به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در نشستی مشترک با هیأت رئیسه و برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: وزارت علوم طی شیوع این بیماری تا حدود زیادی افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عالی قرار داده است.
وی گفت: در بخش آموزش مجازی و اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاهها و تمرکززدایی پیش از کرونا نیز اقدامات مثبتی در آموزش عالی صورت گرفته و این اقدامات در دوران بحران تقویت شده و توسعه یافته است.
غلامی با بیان اینکه هفته آینده وزارت علوم نشستی به صورت ویدئو کنفرانس با روسای دانشگاهها در زمینه همفکری و همافزائی در زمینه مدیریت شرایط خاص فعلی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دانشگاههای کشور در ماه گذشته حضور مؤثر علمی و مطالعاتی در زمینههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مقابله با کرونا انجام دادهاند.
وی بیان کرد: خوشههای علمی فعال دانشگاهی در حوزههای مختلف علمی تشکیل شده و ضمن انجام مطالعات علمیه ارائه راهکارهای کارشناسی در این زمینه پرداخته اند که نتایج حاصل به تدریج به مسئولان و نهادهای ذیربط ارائه شده است.
مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز در ادامه این نشست با معرفی سامانه اطلاعات بهروز شده کووید ۱۹ که با تلاش مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری (ISC) شیراز تهیه شده است، به معرفی ویژگیها و مزیتهای این سایت پرداخت و گفت: آخرین مقالات حوزه کرونا، اطلاعات مبتلاشدگان و درمان شدهها به صورت بهروز در سایت قابلمشاهده و رصد است.
وی افزود: در خصوص اقدامات آموزش عالی در دوران بحران بیماری کرونا میتوان گفت که عملکرد مناسبی انجام شده است. همه فعالیتهای پژوهشی در رابطه با این بیماری شامل فعالیتهای تشخیصی تا پژوهشهای علمی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری متمرکز شده است.
برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در خصوص مبارزه با شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: روزانه ۱۳ هزار جفت دستکش، ۶۵ هزار ماسک و ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونیکننده توسط پارکهای علم و فناوری تولیدشده است. همچنین فعالیت مراکز آموزشی را در این مدت برای حضور در این عرصه هدایت کردیم. بهعنوانمثال در اصفهان ۲۵ شرکت دانشبنیان تغییر کاربری داده و محصول خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی هدایت کردند.
علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در ادامه نشست با اشاره به شروع فعالیتهای وزارت عتف در زمینه مدیریت شرایط حاصل از شیوع بیماری از چهارم اسفندماه به اهداف اصلی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: به حداقل رساندن آسیبها، جبران کاستیهای آموزشی، بهرهمندی از امکانات آموزش الکترونیکی و آمادگی در صورت تداوم مشکل و حفظ ظرفیتهای بهدستآمده برای آینده، در صورت مواجه شدن با شرایط مشابه از جمله اهداف این وزارتخانه بوده است.
وی با بیان اینکه در هفتم اسفندماه نشستی نیز با معاونان آموزشی دانشگاهها برگزار شد، افزود: دهم اسفند بخشنامهای در خصوص توجه و تأکید بر ادامه فعالیتهای آموزشی به صورت مجازی به دانشگاهها ابلاغ شد و برای حمایت، هماهنگی و پشتیبانیهای ضروری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی نیز در وزارت عتف تشکیل داده شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به دیگر اقدامات حوزه آموزشی آموزش عالی اشارهکرده و اظهار داشت: برای بهرهمندی دانشگاهها از ترافیک رایگان و برای تکمیل زیرساختهای لازم در توسعه آموزش مجازی با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استانها محقق شود.
وی با بیان اینکه، در عرصه بینالمللی و همفکری و بهرهمندی از تجربیات سایر کشورهای درگیر با مشکل بیماری کرونا، در سه نشست ویدئو کنفرانسی که توسط سازمان یونسکو ترتیب داده شده بود مشارکت داشته و نظرات و تجربیات خود را ارائه کردیم، افزود: خوشبختانه امروز افزون بر ۹۰ درصد از دانشگاههای دولتی کشور میتوانند آموزش الکترونیکی را به دانشجویان خود در سطوح مختلف ارائه کنند.
وزارت علوم باید پرچمدار مقابله با کرونا و شکست آن در آینده باشد
رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نقش محوری وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات کشور ازجمله در بحران حاصل از بیماری کرونا اظهار داشت: جامعه به حضور پررنگ آموزش عالی و اطلاعرسانی در این خصوص نیاز دارد.
محمدمهدی زاهدی، افزود: کرونا فرصت خوبی برای تعامل هرچه بیشتر وزارت بهداشت و وزارت علوم را فراهم کرده و انتظار این است که وزارت علوم، پرچمدار مقابله با کرونا و شکست آن در حوزههای علم و فناوری باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه با گسترش بحران کرونا بشر به اهمیت توجه به سرمایهگذاری در حوزه علم واقف شد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از سه بیمارستان خود در تهران برای خدمترسانی به بیماران کرونا استفاده کرده است.
محمدمهدی طهرانچی، افزود: در حوزه آموزش مجازی دانشگاه آزاد باید ۲۴ هزار عضو هیئت علمی و یک میلیون دانشجو را آموزش دهد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از آثار اقتصادی و کاهش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاههای غیردولتی نیز ابراز نگرانی کرد که ممکن است از عهده هزینههای جاری خود برنیایند.