این روزها که ویروس کرونا از هر کوچه و خیابان سرک می کشد و در کمین یک اشتباه نشسته است ، مجال سفر را از همگان گرفته است، ویروسی که نه تنها تعطیلات عید سال نو مردم را خانه نشین کرد، بلکه به طور کل صنعت گردشگری ایران و جهان را به تعطیلی کشاند.
با وجود اینکه حتی طرح فاصله گذاری اجتماعی که به منظور تشدید مبارزه با ویروس کرونا نیز کم سوتر شده ، اما گویا تعطیلی برای صنعت گردشگری و خانه نشینی کرونایی برای مردم باید همچنان ادامه یابد.
سفر همواره یکی از نیازهای اساسی بشر است. فرقی نمی کند اهل کجا باشید و یا برای چه مقصدی سفر می کنید، زیرا سفر به دلیل ایجاد حس دگرگونی ، تغییر و تنوع که از اساسی ترین ویژگی های انسانی است ، یک نیاز محسوب می شود.
حال با توجه به اینکه این روزها سفر و گردشگری بیرون از خانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ممنوع است ، شاید راه دیگری برای سفر باشد تا تجربه های پیشین خود را بار دیگر زنده کنیم.
مرور مسافرت های قبلی و خاطرات آن شاید در ظاهر امری بی فایده ای به نظر برسد ، اما در واقعیت کاملا بر خلاف این باور است زیرا همانند اینکه دیدن چند باره یک آلبوم عکس می تواند به شما در ضعف و نقاط قوت عکاسی کمک کند، مرور سفرهای نیز می تواند در بهتر مسافرت کردن ، کاهش هزینه ، سفر هدفمند ، استفاده بهتر از زمان در سفر و مشاهده نقاط قوت و ضعف شما در سفر را به شما یادآوری کند.
چه چیز را مرور کنیم؟
مرور خاطرات گذشته دور معمولا در آلبوم های عکس انجام می شد ، اما امروزه آرشیو تصاویر خانگی و خاطرات به کامپیوترهای شخصی و تلفن های همراه مهاجرت کردند.
تصاویر و فیلم های مسافرت ها از بهترین ابزار برای مرور لحظه هایی است که تجربه کرده اید و می توانید از آن برای سفرهای بعدی الهام بگیرید و از همه مهم تر تجربه خود را مورد آزمون و خطا قرار دهید.
در کنار خانواده آلبوم عکس ، تصاویر موبایلی و یا عکس های ذخیره شده در کامپیوتر شخصی خود را مرور کنید تا نه تنها یک تجربه مشترک داشته باشید ، بلکه با زوایای مختلف سفرهای خود را مرور کنید. البته در مرور مسافرت ها شاید به تصاویر عروسی های، جشن ها، تولدها و دیگر رویدادهای ثبت شده خود بر خورید که حتما لذت بخش خواهد بود.
پرس و جو از دوستان و آشنایان ، از دیگر روش های مرور مسافرت و تجربه های گردشگری است، زیرا با جمع ، ضعف ها و نقاط قوت مسافرت بهتر دیده می شود و می توان برای سفرهای آینده برنامه ریزی کرد.
حتی اگر با افراد دیگر خانواده و حتی دوستان تجربه سفر مشترک هم ندارید، با ایجاد یک گروه در فضای مجازی می توانید تجربه های متفاوت یکدیگر را با هم به اشتراک بگذارید و از مناطقی که دیگر به آن سفر کرده اند آگاهی یابید.
معمولا در میان اعضای خانواده افراد با سلایق متفاوت و به مناطق مختلف سفر می کنند و به همین دلیل از منابع خوب برای کسب اطلاعات سفر هستند. از طرفی اطرافیان راهنمایان خوبی هستد ، زیرا به دلیل دوستی با شما ذائقه شما را بهتر می شناسند و چگونگی مقصد سفر را آن طور که مطابق سلیقه اتان باشد ، توصیف کرده و شرح می دهند.
آیا گردشگری کردید یا فقط مسافر بودید؟
مرور مسافرت های خود را با یک سئوال شروع کنید. همواره این سئوال را با خود بپرسید که آیا به عنوان یک گردشگر سفر کرده اید یا همیشه سفر برای شما صرفا یک عادت بوده تا از یکنواختی زندگی در منزل خارج شوید و حالا همین خارج شدن از منزل هم برایتان یکنواخت شده است ؟
این سئوال می تواند به شما در جهان بینی مسافرت کمک کند. به عبارتی بازبینی در رفتار شما به عنوان یک مسافر یا گردشگر، توقع و تمایلات شما در یک سفر را نشان دهد و اینکه چه میزان توانستید نیازهای خود را برآورده کرده و همچنین به مقصد گردشگری خود تا چه حد احترام گذاشته اید.
