دهلی نو-ایرنا- موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند در روز پنجشنبه از مرز ۲ هزار نفر گذشت درحالی که آمار قربانیان این ویروس در هند به ۶۰ نفر رسید.

به گزارش امروز (پنجشنبه) رسانه های هند، تاکنون ایالت ماهاراشترا در جنوب هند دارای بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را در این کشور داشته است. پس از این ایالت تامیل نادو و کرالا دارای بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا هستند.

 ویروس کرونا اکنون به تمام ایالتهای هند سرایت کرده و مقامات هندی تلاشهای خود برای جلوگیری از شیوع این ویروس را افزایش داده اند.

پزشکان هندی به ویروس کرونا مبتلا شدند

در میان افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، مقامات این کشور از ابتلای ۵ پزشک هندی در بیمارستانهای مختلف دهلی نو به این ویروس خبر دادند.

به گفته مقامات هندی، این پزشکان در جریان درمان بیماران کرونایی نقش داشتهاند و در حین انجام وظیفه به این ویروس مبتلا شده اند.

پیش از این پزشکان هندی به نبود تجهیزات محافظتی در بیمارستانها اعتراض کرده بودند. تصاویر منتشر شده از بیمارستانهای هند نشان می داد که پزشکان با کلاه کاسکت و کتهای بارانی به درمان بیماران کرونایی میپرداختند.

افزایش تدابیر مقابله با کرونا در هند

پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر برگزاری یک همایش بزرگ مذهبی در دهلی نو با حضور بیش از دو هزار نفر و ابتلای چندین نفر از این افراد به ویروس کرونا، مقامات هندی یک جست و جوی گسترده در این کشور را آغاز کردند.

یک مقام در وزارت بهداشت هند گفت: تاکنون ۶ هزار نفر در ارتباط با این برنامه مذهبی در سراسر هند شناسایی شده اند. تلاشها برای شناسایی ۲ هزار نفر دیگر نیز ادامه دارد.

در میان این افراد، اتباع خارجی نیز حضور دارند که برای شرکت در این مراسم مذهبی به هند سفر کرده اند، اما به دلیل لغو سراسری پروازها قادر به بازگشت به کشور خود نمیباشند.

نخست وزیر هند: دولتهای ایالتی باید رفتار مردم را تغییر دهند

نارندرا مودی نخست وزیر هند در یک کنفرانس تصویری با سروزیران ایالتهای این کشور اعلام کرد که پس از پایان قرنطینه ۲۱ روزه، دولتهای ایالتی باید فاصله گذاری اجتماعی میان مردم را اجرایی کنند، زیرا تنها راه مبارزه با ویروس کرونا کاهش ارتباطات مردمی است.

نخست وزیر هند افزود: دولتهای محلی باید یک راهکار مشترک برای حضور تدریجی مردم در اجتماع، اجرایی کنند. پس از پایان قرنطینه، اوضاع مانند گذشته نخواهد بود و ایالتها باید با جدیت تدابیر بهداشتی را دنبال کنند.

هند کمک های خارجی برای مقابله با کرونا را میپذیرد

نخست وزیر هند هفته گذشته یک صندوق مالی تشکیل داد تا مردم بتوانند برای مقابله با ویروس کرونا، کمکهای مالی خود را به این صندوق اهدا کنند.

وزارت امور خارجه هند امروز اعلام کرد که دولت مرکزی کمکهای مالی خارجی به این صندوق را می پذیرد. هند اعلام کرده است که پذیرش کمکهای خارجی به دلیل شرایط بحرانی و غیرقابل پیش بینی ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

وزارت امور خارجه هند از سفارتخانههای این کشور خواسته است تا اقدامات لازم برای دریافت کمکهای خارجی را انجام دهند.

دهلی نو پیش از این در مقابل بلایای طبیعی مانند سیل توفان و زلزله، از پذیرش کمکهای مالی کشورهای خارجی امتناع می کرد.

ادامه آزادی زندانیان در هند

با توجه به شیوع ویروس کرونا و با هدف خلوت کردن سلولها، مقامات هندی بیش از ۸۰۰ زندانی را آزاد کرده اند.

هفته گذشته مقامات زندان "تیهار" در دهلی نو بیش از ۴۰۰ زندانی را  آزاد کرده بودند. زندان تیهار بزرگ ترین زندان هند و همچنین بزرگ ترین زندان جنوب آسیا محسوب می شود. این زندان دارای ظرفیت ۱۰ هزار نفر می باشد.

هند با جمعیت بیش از ۱.۳ میلیارد نفر در تلاش است تا با  منابع محدود با این ویروس  فراگیر مبارزه کند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید۱۹» از ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.

علایم این ویروس ۸۰ درصد شبیه به سندرم حاد تنفسی «سارس» بوده و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت می کند. در حالی که نخستین علایم ویروس کرونا به تب بالا، گلودرد، سرفه، تنگی نفس و اسهال ظاهر می‌شود، در مراحل بعدی باعث ذات الریه و نارسایی کلیه شده و در نهایت ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

واکسنی برای این ویروس تاکنون وجود ندارد و تنها راه نجات از آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار زیرنظر پزشکان در قرنطینه است.