تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

تهران – ایرنا – این روزها درپی شیوع ویروس کرونا، خبرهای خوبی درمورد وضعیت اقتصادی جهان دریافت نمی‌کنیم، اما یک خبر خوب آنکه ساتبیز رکورد جدیدی را با راه‌اندازی حراجی آنلاین به‌ثبت رسانده و ۴ میلیون دلار تنها در یک هفته فروش داشته است.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی آرت‌نت، این موفقیت پس از آن به‌دست آمد که ساتبیز تصمیم گرفت از فروش در فضای واقعی به فروش آنلاین روی آورد.

بسیاری نگران بودند که این بازار لوکس به دلیل لغو حراج ها در فضای واقعی زیان ببیند، اما برای ساتبیز این یک فروش آنلاین نسبتا موفقیت آمیز تلقی می شود.

«جودی پولاک» (Jodi Pollack) از روسای بخش طراحی قرن ۲۰ حراجی ساتبیز گفت: مجموع رکورد ثبت شده، باعث تقویت اعتمادسازی و تغییری است که به سوی فضای آنلاین ایجاد کرده ایم.

وی افزود: این نتیجه، نشانه ای مهم از رشد و پیشرفت بازار طراحی در برهه ای بسیار ضروری است.

تقریبا نیمی از قرعه ها، با قیمتی بالاتر از رقم تخمین زده شده پیش رفتند و ۸۲ درصد از اقلام فروخته شدند.

حراجی ساتبیز اعلام کرد که شرکت کنندگان در حراجی از ۳۱ کشور مختلف جهان بودند و یک سوم از پیشنهادها از طریق تلفن های همراه ارائه شد.

یک شمعدانی متعلق به سال ۱۸۹۵ از جمله اقلامی بود که ۲۰ برابر رقم تخمین زده شده، به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار فروخته شد.

دیگر آثار ارزشمند این حراجی شامل مجسمه ای از «هری برتوئیا» (Harry Bertoia) طراح آمریکایی – ایتالیایی بود که ۶ برابر رقم اولیه یعنی ۳۰۰ هزار دلار به فروش رفت.

در مجموع، فروش آنلاین ساتبیز بیش از ۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ برای این حراجی عایدی داشته، رقمی که با فروش های ماه مارس (اسفند ۹۸ – فروردین ۹۹) قوت گرفته است.

به عنوان نمونه، حراج آنلاین پرینت های بنکسی هنرمند خیابانی انگلیس، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای این حراجی عایدی داشت، رقمی که بیش از بالاترین تخمین آن بود.

همچنین فروش آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه بیش از حد انتظار بود و در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به جیب ساتبیز ریخت.

با این همه، ساتبیز هفته گذشته حدود ۲۰۰ نفر یا تقریبا ۱۲ درصد از نیروی کاری اش را به طور موقت اخراج کرد. همچنین اخباری از تغییرات برنامه ریزی شده بیشتری در این حراجی به گوش می رسد.

ساتبیز اعلام کرد که فروش های اصلی اش در نیویورک را که قرار بود ماه می (اردیبهشت ماه) برگزار شود، به ماه ژوئن (خرداد ماه) موکول کرده است و به جای آن، حراجی های آنلاین بیشتری را برگزار می کند.