تهران- ایرنا- برنامه «شهربازی» با نگاهی به بازی‌های سنتی و استفاده از دو مولفه بازی و تعامل با مخاطب در مسابقات تلویزیونی تدارک دیده شده است.

مسابقات تلویزیونی همواره از دسته برنامه‌های پرمخاطب این رسانه تصویری بوده است. چراکه ذات اینگونه برنامه‌ها هیجان، انرژی و نشاط است. برنامه‌سازان از شیوه‌های مختلفی برای برگزاری یک مسابقه جذاب تلویزیونی استفاده کرده‌اند اما به‌طور معمول آن‌دسته‌ برنامه‌هایی که بیننده را درگیر مسابقه می‌کنند و با جایزه همراه‌اند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

برنامه شهربازی که از ابتدای نوروز ۹۹ روی آنتن شبکه پنج سیما رفت، مسابقه‌ای است که از دو مولفه بازی و تعامل با مخاطب در مسابقات تلویزیونی بهره برده است. کم‌تر کسی هست که اسم فامیل را نشناسد و با آن خاطره نداشته باشد. از طرفی هیجان رقابت با جمعیتی هزارنفری و احتمال برنده‌شدن جوایز میلیونی محرک‌های جذابی برای تماشای شهربازی است. شهربازی در راستای طرح نوروزخانه شهرداری تهران تولید شده است.

با شرایطی که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برای کشوربه وجود آمده است، شهرداری تهران با همت برنامه‌سازان، دست به تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده برای تشویق مردم به ماندن در خانه، زد. شهربازی از این دست برنامه‌هاست که با هدف سرگرم‌کردن مردم تولید شده است. این موضوع بهانه گفت‌و گو با امیر اصانلو؛ کارگردان، افشین صادقی‌زاد، سردبیر و وحید رونق، مجری برنامه شد که در ادامه می‌خوانید.

به حضور تماشاچی در استودیو فکر کردیم

امیر اصانلو مستندسازی است که دستی هم در کارگردانی و تولید برنامه‌های تلویزیونی دارد. مستند حلب سکوت جنگ از جمله آثار اوست که برنده جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی شد. از او درخصوص کارگردانی این برنامه متفاوت پرسیدیم.

چطور به انتخاب اسم‌_فامیل به عنوان بازی اصلی رسیدید؟ دلیل انتخاب اسم «شهربازی» برای برنامه چه بود؟
بازی اسم فامیل برای مخاطب آشنا است و نیاز به یادآوری یا آموزش ندارد. «شهربازی» را هم به این دلیل انتخاب کردیم که شاید در آینده تصمیم بر این شد که بازی اصلی (اسم فامیل) را تغییر بدهیم و بازی‌ دیگری جایگزین آن کنیم. از طرفی هر روز یک بازی را آموزش می‌دهیم که مردم بتوانند در خانه اجرا کنند. تعدادی از بازی‌ها هم توسط مجری‌ها و در استودیو انجام می‌شود. به طور کلی این برنامه شهری از بازی‌ها است.
با این روش اگر بعدها، بازی‌ها هم تغییر کنند نیازی به تغییر نام برنامه نیست. مانند دیگر شهربازی‌ها یک بازی اصلی و تعدادی بازی کوچک جانبی داریم.

در کارگردانی تلویزیون و برنامه تلویزیونی با چه سختی‌ها و محدودیت‌هایی مواجه می‌شوید؟
کارگردانی تلویزیون کار سختی است. من بیشتر سابقه کارگردانی‌ام مربوط به تولید آثار مستند است اما کار کردن در برنامه تلویزیونی زنده و بدون تماشاچی در این شرایط عجیب، کار سختی است. اگر فقط یک نفر در گروه همکاری نکند کل سیستم به مشکل می‌خورد.

