قزوین - ایرنا - سامانه خودارزیابی وضعیت روانشناختی که در کانون بحران ویروس کرونا از سوی اداره کل بهزیستی قزوین راه‌اندازی شده به منظور ارتقای رفاه، پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های روانی و استفاده از ظرفیت و منابع انسانی و مالی در این بخش صورت گرفته است.

علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این بیماری به طور طبیعی برخی افراد و  گروه‌های جامع هدف را با مشکلاتی از جمله افسردگی، نزاع، اختلالات خواب، وسواس، نگرانی و اضطراب و پرخاشگری روبرو می‌کند که همین مساله در ادامه باعث تشدید مشکلات روانشناختی فرد می‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: جامعه هدف سامانه خودارزیابی روانشناختی تمامی افراد را شامل شده و هر فرد می‌تواند با ورود به آن به نشانی corona.behzisti.ir به سوالات مرتبط با استرس، افسردگی و اضطراب که زمینه ساز برخی از مشکلات روانشناختی هستند، پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در ابتدا فرد پس از ورود به سامانه به ۲۱ سوال پاسخ خواهد داد و اگر از نمره مرزی بالاتر برود، متناسب با مشکلات یاد شده یعنی استرس، افسردگی و اضطراب، برای ارزیابی دقیق‌تر به ۷ تا ۲۱ سوال دیگر نیز پاسخ می‌دهد و پس از آن نتیجه ارزیابی مشخص و در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، فرد ارزیابی شده در صورتی که نمره شدید و یا خیلی شدید بگیرد، توصیه‌های ویژه‌ای را در اختیار وی می‌گذارند که با ارایه کد ملی و شماره تماس، کد شناسه خدمت ویژه دریافت که براساس آن می‌تواند ضمن تماس با صدای مشاور به شماره ۱۴۸۰، از خدمات تخصصی‌تر و ارزیابی‌های دقیق تر به صورت رایگان بهره‌مند شود.

وارثی اضافه کرد: باید توجه داشت که افراد پس از تماس با صدای مشاور، روانشناسی فرد دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته و خدمات روانشناختی اولیه به وی ارایه و چنانچه فرد مورد نظر نیازمند به خدمات تخصصی‌تر داشته باشد به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سازمان ارجاع داده می‌شود تا نامبرده از راه دور و به صورت تلفنی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.