مسکو - ایرنا - رایزنی علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورهای روسیه، بلاروس و آسیای میانه در بیانیه‌ای با اشاره به نبود چشم‌اندازی در خصوص اقدامات آتی در مقابله با شیوع کرونا در روسیه به دانشجویان ایرانی توصیه کرده است که به ایران بازگشته و ادامه برنامه آموزشی خود را مطابق برنامه دانشگاه‌های مربوطه از راه دور ادامه دهند.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شده، آمده است: با توجه به گسترش روزافزون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله فدراسیون روسیه و به ویژه در شهر مسکو و فقدان چشم انداز حل این مشکل در کوتاه مدت و حتی احتمال تداوم آن در نیمسال تحصیلی آتی که موجب به وجود آمدن نگرانی‌ها و سوالاتی برای دانشجویان شده است، این بیانیه صادر شد.

در ادامه آمده است: رایزنی علمی سفارت ایران درشرایط موجود موکدا توصیه می‌کند دانشجویان ایرانی ضمن قبول مسؤلیت عدم قطعیت‌ها به سهم خود حتی الامکان به ایران بازگشته و نسبت به ادامه برنامه آموزشی مطابق برنامه دانشگاه مربوطه و از راه دور تلاش کنند.

طبیعی است، تلاش دانشگاه‌ها و پیگیری‌ها بر این است که ادامه جریان آموزش دانشگاه‌ها و در صورت امکان امتحانات تا حد ممکن به صورت غیرحضوری برگزار شود.
«تا زمان امکان بازگشت به کشور به دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها و سایر سکونت گاه‌ها که با وضعیت نامناسب بهداشتی و یا احتمال قرنطینه خوابگاهی و یا مشکل ثبت اقامت روبرو می‌شوند توصیه می‌شود با رعایت تمامی جوانب نسبت به اسکان در خوابگاه خودگردان و یامنازل و مکان‌های مناسب و دارای امکان ثبت اقامت رسمی اقدام کنند.

در انتهای این بیانیه آمده است: رایزنی علمی سفارت ایران بر مبنای وظایف قانونی خود پیگیری‌های لازم را برای رسیدگی بهتر به وضعیت دانشجویان از مراجع قانونی انجام داده و به دلیل احتمال مواجهه با وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و غیر قابل جبران و تاسف بار مجددا تا زمان بهبود شرایط توصیه اکید به بازگشت دانشجویان عزیز کشورمان به ایران دارد.