اگر شاهد ادامه برنامه باشیم، امکان حضور تماشاچی در استودیو وجود دارد؟
بله، به این موضوع فکر کرده‌ایم که حتی جریمه‌هایی که به شوخی برای مجری‌ها اعمال می‌کنیم با تماشاچی حاضر در استودیو هم داشته باشیم. اما این‌کار را با دکور، فضا و بازی‌های جدید انجام می‌دهیم.

 برای اجرای برنامه چطور به زوج امیر کاظمی و وحید رونقی رسیدید؟
وحید رونقی مجری شناخته‌شده‌ای است و سابقه آشنایی من با او به فعالیت در رادیو بازمی‌گردد و تصور می‌کردم می‌تواند فضا را مدیریت کند. در خصوص امیر کاظمی کمی تردید داشتم چراکه کار کردن با افرادی که در میان مردم شناخته‌شده‌تر هستند کار سختی است. اما زمانی که همکاری و همراهی او را در ساخت تیزر دیدم، به این باور رسیدم که انتخاب او کار درستی بود. فکر می‌کردم هر دو مجری جزو بهترین‌ها بودند و از اتفاق افتاده راضی هستم.

مخاطب «شهربازی» یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد

افشین صادقی‌زاده سردبیر برنامه «شهربازی» است و از چهره‌های شناخته شده تلویزیون است. برنامه «کتاب‌باز» از جمله آثار موفق اوست. با او درخصوص سختی‌های سردبیری برنامه‌ای که در شرایط بحران و در زمان کوتاه تولید می‌شود گفت‌و گو کردیم.

سردبیری مسابقات تلویزیونی متفاوت از دیگر برنامه‌هاست. در زمان کوتاهی که از آغاز «شهربازی» می‌گذرد چطور مدیریت کردید که هم ریتم برنامه حفظ و هم پیام منتقل شود؟

در اجرا و فکر کردن به اینکه چطور ریتم برنامه حفظ شود، مهم‌ترین شخص کارگردان است. چراکه او تشخیص می‌دهد چه کاری در چه زمانی انجام شود. وظیفه یادآوری این موضوع که کارها در چه قالبی انجام شوند برعهده سردبیر است. به این مفهوم که چه کاری انجام شود تا برنامه به هدفش برسد. در نهایت تهیه‌کننده، کارگردان و مجری‌ها باید به هماهنگی برسند تا برنامه به اهداف خود دست یابد. ما با مخاطبی روبه‌رو هستیم که برنامه را با دقت تماشا می‌کند و به دلیل اینکه مسابقه زمان کمی دارد او حتی یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد. مسابقه و خانوادگی بودن آن در کنار نحوه اجرا، هردو باهم باید به اندازه‌ای جذاب باشند تا بتوانند این مخاطب را راضی کند. فکر می‌کنم در مجموع ترکیب این موارد تا به امروز قابل دفاع است.

مایلید برنامه ادامه پیدا کند؟ و در این صورت چه برنامه‌ای برای ادامه و آینده آن دارید؟

تولید این برنامه لذت‌بخش است. انرژی خوبی دارد و مخاطبان هم از تماشای آن لذت‌ می‌برند. کسانی که از برنامه حمایت‌ کرده‌اند نظیر شهرداری تهران و شبکه پنج راضی بوده‌انند. ارتباطی که انتظار داشتیم با مخاطب و خانواده اتفاق بیافتد، محقق شد. با وجود همه مشکلاتی که در اجرا و محدودیت‌هایی که در زمان داشتیم دوست داریم ادامه بدهیم. ایده‌های زیادی هم داریم که در صورت ادامه برنامه از آنها استفاده خواهیم کرد.

برای تولید این برنامه خطر می‌کنیم

یکی از ارکان دونفره اجرای برنامه «شهربازی» وحید رونقی است. او که گوینده رادیو، صداپیشه و مجری است در این برنامه متفاوت از گذشته ظاهر شد و به همراه کاظمی نقش موثری در پیش‌برد این برنامه داشت. با رونقی از این تجربه متفاوت صحبت کردیم.

