تهران - ایرنا - آتشفشان "آناک کراکاتائو" (Anak Krakatau ) در کشور اندونزی، جمعه شب فوران کرد و گدازه‌های آن حدود ۵۰۰ متر به هوا پرتاب شد. این شدیدترین فعالیت آتشفشان از زمان فوران و سونامی سال ۲۰۱۸ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرکز زمین شناسی اندونزی اعلام کرد که فوران این آتشفشان تا ساعات اولیه روز شنبه ادامه یافته و در همین ارتباط حالت آماده باش درجه ۲ در مناطق پیرامونی برقرار شده که دومین حالت آماده باش گسترده است.

این آتشفشان در "تنگه سوندا" بین جزایر جاوه و سوماترا در استان لامپونگ اندونزی واقع است و ساکنان محلی روز شنبه به تدریج ضمن رصد اوضاع در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند.

گزارشی از تلفات احتمالی فوران جمعه شب این آتشفشان منتشر نشده است. فوران سال ۲۰۱۸ این آتشفشان موجب سونامی در امتداد سواحل سوماترا و جاوه شد و ۴۳۰ کشته بر جای گذاشت.

آناک کراکاتائو به معنی "فرزند کراکاتائو" وابسته به آتشفشان معروف کراکاتائو است که فوران عظیم آن در سال ۱۸۸۳ دوره‌ای از سرمای جهانی را در پی داشت.

اندونزی در "حلقه آتش" در اقیانوس آرام قرار دارد که در این منطقه بی ثباتی لایه‌های زمین سبب بروز زمین لرزه‌های مکرر و فعالیت‌های عمده آتشفشانی می‌شود .

"مراپی" فعال‌ترین کوه آتشفشان اندونزی در جزیره جاوه نیز طی هفته‌های اخیر بار دیگر فعال شده است.