به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی با اشاره به مهمترین دستاوردهای سال ۱۳۹۸ مرکز امور بینالملل، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۹۵ مدرسه در۴۳ کشور و۶۲ شهر جهان زیر نظر هفت سرپرستی در امارات متحده عربی، کویت، قطر و بحرین، سوریه و لبنان و اردن، ترکیه، شبه قاره و اروپا، به عنوان پایگاههای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه اکنون در مدارس خارج از کشور ۱۴ هزار و ۲۷ دانشآموز مشغول به تحصیل هستند، گفت: در این مدارس تعداد ۱۱۱ نیروی اعزامی (ارزبگیر)، ۷۵ نیروی تبعی فرهنگی با حقوق ریالی (همسران نیروهای اعزامی)، ۲۴۵ نیروی تبعی غیرفرهنگی با حقوق ریالی و ۹۳۵ نیروی محلی، سکان تعلیم و تربیت را در خارج از کشور در دست دارند.
صرفهجویی ۵۰۰میلیون تومانی با الکترونیکی کردن امتحانات در مدارس خارج از کشور
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور از الکترونیکی کردن امتحانات در مدارس خارج از کشور و حذف ارسال و مراسلات کاغذی و اوراق خبر داد و افزود: رویه سابق هزینه گزافی به بدنه تحمیل میکرد، اما با بهرهگیری از ظرفیتهای نوین مجازی توانستیم سالانه ۵۰۰میلیون تومان صرفهجویی کنیم.
کریمی با اشاره به اقدامات عملکردی گروه ارزشیابی تحصیلی خارجی و نظارت بر مدارس بینالملل ویژه اتباع و وابسته به سفارتخانهها، اظهار کرد: در سال ۹۸ نزدیک به ۱۵ هزار نفر از هموطنان خارج از کشور به کارشناسان واحد ارزیابی تحصیلات خارجی این مرکز مراجعه حضوری و غیرحضوری داشتهاند و نزدیک به ۲۷۰۰ پرونده در واحد تطبیق و ارزشیابی در این سال منجر به صدور رای و گواهی شده و تعداد ۴هزار گواهی معافیت تحصیلی و گواهی خروج از کشور و ادامه تحصیل دانشآموزان در مدارس عادی و بینالملل صادر شده است.
تدوین ساختار نظام آموزش بینالملل ایران برای اولین بار
وی با اشاره به فعالیت ۱۴ مدرسه اتباع خارجی، ۱۱ مدرسه اتباع خارجی (افاغنه)، ۴ مدرسه بینالملل، ۱۱ مدرسه غیردولتی، ۹ مدرسه وابسته به سفارتخانههای مختلف در کشور، گفت: در سال ۹۸، مجوز ۴ مدرسه در تهران با عنوان مدرسه بینالملل صادر شده است.
کریمی ادامه داد: این مرکز برای اولین بار تدوین ساختار نظام آموزش بینالملل ایران را به عنوان یک برند آموزشی منحصر به ایران در حوزه بینالملل نیز به انجام رساند.
تزریق حدود ۴۰میلیارد تومان به بدنه آموزش و پرورش برای بهبود زیرساختها و فرآیندهای آموزشی
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: با رایزنیها و مذاکرات متعدد با سازمانهای بینالمللی، در سال ۱۳۹۸ حدود چهل میلیارد تومان برای کمک به بهبود زیرساختها و فرآیندهای آموزشی به ویژه در حوزه پناهندگان به بدنه آموزش و پرورش تزریق شد.
وی افزود: از این مبلغ حدود ۳۲۳ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال (معادل ۳۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان) منابع مالی از سازمانهای بینالمللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان، سازمان نروژی NRC، سازمان ریلیف اینترنشنال که در امور پناهندگان فعالیت دارند، جذب شده است.
مشارکت در ساخت ۱۴۷ کلاس درس ویژه اتباع خارجی در ۹ استان
کریمی تصریح کرد: بیش از ۲۹۷ میلیارد ریال (معادل ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) از این مبلغ صرف مشارکت در ساخت ۱۳ باب مدرسه ویژه اتباع خارجی با ظرفیت ۱۴۷ کلاس در استانهای فارس(۲مدرسه)، اصفهان (۲مدرسه)، کرمان (۲مدرسه)، گلستان (۲مدرسه)، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، قزوین و قم شده است.
