بغداد - ایرنا - سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی عملیات مشترک ارتش امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور به مهارت بالایی رسیده‌اند و از آمادگی کامل و توان کافی برای مقابله با تروریستها برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری عراقی «اینا»، الخفاجی افزود که این آمادگی و توان به آنها امکان می‌دهد که اداره پایگاه‌هایی که ائتلاف بین‌المللی در این کشور تخلیه کرده‌اند را به دست گیرند.

وی گفت که نیروهای امنیتی عراق می‌توانند پایگاه ها و پرونده‌های امنیتی را حفظ کنند و این همان چیزی است که ما با شایستگی در مبارزه با گروه‌های تروریستی نشان داده‌ایم.

سخنگوی عملیات مشترک ارتش عراق بیان کرد که نیروهای امنیتی این کشور به درجه‌ای از حرفه‌ای بودن و آموزش رسیده‌اند که به آنها این امکان را می‌دهد که مواضعی را که از ائتلاف بین‌المللی تحویل می‌گیرند و آخرین آنها پایگاه «ابوغریب» بود، به خوبی اداره کنند.

از سوی دیگر، سرهنگ «لوریان» نماینده عالی نظامی در سفارت فرانسه در بغداد بر پشتیبانی کامل و دائم کشورش از نیروهای عراقی تاکید کرد.

وی امروز به خبرگزاری اینا گفت که فرانسه به پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ادامه خواهد داد.

لوریان با اشاره به اینکه مرحله آموزش نیروهای امنیتی عراق پایان نیافته، بلکه به علت شیوع «ویروس کرونا» متوقف شده، تاکید کرد که مرحله بعدی مربوط به بحث‌های بین ائتلاف بین‌المللی و دولت عراق است.

دیروز (سه شنبه) فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که پایگاه ابوغریب در حومه بغداد را از نیروهای ائتلاف بین‌المللی (فرانسوی ها) تحویل گرفته است.

پایگاه ابوغریب محل حضور نیروهای فرانسوی در قالب رهبری لشکر ششم ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق بود.

ابوغریب ششمین پایگاه نظامی عراق بود که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در چند روز گذشته از آن خارج شدند.
پیشتر ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به سرکردگی آمریکا، پایگاه نظامی «الحبانیه» در استان «الانبار» در غرب عراق را به نیروهای امنیتی این کشور تحویل داده بود.
ائتلاف ضد داعش در این باره با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که نیروهای امنیتی عراق قادر به مقابله با داعش در استان الانبار بوده و هستند.
این در حالی است که دولت عراق دوشنبه هفته گذشته، پایگاه نظامی دیگری را در استان «نینوا» در شمال این کشور که محل حضور نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا بود، از این ائتلاف تحویل گرفت.
ائتلاف بین‌المللی همچنین در ۲۶ مارس (۱۰ فروردین) پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل را به نیروهای عراقی تحویل داد و نیروهای ائتلاف نیز طبق تعهدهای خود از آن عقب‌نشینی کردند.
همچنین در ۱۹ مارس، نیروهای امنیتی عراق پایگاه «القائم» را از نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحویل گرفتند.
چند روز پس از شکایت عراق به سازمان ملل علیه حملات آمریکا به نظامیان عراقی که موجب کشته شدن ۶ نظامی عراقی و زخمی شدن ۱۲ تن دیگر شد، نیروهای ائتلاف ضد داعش شروع به تحویل پایگاه‌های خود به دولت عراق و کاهش حضور در این کشور کرده‌اند.