تهران -ایرنا - حزب الله لبنان با اختصاص دهها بیمارستان، ‌ مراکز درمانی و امدادی خود برای مبارزه با کرونا به یکی از مهمترین نقش آفرینان در مقابله با این بیماری تبدیل شده، ‌ اقدامی که برای دیگر احزاب و گروههای لبنانی می تواند الگوی خوبی باشد.

کشور کوچک لبنان را با طوایف ۱۸ گانه آن و تقسیم قدرت بین نمایندگان این طوایف می شناسند، ‌ ویژگی که سالهاست باعث شده در این کشور نه کوتادیی اتفاق افتد و نه نسیمی از به اصطلاح "بهار عربی" در آن بوزد.
گرچه اختلاف هایی بین نمایندگان سیاسی این طوایف در هیات حاکمه و در مورد موضوعات مختلف همواره وجود داشته، اما بروز غول ویروس کرونا در جهان و از جمله در لبنان، ‌ تقویت همبستگی بین قومیت ها و گروههای سیاسی برای مبارزه با آن و حفظ سلامت جامعه را موجب شده است.
در این بین حزب الله از روزهای ابتدایی بروز این معظل اجتماعی تمامی تلاش خود را برای کمک به دولت لبنان و نهادهای مسوول در مبارزه با این بیماری بکاربسته و ۲۴ هزار و ۵۰۰ کادر پزشکی و همه بیمارستان‌ها و مراکز قرنطینه و ایزوله خود را در اختیار وزارت بهداشت لبنان و برای خدمت به مردم این کشور قرار داده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و دیگر مقامهای این جنبش نیز در این باره تاکید کرده اند که به عنوان بخشی از «مقاومت جامعه» تا خلاص شدن لبنان از شر ویروس کرونا در کنار دولت و مردم لبنان خواهند بود و کمکهای درمانی، بهداشتی، روانی، فرهنگی و رسانه ای ارایه خواهند کرد.  

حزب الله همچنین چند بیمارستان خصوصی را هم اجاره و تعدادی مراکز برای قرنطینه ایجاد کرده و ۱۵ هزار نفر را برای مقابله با این ویروس آموزش داده و یکصد خودرو را برای حمل و نقل مبتلایان تجهیز کرده است که از جمله ۲۵ خودرو ویژه مجهز به دستگاههای تنفس مصنوعی هستند.
این جنبش همچنین اقداماتی نیز مطابق با پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت لبنان در اردوگاههای فلسطینی نشین برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام داده است.

حزب الله در یک ماه گذشته یک برنامه اجتماعی هم برای کمک به خانوادههای فقیر و نیازمند از جمله برای توزیع غذا و امکانات بهداشتی طراحی و اجرا کرده است.

به جز این اقدامات، ‌نیروهای حزب الله لبنان به کمک نیروهای شهرداری، ‌ارتش و نیروهای دولت برای نظارت بر حسن اجرای مقررات قرنطینه خانگی پیوسته و با راه اندازی کمپینهایی برای آموزش و تشویق لبنانی ها برای رعایت مقررات قرنطینه، ‌مقادیر زیادی غذا و مواد خوراکی بین نیازمندان توزیع کرده اند.

در همین پیوند با وجود بی مهری برخی سران سیاسی در لبنان به حزب الله و متهم کردن آن به سهل انگاری در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، ‌مقامهای حزب الله هیچگاه از در پاسخگویی به آنها وارد نشده و در عوض به نقش آفرینی همه لبنانی ها و گروههای سیاسی در این کشور برای حضور موثر در کارزار مبارزه با کرونا تاکید کرده و گفته اند که مبارزه با کرونا مسوولیتی ملی و اجتماعی است و همه لبنانی ها باید وارد صحنه مبارزه بی امان با آن شوند.

سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرائی حزب الله در این زمینه گفته، بیشتر گروه ها، احزاب و نیروهای لبنانی مسئولیت خود را در مبارزه با این بیماری برعهده گرفته اند، زیرا آنها از جدی بودن خطر برای همه آگاه شده اند و میدانند سیاسی و طائفه ای و شخصی کردن شیوع کرونا در لبنان ناشی از یک جهل واقعی است.

براثر آخرین آمار در لبنان 520 نفر مبتلا به ویروس کرونا شده و ۱۷ نفر از بین مبتلایان جان خود را از دست داده اند، همچنین حال ۲۶ نفر از مبتلایان بحرانی است و ۵۰ نفر هم بهبود یافته اند و افزون بر هزار نفر نیز در قرنطینه بسر می برند.

لبنان با ۶۸ مبتلا بین یک میلیون نفر در جهان از نظر میزان آلودگی به این بیماری در رتبه هشتادم قرار دارد. میانگین ابتلا به این بیماری در کشورهای دیگر ۱۰۸ نفر در ازای هر یک میلیون نفر گزارش شده است.