تهران- ایرنا- «عبدالله عبدالله» رهبر تیم ثبات و همگرایی افغانستان اعلام کرد که تلاش‌ها برای تعیین ساز وکار تیم فراگیر مذاکره به منظور تسهیل گفت‌ وگوهای داخلی در این کشور ادامه دارد.

عبدالله سه‌شنبه در یک رشته توئیت نوشت: تشکیل یک تیم فراگیر مذاکراتی یک گام مهم برای تسهیل گفت‌ وگوهای داخلی در افغانستان است. موضع پایدار ما این است که صلح منصفانه، شکوهمند و باثبات، اولویت همه شهروندان افغانستان است.  
وی افزود: اگر چه هنوز به یک توافق رضایت‌بخش برای حل بحران سیاسی در سایه انتخابات دستکاری‌ شده ریاست جمهوری نرسیده‌ایم اما متعهد هستیم که این مسأله بر تلاش‌های صلح سایه نیفکند.
عبدالله در توئیت دیگری نوشت: ما از شخصیت‌های ملی، پارلمان و نهادهای دیگری که برای حل بحران فعلی تلاش کرده‌اند، استقبال کرده و از آنها سپاسگزاریم. برخی طرف‌ها در مورد ترکیب تیم مذاکراتی ملاحظاتی دارند و ما این را درک می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه «ما معتقدیم که آغاز و ادامه مذاکرات فرصت بیشتری برای حضور فراگیرتر نمایندگان ایجاد می‌کند» افزود: تیم مذاکراتی، نماینده جمهوری اسلامی افغانستان و منافع ملی ماست. ما همچنان برای بحث درباره ساز و کار گزارش‌دهی تیم مذاکره و منابع اختیارات آن فرصت داریم.
چهارشنبه شب گذشته فهرستی از سوی برخی مشاوران ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد که اسامی افراد هیاپأت مذاکره‌ کننده با طالبان در آن قرار داشتند، اما این فهرست از طرف وزارت دولت در امور صلح تأیید نشد.  
دولت افغانستان فهرست هیأتی از مذاکره کنندگان با طالبان را جمعه با تغییراتی اندکی بار دیگر منتشر کرد که این اقدام با واکنش‌های مثبت و منفی در داخل این کشور مواجه شد.
معصوم استانکزی رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان رهبری این تیم را برعهده دارد.  
برخی اعضای ارشد تیم عبدالله عبدالله گفته‌اند که ۱۵ تن از افراد تعیین شده، از اعضای گروه اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان هستند و صرفاً پنج تن از تیم عبدالله در فهرست مذاکره‌ کنندگان قرار دارند.
تاکنون ۲ نشست از راه دور از طریق ویدئو کنفرانس میان آمریکا، طالبان، صلیب سرخ و دولت افغانستان برگزار و در آن توافق شده بود تا آزادی زندانیان طالبان از روز ۳۱ ماه مارس سال جاری بر اساس فهرست طالبان از زندان بگرام آغاز شود. تنها چالش موجود در زمان حاضر، بحران سیاسی است که بین اشرف غنی و عبدالله پس از مراسم تحلیف هر ۲ طرف در ۱۹ اسفند ماه ایجاد شده و کشور را به ۲ بخش تقسیم کرده است.
آمریکا و گروه طالبان ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند سال گذشته) در دوحه پایتخت قطر توافقی امضا کردند که در صورت محقق شدن مفاد آن، ممکن است بتواند زمینه توافق صلح نهایی را مهیا کند.
از مفاد این توافق می‌توان به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان ظرف ۱۴ ماه اشاره کرد البته به شرط این که طالبان به تعهدات امنیتی خود عمل کرده و مذاکرات صلح مستقیم بی‌سابقه با دولت کابل را شروع کنند.
غنی یک روز بعد از امضای این توافق، در کنفرانسی خبری با بیان این که آمریکا حق مداخله در امور دولت این کشور را ندارد و فقط تسهیل کننده مذاکرات است، تصریح کرد: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات بین گروه‌های افغانستانی با طالبان نمی‌پذیریم و روند آزادی زندانیان طالبان باید در جریان گفت‌ وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.