شهرری - ایرنا - شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا با تمام سرعتی که دارد با تلاش مسئولان و بسیج امکانات شهرستان ری و دانشگاه علوم پزشکی کشور در آسایشگاه خیریه کهریزک کنترل و جلوی شیوع آن گرفته شد.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارم اسفند ماه بود که مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در جمع خبرنگاران  مرکز نگهداری سالمندان کهریزک را یکی از نقاط حساس و بحرانی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.

روز هفتم فروردین ماه نیز  محمدرضا صوفی نژاد مدیرعامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک از ابتلای ١٥٥ مددجوی این آسایشگاه به ویروس کرونا و جان باختن پنج نفر از مبتلایان به این ویروس خبر داد.

انتشار این اخبار از طریق رسانه باعث حساسیت مسئولان و همچنین بازار داغ شایعات در مورد تعداد مبتلایان و آمار جانباختگان بخصوص در فضای مجازی شد.

تاکیدات استاندار تهران و فرمانداری ویژه شهرستان مبنی بر رسیدگی به اوضاع مددجویان آسایشگاه موجب شد از اولین روزهای شیوع ویروس کارگروه ویژه ای با همکار دانشگاه علوم پزشکی کشور برای رصد و مقابله با شیوع ویروس کرونا ایجاد شود.

۳ دستگاه ونتیلاتور به آسایشگاه کهریزک اختصاص یافت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران روز (یکشنبه) در جلسه بررسی وضعیت و اقدامات صورت گرفته در آسایشگاه خیریه کهریزک اظهار داشت: با هماهنگی صورت گرفته ۳ دستگاه ونتیلاتور (ریه مصنوعی) و یکدستگاه رادیولوژی پرتابل به آسایشگاه خیریه کهریزک از سوی وزارت بهداشت اختصاص داده شده است.

علیرضا دلاوری با اشاره به اینکه روزانه ۶۰ مددجو در آسایشگاه خیریه کاریزماتیک غربالگری کرونا می شوند، عنوان کرد: با تامین تجهیزات مورد نیاز تا پایان هفته جاری تمامی مددجویان آسایشگاه غربالگری کرونا خواهند شد.  

وی ادامه داد: با تصمیمات اتخاذ شده به زودی ۱۰۰ بهیار، کمک بهیار و همچنین ۱۵ پرستار به کادر درمانی آسایشگاه اضافه خواهد شد تا کیفیت خدمات درمانی در راستای مقابله با ویروس کرونا افزایش یابد و همچنین در صورت نیاز به بستری مددجویان، بیمارستان های فیروزآبادی و بهارلو برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

دلاوری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته سهمیه اقلام و تجهیزات پزشکی از سوی سازمان غذا و دارو برای آسایشگاه کهریزک در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: تجهیزات درمانی این آسایشگاه باید به زودی تامین و مشکلات درمانی آن مرتفع شود.

شیوع ویروس کرونا در آسایشگاه کهریزک کنترل شده است

فرماندار ویژه شهرستان ری نیز روز گذشته ( یکشنبه) در ادامه جلسه بررسی وضعیت و اقدامات صورت گرفته در آسایشگاه خیریه کهریزک اظهار داشت: امروز با حضور بموقع کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری و همچنین تلاش مدیریت و پرسنل آسایشگاه کهریزک، شاهد کنترل بیماری و همچنین روند رو به بهبود وضعیت این آسایشگاه هستیم.

حسین توکلی کجانی با بیان اینکه در  روزهای گذشته شاهد برخی اظهار نظرهای معاندانه و غیر اخلاقی در خصوص وضعیت آسایشگاه خیریه کهریزک بخصوص در فضای مجازی بودیم، عنوان کرد: تمامی امکانات و تجهیزات پزشکی شهرستان ری از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا برای کنترل در آسایشگاه خیریه کهریزک بسیج شد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز بر اساس مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خصوص وضعیت آسایشگاه کهریزک، دستگاه ها و نهادهای ذیربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران و شبکه بهداشت و درمان، اداره بهزیستی و هلال احمر شهرستان ری با محوریت فرمانداری با تامین تجهیزات و ارائه خدمات درمانی در تلاش هستند تا ویروس کرونا در آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک نابود شود.

آسایشگاه کهریزک در وضعیت مساعد قرار دارد

در ادامه جلسه بررسی وضعیت و اقدامات صورت گرفته در آسایشگاه خیریه کهریزک نیز مدیر این آسایشگاه بیان داشت: هم اکنون با تلاش های صورت گرفته و پیگیری های استانداری تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و همچنین حضور کادر درمانی آسایشگاه خیریه کهریزک از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت مساعدی قرار دارد.

محمدرضا صوفی نژاد عنوان کرد: عوامل دانشگاه علوم پزشکی تهران و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری از همان روزهای نخست مشاهده ویروس کرونا در این آسایشگاه با حضور بموقع اقدامات پیشگیرانه توانستند جلوی یک فاجعه را بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه آسایشگاه سالمندان و معلولین کهریزک متعلق به تمام جامعه است، افزود: این آسایشگاه از ۳۱ استان کشور مددجو پذیرش می کند و با کادر درمانی متخصص به صورت رایگان و در طول شبانه روزی فعالیت می کند.

صوفی نژاد یادآور شد: آسایشگاه کهریزک هم اکنون یکهزار و  ۷۸۰ مددجو دارد که از این میزان یکهزار و ۱۰۰ نفر سالمند، ۴۸۰ نفر معلول ذهنی و جسمی و ۲۰۰ بیمار مبتلا به ام اس هستند.

به گزارش ایرنا، آسایشگاه خیریه کهریزک بنیادی غیردولتی، غیرانتفاعی و مردمی است که از ۴۵ سال پیش فعالیت خود را در خدمت رسانی به همنوعان نیازمند آغاز کرده است.

این آسایشگاه به همت شادروان دکتر حکیم زاده از سال ۱۳۵۱ با مختصر امکانات ابتدایی و همراهی یاران وی و اسکان انگشت شمار سالمندان نیازمند و بی‌سرپرست، فعالیت خود را آغاز کرد.

 تاکنون ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و ۶۰۳ نفر رسید.