گردشگران بر خلاف مسافران از مقصد استفاده نمی کنند ، بلکه با مقصد سفر زندگی می کنند؛ به این معنی که به مردم ، محیط زیست ، فرهنگ و سلایق مقصد سفر خود احترام گذاشته و آن را برای خود به عنوان یک تجربه زندگی می پذیرند.
مرور سفر نباید صرفا به این مورد خلاصه شود که چه ژستی هنگام ثبت تصاویرتان گرفته اید. هدف از مرور سفر قضاوت درباره این است که آیا گردشگر خوبی برای مردم بودید؟ آیا توانستید در مقصد و همچنین در راه با اطراف ارتباط برقرار و آن را درک کنید؟ آیا در سفرهای گذشته خود به محیط زیست احترام گذاشتید یا همانند مسافران آخر هفته فقط زباله تولید و در کنار خیابان و جنگل و دشت رهایشان کردید؟ پاسخ صادقانه به این پرسش ها بدون هرگونه توجیهی ، به شما نشان خواهد داد که گردشگر بودید یا مسافر و رهگذر ؛ هر چند که ممکن است چند شبانه روز هم در یک مقصد اقامت کرده باشید.
برای سفر های آینده برنامه ریزی کنید
برنامه ریزی برای سفر و گشت و گذار به همان اندازه سفر مهم است . اینکه بدانید به کجا سفر می کنید ؟ در مقصد چه جاذبه های گردشگری منتظرتان است ؟ چقدر برای سفر به مقصدتان بودجه نیاز دارید ؟ فرهنگ مردمان مقصد سفرتان چیست ؟ چه لوازمی را باید با خود همراه دارید ؟ و دانستنی های دیگر که لازمه سفر است.
از طرفی ایران کشوری است که با وجود فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم مختلف حتی اگر بهترین گردشگر ایران هم که باشید، باز هم نیاز به کسب تجربه و اطلاعات بیشتر در خصوص سفر خواهید داشت ، چرا که شما با تمامی نقاط این کشور پهناور آشنایی ندارید و از همه مهم تر آنکه هر نقطه ای از شهرهای ایران آب و هوای متفاوت ، سنت غذایی متنوع و حتی آداب و رسوم خاص خودش را دارد. پس این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما پیش از سفر به هر شهری، اطلاعات کاملی از آب و هوا، فرهنگ ها و رسم و رسومات و همچنین جاذبه های گردشگری آن شهر به دست آورید.
به همین دلیل روزهای خانه نشیبنی فرصت غنیمتی برای پاسخ به همه این سئوالات است تا سفری جذاب ، مدیریت شده و دلچسب نصیبتان شود ، سفری که رعایت بهداشت همگانی آن را هر روز به ما نزدیک تر و عدم رعایت نکات بهداشتی آن را از ما دورتر خواهد کرد.
سفرنامه خوانی
بهترین راه برای دریافت اطلاعات کافی از مقصد سفر و برنامه ریزی گردشگری سفرنامه خوانی است. سفرنامه ها همیشه متون جذابی را در خود جای داده اند که طرفداران خاص خودش را دارد. بسیاری از علاقه مندان برای خواندن خاطرات افراد به خواندن سفرنامه ها می پردازند و بسیاری هم برای اطلاع از مکان های گردشگری و تفریحی که سایر افراد از آن ها بازدید کرده اند و به سایرین هم پیشنهاد می کنند، به خواندن سفرنامه ها روی می آورند.
سفرنامهها معمولا حاوی خاطرات و جذابیت های سفر است که برای مسافر اهمیت داشته و غالبا هم از آن ها لذت برده و تصمیم گرفته تا این خاطرات را نه تنها برای خود به ثبت برسانند ، بلکه با دیگران نیز به اشتراک گذاشته تا راهنمای سفر آنان باشد.
معمولا در سفرنامه ها از مکان ها و جاذبه هایی نام برده و توصیف می شود که ممکن است برای طیف گسترده ای دارای جذابیت باشد.
سایت های گردشگری
یکی از راه های کم هزینه و سریع سفرنامه خوانی مراجعه به سایتها و شبکه های مجازی گردشگری است. در ایران از این دست سایتهای گردشگری کم نیستند و می توان به راحتی دهها سایت را در اینترنت یافت که مسافران و گردشگران تجربه خود را به اشتراک گذاشته اند.
