش شویم، افزود: در این ایام با همت همه معلمان، در بستر دنیای دیجیتال آموزش ساری و جاری شد و این فرصتی بسیار خوب برای گسترش آموزشهای مجازی و مدرسه مجازی است.
وی تصریح کرد: با ورود متعهدانه همکاران آموزش و پرورش استثنایی در سطح ستاد، استان و مدرسه خوشبختانه در حوزه آموزشهای مجازی پیشی گرفتهایم.
حسینی با اشاره به دو مثلث، ستاد سازی، شبکه سازی ومشارکت آفرینی و مثلث دوم یعنی فناوری نوین و دیجیتالی، محتواهای آموزشی و محتواهای بهداشتی گفت: ایجاد بانک مجازی آموزش و محتوای آموزشی، راه اندازی شبکه جامع روشها و الگوهای تدریس، ایجاد پایگاه مجازی و مدرسه مجازی در هفت استان، آموزشهای والد محور از طریق مراکز مشاوره راهنمایی و ۷۴۱ مرکز اختلالات یادگیری، ۳۲۰ هزار ساعت آموزشمجازی و راهدور توسط ۲۲ هزار معلم و تشکیل ۱۰هزار گروه مجازی آموزشی از دستاوردهای این ایام در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی تصریح کرد: آموزش بهداشت و پیشگیری به ۹۰هزار نفر از اولیا، ارائه ۲۵ هزار ساعت مشاوره تلفنی به بیش از ۴هزار نفر و آموزش مسائل بهداشتی به بیش از ۵هزار نفر از رانندگان سرویسهای مدارس از جمله فعالیتهای بهداشتی انجام شده دراستانها است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام اینکه شبکه اجتماعی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است، اظهار داشت: آموزشهای والد محور، دیجیتالی و خصوصا شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) فرصت جدید آموزش است و در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان، آموزشهای مجازی منظمتر و با کیفیتتر ارائه خواهد شد.
وی افزود: رصد فعالیتهای آموزشی از مدرسه تا ستاد، تنوع بخشی به آموزش، گسترش عدالت آموزشی، گزارشگیری برخط و ارتقای کیفی روشهای آموزش در بستر آموزشهای مجازی از جمله ویژگیهای شبکه اجتماعی دانش آموزان میباشد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه به زودی شیوه نامه فعالیت شبکه شاد به استانها ارسال خواهد شد، اظهار کرد: از شانزده فروردین فعالیتها در قالب مدرسه مجازی شاد قوت بیشتری خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: برای پیگیری امر آموزش در این شبکه کارگروهی در سطح سازمان تشکیل شده است که مشابه این کارگروه در استانها و مدارس نیز باید تشکیل شود.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، در ادامه با بیان اینکه ایجاد نظام برنامهریزی جامع از اولویتهای این سازمان است، افزود: نظام جامع برنامهریزی اساس کار مدیریت در جامعه امروزی است و موجب ارتقای کیفیت خواهد شد و بدون استقرار نظام جامع برنامهریزی امکان موفقیت وجود نخواهد داشت.
وی افزود: تا بیست فروردین برنامههای سازمان در راستای نظام جامع برنامه محوری نهایی خواهد شد و در پایان فروردین این برنامهها با برش استانی ابلاغ خواهد شد.
حسینی با اشاره به تدوین بستههای تحولی در وزارت آموزش و پرورش گفت: بستههای تحولی آموزش وپرورش استثنایی نیز تدوین شده است، که شامل مدرسه انطباقی، مداخله طلایی و بهنگام و نظام مشارکت محور است.
وی افزود: در این بستههای تحولی بر چرخشهای تحول آفرین از روشهای نظری به روشهای کاربردی و مهارتی، جداسازی به فراگیرسازی، معلمان تک مهارتی به چند مهارتی و استفاده از ابزارها و فناوریهای نوین به جای فناوریهای سنتی تاکید شده است.
حسینی با بیان اینکه این بستهها دارای چهار برنامه و ۱۱ فعالیت است، اظهار داشت: یکی از برنامهها، مناسب سازی مبتنی بر توانمندسازی مدیران، معلمان و جامعه است که سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را شامل میگردد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح مدرسه انطباقی گفت: بسته مدرسه انطباقی مشتمل بر چهار فعالیت الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدرسه انطباقیپذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی –فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و راه اندازی و ایجاد سیستم رادیویی FM است.
وی با بیان اینکه باید تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی کرد، اظهارکرد: بسته مداخلات طلایی این مهم را هدف گذاری کرده است. جلوگیری و پیشگیری از معلولیتها و شیوه و زمان مداخله نیز از اهداف این بسته تحولی است.
حسینی با بیان اینکه معتقدیم نظام تعلیم و تربیت به شدت متمرکز و متصلب است، اظهار داشت: بخشنامه گرایی، مدیریت لایه لایه ای و فاصله شدید بین ستاد تا صف موجب کاهش مشارکت شده است و شوق به مقاومت به جای شوق به مشارکت درهمه ارکان تعلیم و تربیت دیده میشود.
وی افزود: بسته تحولی نظام تصمیمگیری مشارکت محور در صدد جذب مشارکت واقعی است و در همین راستا طرحهای پارلمان مجازی معلمان، پارلمان واقعی و مجازی دانش آموزان، پارلمان اولیا، نظام تصمیمگیری از مدرسه تا ستاد، طرح جام و مشارکت صاحبنظران در قالب کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین اللملی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.