ادامه ساخت مدارس ویژه اتباع در سال ۹۹
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور اذعان کرد: در سال جاری جذب منابع مالی از این محل برای احداث مدرسه برای استانهای دارای بیشترین دانشآموز اتباع خارجی تامین اعتبار شده است که در ابتدای سال مناقصهها برگزار و به امید خدا کار ساخت و ساز با همکاری سازمان نوسازی آغاز میشود؛ ضمن این که در این زمینه از ظرفیت خیرین مدرسهساز هم بهره خواهیم برد.
برگزاری دورههای آموزشی برای مربیان، والدین و دانشآموزان اتباع خارجی
کریمی با اشاره به اینکه توانمندسازی مربیان، والدین و دانشآموزان اتباع خارجی و پناهنده از جمله اهداف این مرکز است و برای مواجهه با چالشهای چندفرهنگی، بهداشتی و آموزشی در حوزه پناهندگان ضرورت دارد کارگاهها و دورههای آموزشی را برگزار کنیم، افزود: مبلغ ۴ میلیارد ریال از منابع مالی جذب شده در سال جاری صرف برگزاری دورههای آموزشی ویژه کودکان افغانستانی پیش از دبستان و مربیان مربوطه در ۴ استان هرمزگان، کرمان، سمنان و سیستان و بلوچستان شده است.
وی افزود: با این کار پوشش تحصیلی در پیش دبستانی افزایش یافت؛ چون به دلیل هزینهبر بودن این دورهها برای خانوادههای مهاجر امکان دسترسی کمتری وجود داشت که با برگزاری رایگان دورهها و جذب منابع مالی از سازمان بینالمللی نروژی زمینه را فراهم کردیم تا همکاران معاونت ابتدایی با این بودجه این دورهها را برگزار کنند. ارزیابی دورهها هم نشان از موفقیت چشمگیر آنها داشت. بنابراین مقرر شد دورههای مشابه نیز در سال ۹۹ برگزار شود.
توزیع ۵ هزار بسته لوازمالتحریر در بین دانشآموزان اتباع
وی در ادامه اضافه کرد: از ظرفیت این سازمانها برای تجهیز مدارس نیز استفاده شد. بنابراین با رایزنیهای به عمل آمده تعداد ۵ هزار بسته لوازمالتحریر به عنوان کمک غیرمالی برای ارائه به دانشآموزان از سازمانها و مؤسسات بینالمللی دریافت و توزیع شد.
کریمی گفت: در راستای دستیابی به اهداف و رسالتهای مرکز امور بینالملل، مبلغی به میزان بیش از ۷ میلیارد و ۸۷۸ میلیون تومان از سایر سازمانهای بینالمللی برای اجرای برنامهها و پروژههای مشترک با حوزههای مختلف وزارتخانه جذب و هزینه شده است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز مدارس الگوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برگزاری کارگاه آموزش حقوق و تکالیف شهروندی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، خرید کیتهای آموزشی برای استفاده در مدارس استانهای سیلزده گلستان، لرستان و خوزستان، توسعه، تجهیز و مناسبسازی سرویسهای بهداشتی مدارس استانهای سیلزده (لرستان و گلستان) از جمله موارد و پروژههای مشترکی است که از محل جذب این منابع در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.
الگوی بشردوستانه و عدالتمحور ایران در آموزش اتباع خارجی
کریمی تاکید کرد: کشور ما در زمینه آموزش پناهندگان دارای الگوی مترقی، بشردوستانه و عدالتمحوری است که به ویژه پس از صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری بدون هیچ محدودیتی اجرا میشود. این الگو به گونهای است که اکنون تعداد ۵۵۷ هزار دانشآموز اتباع خارجی ولو اینکه فاقد هرگونه مدرک هویتی باشند، بدون هیچگونه تبعیضی حق برخورداری عادلانه از امکانات و خدمات آموزشی کشور را مانند شهروندان ایرانی دارند و حتی در مواقعی از خدمات ویژهتری نیز بهرهمند میشوند.