علاوه بر این در سال های اخیر آژانس های گردشگری و موسسات مسافرتی نیز با ایجاد فضای مخصوص در سایت های تجاری خود به مسافران اجازه می دهند که تجربه سفرشان را با دیگران به اشتراک بگذارند که البته با توجه به وجود نقد و بررسی اقامتگاه ها و جاذبه های گردشگری ، می تواند راهنمای بهتری برای کسب اطلاع از مقصد و نوع سفر باشند.
فرقی نمی کند که یک گردشگر حرفه ای باشید و یا جزء آن دسته از افرادی باشید که تنها سالی یک بار به سفر می روند؛ موضوع مهم اینجاست که شما باید پیش از سفر برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشید تا در حین مسافرت تنها از گشت و گذار لذت ببرید، نه اینکه مدام نگران اقامتگاه، پیدا کردن جاذبه های گردشگری و ساعت ورودی و خروجیشان ، حمل و نقل و خورد و خوراک تان باشید.
معمولا اغلب سایتهای گردشگری ایرانی در تمامی این موارد به شما کمک می کنند تا دغدغه های شما در حین سفر کاهش یابد، اما سایت های گردشگری نیز باید دارای ویژگی هایی باشند تا بتوانید اطلاعات موثر و موثق و موسعی را از این مجموعه های دریافت کنید.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که اکثر نمونه سایت های گردشگری آن را دارند، قسمت آرشیو عکس و فیلم است. در واقع این سایت ها علاوه بر محتواهای متنی، محتواهایی در قالب تصویری و ویدئویی ارائه می دهند، تا گردشگران و توریست ها بتوانند با تماشای آن ها، نه تنها اطلاعات کاملی در خصوص جاذبه های گردشگری کشور به دست آورند، بلکه بتوانند راحت تر برای مقصد سفرشان تصمیم بگیرند.
استفاده از تصاویر و ویدئوهای ناب در سایت گردشگری، کاربران را وسوسه می کند که هر لحظه تشویق به سفر شوند و یا برای خرید بلیت اقدام کنند. درست است که سایر محتواهایی که داخل سایت قرار می گیرد هم اهمیت بسزایی در کیفیت آن دارند، اما محتوهای بصری و طراحی یک گالری گردشگری همیشه تاثیری فوق العاده تر دارند.
از دیگر ویژگی های یک سایت گردشگری خوب امکان خرید بلیت به صورت آنلاین است. برخی از این سایت ها، دارای قسمت فروش بلیت به صورت آنلاین هم هستند و علاوه بر آن برخی اوقات تخفیف های ویژه و خوبی بر روی قیمت بلیت هایشان می زنند.
همچنین برخی از بهترین وب سایت های گردشگری، که رتبه خوبی در موتورهای جستجوگر دارند، برای رفاه حال بیشتر کاربران و گردشگران، اپلیکیشن یا برنامه های موبایلی هم طراحی کرده اند که کار همان سایت را انجام می دهد و کاربران می توانند بسیار راحت به آن دسترسی داشته باشند. وچود نرم افزار موبایلی در یک سایت گردشگری می تواند ویژگی منحصر به فردی باشد.
امکان رزرو هتل و انواع اقامتگاه ها و معرفی آنان به صوت عکس یا ویدئو از برجسته ترین ویژگی یک سایت کامل مسافرتی و گردشگری است. رزرو هتل و اقامتگاه یکی از مهم ترین دغدغه ها در سفر است، به همین خاطر بعضی از سایت های گردشگری امکان رزرو هتل را هم دارند. در این سایت ها می توانید انواع اقامتگاه های مختلف را که شامل، هتل های چند ستاره و مجلل، اقامتگاه های بومگردی، مسافرت خانه و هتل آپارتمان می شود ، مشاهده کرده و بنا بر نیازتان یکی از آن ها را انتخاب و رزرو کنید.
اما مهم ترین ویژگی یک سایت گردشگری که شما را در صداقت تبلیغات راهنمایی می کند، امکان ارائه نظر کاربران است. بهتر است سایت هایی را جزء بهترین سایت های گردشگری بدانید که به مخاطبین خود اجازه اظهار نظر می دهند. شما می توانید تجربه اقامت در هتل یا تجربه رفتن به رستورانی که سایت مورد نظرتان آن را معرفی کرده است ، با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا آن ها هم بتوانند سفری بهتر را برای خود رقم بزنند.
رسانه ها و گزارشتات محلی
یکی دیگر از منابع آشنایی با مقصد سفر گزارشتات رسانه های محلی از اماکن تفریحی یا شرح حال یک مقصد است. معمولا اغلب رسانه های محلی بخش مربوط به گردشگری برای خود تعریف می کنند و ظرفیت ها و جاذبه های استان یا شهرهای حوزه را در قالب یک مقصد گردشگری به تصویر می کشند.