این روزها با وجود شرایطی که پیش‌آمده برنامه شهربازی تلاش می‌کند تا مردم را سرگرم کند به عنوان مجری برنامه که به نوعی نماینده گروه سازنده هستید، چقدر به امید دادن و شاد کردن مردم در شرایط فعلی توجه کردید؟

نگاه من به گروهی که این‌روزها با وجود شیوع ویروس کرونا سرکار حاضر می‌شوند تا برنامه تولید کنند همان نگاهی است که به جامعه پزشکی دارم. اگر جامعه پزشکی برای حضور در محل کار خطر می‌کند این گروه هم با وجو همه مراقبت‌هایی که انجام می‌شود همین کار را می‌کنند و بخشی از انرژی را که ما جلو دوربین داریم از بچه‌های پشت‌صحنه می‌گیریم که تلاش می‌کنند حالشان خوب باشد و برای خوب بودن حال مجری‌ها هم تلاش می‌کنند. تمام این‌ها باعث می‌شود تا ما هم به عنوان مجری کاری کنیم تا حال خوبی را به مردمی که پای تلویزیون برنامه را تماشا می‌کنند، منتقل کنیم.

از تجربه اجرا با امیر کاظمی بگویید.

ما ممکن است بحث کنیم اما به دنبال ضایع کردن یک‌دیگر نیستیم. متاسفانه برخی از مجریان تصور می‌کنند تمسخر مجری مقابل خود نشان‌دهنده بامزه بودن آن‌ها است. در شهربازی» در عین کل کل و شوخی احترام خاصی میان مجری‌ها وجود دارد. احترامی که باید میان مجری‌ها و در برخورد مجری و مهمان وجود داشته باشد، حلقه گم‌شده برنامه‌های تلویزیونی است. اگر من به همکارم احترام بگذارم در وهله اول به خودم احترام گذاشته‌ام و بعد به مخاطبم. اجرای ما در «شهربازی» هم دوطرفه است و اگر من تلاش می‌کنم در مقابل امیر کاظمی هم تلاش می‌کند و یک‌دیگر را کامل می‌کنیم.

برنامه شهربازی در ایام نوروز از ۲ تا ۱۵ فروردین روی آنتن بود و از پنجشنبه ۲۱ فروردین نیمه شعبان مجددا آغاز خواهد شد.

از جمله عوامل این برنامه می‌توان به تهیه‌کننده: سهیل سلیمانی، کارگردان: امیر اصانلو، سردبیر: افشین صادقی‌زاده، مجری‌ها: وحید رونقی- امیر کاظمی، مدیر تولید: امیرحسین باقرپور، نویسندگان: محمد صفاجویی- سینا قلیچ‌خانی، طراحی و اجرای اپلیکیشن: حمیدرضا فراهانی، عکاس و تصویربردار پشت‌صحنه: دانیال منتظری، تدوین: سپهر میرزایی، دستیار تدوین: عرفان دربندی، طراح دکور و گرافیست: کژال ملک‌زاده، موشن گرافیست: مهدی نظری، ساخت دکور: رها عابدی، بازیگران: امیرحسین آقایی و غضنفر نوروزی، نریشن: فاطمه‌سادات شاه‌حسینی، کارگردان تلویزیونی: عمار باستان‌فرد و کیوان تاج‌فر، مدیر نور و تصویر: محمد منتظری، تصویربرداران: محمد منتظری، کوروش سرداری، مهدی امیرنژاد، مریم محققی، کرین: شاهین بختیار، مدیر صحنه: حمید گرشاسبی، گرافیست: مجتبی زندمقدم، صدابردار:ی حسن جاوید، منشی صحنه: شهلا صداقت‌نژاد، فنی استودیو: محمد رادانفر، هماهنگی: فرناز فرهنگ، مشاور رسانه: لیلا سلمانی، فضای مجازی: پرستو خلعت‌بری اشاره کرد.