تهران- ایرنا- ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۸ در چارچوب حمایت از شرکت‌های نوپای فعال حوزه اقتصاد دیجیتال، تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی بخشی از چالش‌ها و نیازهای موجود در این حوزه را شناسایی و برطرف کند.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روزی‌ که اقتصاد دیجیتال در دنیا پا گرفت، خیلی از کشورها الفبای آن را هم نمی دانستند، اما این اقتصاد پرشتاب بدون توجه به سنت‌ها و محاسبات کهن قدیمی، راه خود را با شتابی دو چندان پیش گرفت و فراگیر شد، این فراگیری شامل همه جوامع از جمله ایران شد و چند سالی است که اهمیت آن به عنوان یکی از راه‌های خروج از اقتصاد نفتی آشکار شده است، اقتصادی که برای ماندگاری خود به هم‌افزایی بازیگران این عرصه نیاز دارد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که بنا به ماموریت‌های خود در این چند سال اقدامات مختلفی را برای پیشبرد و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور انجام داده است.

حمایت از طرح ها و پروژه ها در زمینه فناوری های نوظهور 

در راستای تسهیل و تسریع شرایط برای استقرار،  بهره برداری  و ایجاد فرصت‌های کسب و کار در حوزه های فناوری های نوین و نوظهور؛ این ستاد اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی مرتبط با فناوری های نوین در حوزه های هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و واقعیت گسترده و ایجاد کمیته هایی در خصوص داده های عظیم و انقلاب چهارم صنعتی کرد. 

این کارگروه ها در سال ۹۸  در مجموع بیش از ۴۰ جلسه تشکیل دادند که در این جلسات باتوجه به اولویت های متناسب با هر کارگروه طرح های پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و در صورت برخورداری از ابعاد فناورانه و تجاری مناسب، نسبت به حمایت از طرح های منتخب در قالب برگزاری فراخوان اقدام شد. در مجموع طی سال گذشته، بیش از ۲۵ طرح در این حوزه ها به تصویب رسید و مورد حمایت قرار گرفت. 

ستاد در سال گذشته حمایت از بومی سازی محصولات با فناوری‌های پیچیده‌ای در حوزه های میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات، مخابرات و رباتیک که همه این فناوری ها وارداتی بود را در اولویت کاری خود قرار داد. 

امروز با حمایت ستاد، این فناوری‌ها به دست متخصصان و شرکتهای توانمند داخلی به تولید رسیده و همین موضوع کاهش ارزبری زیادی را نصیب اقتصاد کشور کرده است. اولویت این پروژه ها در جلسات کارگروه مربوطه تعیین و حمایت از طریق منابع ستاد صورت گرفته است. 

به طور مثال ستاد از بومی سازی فناوری‌های با ارزبری بالای «ساخت چیپ گذرنامه»، «پروژه ساخت روتر و سوییچ با فرکانس بالا»،« ECU خودرو»، «پروژه های مربوط به کوانتوم» و «ساخت ذخیره ساز بومی» حمایت کرده است تا این فناوری ها در داخل کشورمان تولید شود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت های بزرگ و فعال 

یکی از مهمترین اقدامات  ستاد در سال ۹۸، انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت های بزرگ در حوزه ICT به منظور ارائه خدمت به استارتاپ های منتخب خلاق و نوپا بود که به موجب آن این خدمات از طریق سامانه راه نوآوری با تخفیف ویژه و سوبسیت ستاد به استارتاپ ها ارائه خواهد شد.

حمایت از شتاب‌دهنده ها و بوت کمپ ها

با توجه به این‌که شتاب‌دهنده‌ها از اعضای اصلی زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور محسوب می‌شوند، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از ۱۶ شتاب‌دهنده در کشور، توسعه این حلقه مهم زیست‌بوم را محقق کرد.

بررسی، حمایت و نظارت بر اجرای بیش از ۲۶ بوتکمپ تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال از دیگر اقدامات ستاد در سال گذشته بود. بوتکمپ‌ها نوعی دوره های جدی و پر از چالش های متفاوت در هر حوزه کاری هستند که توانایی افراد در حوزه فعالیتشان را بالا می برند، این ستاد هم با هدف افزایش کارایی کسب‌وکارهای این حوزه اقدام به حمایت از برگزاری این بوت کمپ‌ها کرد.

ارزیابی و حمایت از شرکت های خلاق

طی سال گذشته بیش از یکصد شرکت خلاق در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی توسط ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی احراز صلاحیت شد که این شرکت‌ها از حمایت های مادی و معنوی ستاد برخوردار شدند.

حمایت از برگزاری بیش از ۱۵ رویداد کارآفرینانه در حوزه اقتصاد دیجیتال و انعقاد ۱۲ موافقت نامه با صندوق های پژوهش و فناوری برای تامین مالی پروژه های اولویت دار ستاد، از دیگر اقدامات این ستاد در سال ۹۸ بود.

این ستاد با شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال از جمله الکامپ، شهر هوشمند، جیتکس و غیره تلاش کرد تا اقدامات توسعه‌ای خود در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور را با استفاده از امکانات فضای بین المللی تکمیل و تقویت کند.

راه اندازی سامانه های کاربردی در حوزه اقتصاد دیجیتال

در سالی که گذشت، ستاد سلسله سامانه‌های نوآوری را با هدف خلق ایده، هدایت آن به سمت تولید محصول و در نهایت عرضه در بازار مخاطبان حوزه اقتصاد دیجیتال راه اندازی کرد، همچنین راه اندازی سامانه اینو کلوب که به عنوان شبکه اجتماعی خاص منظوره در خصوص بازیگران و علاقمندان اکوسیستم های استارتاپی فعالیت می کند، از دیگر برنامه های ستاد برای تقویت زیرساخت های حوزه اقتصاد دیجیتال در سال گذشته بود.