گزارشات گردشگری رسانه ها به دلیل رعایت چهارچوب روزنامه نگاری بسیار کاربردی است زیرا صرفا به تفسیر و تشریح زیبایی ها نپرداخته و نگاهی چند وجه به یک مقصد گردشگرانه دارند.
معمولا دسترسی به گزارشات خبرگزاری های آنلاین قابل دسترسی تر و تازه تر است زیرا رسانه های مکتوب مانند روزنامه ها و مجلات زیاد صفحات خود را به جاذبه های گردشگری اختصاص نمی دهد.
سال سختی است ، برنامه بهینه تدارم ببینید
با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ آسیب جدی دیده اند که ممکن است تا حدودی درآمدها را کاهش دهد و از این رو سال سختی در پیش است. به همین منظور پیشنهاد ما این است که سفر کم هزینه ای را برای دوران بعد از شکست کرونا تدارک ببینید تا علاوه بر دریافت حس خوب از گردش و تفریح، فشار کمتری به شما و خانواده اتان وارد شود.
سعی کنید سفرتان را برای ایام غیر پیک برنامه ریزی کنید تا سفر برایتان ارزان تر شود. پیش از سفر از همان روش هایی که در بالا گفتیم کمک گرفته و محل اقامت را از پیش تعیین کنید.
فعلا چمدان نبندید
همه اینها را گفتیم تا حالا که وقت دارید و خانه نشین شده اید ، انجام دهید و برای سفر بعدی آماده شوید ، ولی لطفا چمدان ها را نبندید چون هنوز مهمان ناخوانده و تحمیلی یعنی کرونا همچنان در حال جولان دادن در نقاط مختلف کشور است. این البته تنها توصیه ما نیست ، بلکه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندارن ، استانی که بیشترین گردشگر و مسافر را هر سال میزبانی می کند ، تاکید دارد و می گوید : در شرایط فعلی سفر برای هیچکس کس تجویز نمی شود و باید همه با خانه ماندن نسبت و حداقل خارج نشدن از شهرهای خود به شکست زنجیره انتقال ویروس کمک کنند.
مهران حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آن طور که مشخص است فصل بهار مسافرت ها به جهت اقدامات ریشه کن کننده در مبارزه با کرونا را از دست خواهیم داد و تا خرداد ماه عملا بازگشت مسافرت به حالت عادی را نمی توان پیش بینی کرد.
وی از مردم خواست تا برای باقی فصل های دیگر سال برنامه ریزی کرده و تا آن مدت حداکثر رعایت نکات بهداشتی را انجام دهند.
معاون گردشگری مازندران تاکید کرد: عادی شدن مسافرت بیش از هر چیزی به رعایت نکات بهداشتی توسط مردم بستگی داشته و اگر می خواهیم هرچه زودتر بار سفر ببندیم باید بیشتر تلاش کنیم تا زنجیره انتقال کرونا شکسته شود.
پس از کرونا برای سفر عجله نکنید
این روزها همه دلمان سفر می خواهد و منتظر فروکش کردن سایه شوم ویروس کرونا هستیم تا چمدان ببندیم و حرکت کنیم ، اما کارشناسان معتقد هستند که نباید در این زمینه عجله کرد.
یکی از پزشکان عمومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اگر چه سفر کردن حق مردم است، اما نباید در این زمینه عجله کرد و به اصطلاح بی گدار به آب زد.
دکتر علی کریمی با اشاره به اینکه آمارهای رسمی بهترین منبع برای با خبر شدن از وضعیت مقاصد سفر هستند ، افزود : اما به دلیل خفتگی ویروس کرونا حتی آمارهای رسمی هم نمی توانند قدرت پیش بینی چند روز آینده را بدهند.
به گفته او ، شاید در هر استان شرایط ویروس کرونا به حالت عادی بازگردد ، اما در استان دیگری ویروس در خفا خود را پنهان کند که نمی توان با هیچ معیاری آن را سنجید.
این پزشک عمومی تاکید کرد : حتی در صورت عادی شدن شرایط نیز نباید افراد در صورت داشتن علائم بیماری به مسافرت بروند و باید سعی کنند تا دوران بیماری را در درون خانه خود سپری کنند.
دکتر کریمی از مردم خواست رعایت نکات بهداشتی را به دوران کرونایی موکول نکنند زیرا باید رعایت بهداشت فردی به شکل یک فرهنگ تبدیل شود و هنجار عمومی باشد.