وی از تلاش برای انعکاس این خدمات در عرصه بینالملل نیز خبر داد و گفت: متاسفانه هیچگاه درخصوص انعکاس این خدمات حق مطلب به طور شایسته از سوی سازمانهای بینالمللی ادا نشد، اما در سال ۹۸ تمام تلاش خود را در انعکاس این خدمات انجام دادیم و با ارائه گزارشهای تفصیلی، سخنرانی در مجامع بینالمللی، تدوین مقاله، درج یادداشتهای انتقادی در بولتنهای خبری، مصاحبه با خبرگزاریها و انعکاس به سازمانهای بینالمللی درصدد رفع این نقیصه برآمدیم و سازمانهای بینالمللی را مکلف به دادن گزارش در سطح بینالملل کردیم تا به این طریق جهانیان هم جلوه رحمانی و عدالتخواهانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را درک کنند و هم هزینه سنگین تحمیل شده به کشور را به نوعی منتقل کرده و کمکهای بیشتری به پناهندگان ساکن در ایران داشته باشند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: متاسفانه دو ماه منتهی به سال که قرار بود چند برنامه مشترک با سازمانهای بینالمللی در این زمینه به انجام برسد؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد که در نتیجه منابع تخصیص یافته برای تامین مالی به سال آینده انتقال یافت.
برگزاری همایش بزرگ دیپلماسی آموزشی با تاکید بر آموزش پناهندگان
کریمی گفت: از جمله پروژههای کلان این مرکز برگزاری همایش بینالمللی دیپلماسی آموزشی با تاکید بر آموزش پناهندگان بود که ضمن این که ظرفیت ارائه شایسته خدمات ایران به جهانیان را دارد میتواند رسالت تولید ادبیات علمی پیرامون پناهندگان را که در سالهای گذشته مغفول واقع شده است را نیز به انجام رساند. تمام امور و مقدمات برگزاری این همایش با همکاری دانشگاه خوارزمی به انجام رسیده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برگزاری آن به سال ۹۹ موکول شد که علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت همایش با نشانی http://iedudiplomacy.khu.ac.ir/ از جزئیات آن مطلع شوند.
تدوین برنامه مشترک با یونیسف
وی به دیگر اقدامات این حوزه در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات سال ۹۸ این گروه انجام مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با معاونتهای حوزه ستادی و وصول برنامههای پیشنهادی و اولویتدار آنها برای تدوین برنامه مشترک با یونیسف در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بود. برای تدوین توافق نامه مذکور، شرکای ما در معاونتهای مختلف برنامههای خود را که با سند تحول انطباق داشته و جزو اولویتهای آنهاست و میتواند با استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی انجام شود به ما اعلام کردند که پس از برگزاری جلسه و مذاکرات سه جانه متعدد تصویب شده است و در ابتدای سال جاری و به همه حوزههای مرتبط برای اجرا و تدوین تقویم اجرایی، ابلاغ خواهد شد.
همکاری با کشور کره جنوبی برای کمک به دانشآموزان مناطق محروم
کریمی همچنین، اجرای برنامه GGP و برنامه با کشور کره جنوبی را از دیگر اقدامات مهم این گروه در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: کشور کره جنوبی برای اولین بار به صورت داوطلبانه برای دانشآموزان مناطق محروم، متقاضی کمک شده است. این برنامه در حال انجام بوده، تخصیص اعتبار شده و در حال پیگیری است.
رئیس مرکز امور بینالملل در ادامه افزود: پژوهشهای متعددی در خصوص نظامهای آموزشی در سطح جهان، آخرین تحولات روز دنیا و ... را داشتیم که در قالبهای متنوع تدوین و به مخاطبان منعکس شد. همچنین سعی کردیم از ظرفیت معلمان ایرانی خارج از کشور برای شناسایی و رصد تحولات آموزشی بینالمللی استفاده کنیم و ضمن تدوین و ابلاغ شیوهنامه پژوهش و اولویتهای پژوهشی و انجام مشاورههای لازم، همکاران ما در تدوین و انعکاس این پژوهشها تلاش ویژهای داشتند.
وی در پایان به اعزام هیاتهای عالی رتبه، مدیران، کارشناسان، دانشآموزان المپیادی و ورزشی به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مرکز بر این بوده است که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش در تمام رویدادهای علمی، آموزشی و ورزشی در سطح جهان و بینالملل حضوری موثر و پربار داشته است و دستاورد این سفرها نیز به صورت گزارشهای سفر برای مراجع ذیربط برای بهرهبرداری ارسال شده است.