تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: جهش تولید با افزایش آموزشی صنعتی و توسعه کرسی‌ها و دفاتر آزاداندیشی در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

احمدچلداوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد دوره‌های آموزشی صنعت محور ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند در افزایش جهش تولید موثر واقع شود، به عنوان مثال صنایعی مانند ایران خوردو یا راه آهن می‌توانند با ایجاد دانشکده‌هایی و جذب نخبگان در تحول و جهش در این دو صنعت تاثیر شگرفی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: در رشته های مهندسی پزشکی، مهندسی قدرت، انرژی‌های پاک نیز می‌توان با توسعه فضای علمی و دانشگاهی جهش مهمی در این عرصه ایجاد کرد البته یکی از مولفه‌های جهش تولید داشتن مشتری در سطح داخلی و خارج از کشور است به عبارتی جهش تولید باید سبب صادرات قطعات یا دیگر محصولات شده و کشور را از واردات آنها بی‌نیاز کند.

استاد رشته مهندسی مخابرات دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که کیت‌های ساخته شده برای تشخیص ویروس کرونا ازجمله محصولات تولید شده در راستای جهش تولید است، یادآور شد: به دلیل شرایطی که کشور و همه مردم جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر آن هستند، تولید این کیت‌های تشخیص برای درمان بیماران بسیار ارزشمند بوده و حتی می‌توان آن را به دیگر کشورها نیز صادر کرد.

چلداوی با تاکید بر این که بین رونق تولید و جهش تولید تفاوت است، خاطرنشان کرد: وقتی کشور بتواند محصولی را تولید کند به رونق رسیده است. اما در جهش تولید باید در آن محصول به خودکفایی رسیده یا این که کارخانه و شرکت سازنده به چندین برابر ظرفیت تولید خود برسد.

برای جهش تولید ابتدا باید نیازسنجی کرد

وی همچنین گفت: برای جهش علمی ابتدا باید نیازسنجی لازم را انجام داد، در صورتی که نتوان به صورت کاربردی علم را به دانشجویان ارایه داد، ‌ در جامعه نیز آن علم نمی‌تواند کاربردی شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: از طرفی دانشجو به دلیل نبود روشنگری خاص در دانشگاه‌ها، مجبور است برای رشته‌ای که فرا گرفته به دنبال تطبیق آن با صنعت و کاربردی کردن آن شود، این شرایط سبب کاهش بازدهی لازم در رشته‌ او می‌شود.

چلداوی با بیان این که در بیشتر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی دانشجویان صنایع با گرنت (کمک هزینه تحصیلی یا پژوهشی) صنایع آن کشور ادامه تحصیل می‌دهند، اظهار داشت: در این روش اساتید پس از نیازسنجی، با صنعت وارد مذاکره شده و اعلام می‌کنند که در این رشته خاص می‌خواهند دانشجو جذب کنند. بخش صنعت نیز گرنت لازم را به او یا دانشگاه مربوطه داده و با جذب دانشجوی در مقطع دکتری، دانشگاه برای پرورش دانشجو طبق نیازسنجی که انجام شده، همت می‌کند.

وی ادامه داد: اما در ایران دانشجوی دکتری به مانند دانشجوی مقطع کارشناسی با آزمون وارد دانشگاه می‌شود، سوال اینجا است که آیا هدف از جذب دانشجو با این روش این است که همه دارای مدرک دکتری شوند یا این که با دوره دکتری بتوانیم افرادی را پرورش دهیم که توانایی حل مسئله کشور را داشته باشند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره دانشجویان مقطع دکتری در بیشتر دانشگاه‌های خارج از کشور هم گفت:  دانشجویان مقطع دکتری و حتی کارشناسی ارشد دانشگاه های خارج از کشور از حقوق لازم برای ارتباط بیشتر با صنایع برخوردار هستند. در حالی که در کشور ما شرایط برای این دو مقطعبرای پژوهش کمی سخت است.

جهش تولید نیازمند حمایت است

چلداوی با بیان این که جهش تولید در سال ۹۹ ممکن است در برخی از صنایع رخ ندهد، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از احتمال درگیر شدن آنها به این ویروس، ممکن است در  صنایعی که سلامت و بهداشت انسان‌ها بسیار مهم است، جهش تولید را تا زمان مهار بیماری کمتر شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس برای تحقق جهش تولید باید به شکل کاربردی و با همت مسوولان و مدیران دلسوز جامعه از بخش‌های مختلف که در این راه گام برداشتند، ‌ حمایت کرد. زیرا در کشور شرایطی فراهم است که بعضی از مردم برای تامین نیازهای اولیه خود دچار مشکلاتی هستند و باید در مرحله اول این مشکل از سر راه برداشته شود.

رسیدن به انرژی‌های پاک یعنی جهش در صنعت برق

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص راهکارهایی که می‌تواند سبب عملیاتی کردن شعار جهش تولید در صنعت برق شود، توضیح داد: در صنعت برق باید به سمت انرژی‌های پاک مانند انرژی دریا، انرژی خورشید و انرژی هسته‌ای رفت. زیرا با محور قرار دادن انرژی‌های پاک می‌توان برای پنل‌های خورشیدی، ژنراتورهای آبی و امثال آن گام‌های موثری برداشت که همسو با جهش تولید است.

چلداوی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط دانشگاه با صنعت به نحوی است که سبب جهش تولید شود؟، اظهار داشت: هر چقدر هم برای افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه کار کنیم، باز هم کم است زیرا به دلیل الگوهای قدیمی دانشگاه‌ها، بخش خیلی کمی از آموزش در دانشگاه‌ها کشور صنعتی محور است و صنایع هم بیشتر در مرحله رونق تولید قرار دارند.