یزد - ایرنا - در مقطعی که بسیاری از کسب و کارها در ایران و حتی دنیا با رکود مواجه شده کسب و کارهای اینترنتی ( یا به قولی مجازی ) با سرعت بالایی در حال رشد است.

با یک مثال بسیار ساده این بحث را شروع می کنم : تا چند ماه قبل ، بردن تلفن همراه و استفاده از آن در مدرسه ممنوع بود ولی به  دلیل شیوع بیماری کرونا از چند روز قبل به صورت رسمی ، آموزش و یا به نوعی «مدرسه » وارد گوشی های والدین و حتی دانش آموزان شد تا آموزش مجازی جایگزین آموزش واقعی ( رو در رو ) شود.

تا چند ماه قبل ، واکنش های زیادی به خریدهای اینترنتی به ویژه در بحث اقلام غذایی و حتی تاکسی های اینترنتی و اسنپ و امثال آنها شاهد بودیم ولی امروز به مردم توصیه می شود تا جایی که امکان دارد از این ظرفیت ها بهره گرفته شود.

یکی از دلایل این رونق ، سهولت کسب و کارهای فضای مجازی در برقراری ارتباط با مشتریان بدون واسطه است به همین سبب بسیاری از فروشندگان کالا با ایجاد صفحه و کانال در فضای مجازی اقدام به فروش کالای خود می‌کنند و فرار از ترافیک و شلوغی شهر نیز یکی دیگر از دلایلی است که مردم بیشتر به سمت کسب و کارهای فضای مجازی روی آوردند.

صبح و عصر روز شنبه ۲۳ فروردین وقتی سری به خیابان های شهرهای بزرگ می زدید به خوبی می توانستید شلوغی را بعد از چند هفته تنفس شهرها مشاهده کنید و همین امر موجب می شود بسیاری از مردم برای فرار از این شلوغی ها ، خرید اینترنتی و آنلاین را انتخاب کنند.

از سوی دیگر ، فرصت خوبی که برای مباحث آموزش اینترنی و مجازی ایجاد شده می تواند زمینه ساز تحول در سیستم آموزش کشور شود به شرطی که همراه با سرعت پذیرش و انتخاب آن توسط والدین و دانش آموزان و حتی دانشجویان ، زیرساخت ها نیز تکمیل و یا بازسازی شوند.

با توجه به اخلال ایجاد شده در سیستم آموزشی موجود کشور به سبب شیوع ویروس کرونا در جامعه ، سرویس‌های آموزش آنلاین با حجم بالایی از کاربران رو برو شد و بسیاری از معلمان و استادان  دانشگاه ها ، به سمت و سوی اینگونه آموزش ها روی آوردند اما نکته اینجاست که برخی خانواده ها ( که شاید تعدادشان در آمارهای واقعی کم نباشد) هنوز آشنایی لازم را با این فضاها ندارند.

بنابراین با وجودی که طی چند هفته قبل و بعد از تعطیلات ، برخی معلمان ، مدرسه و کلاس درس خود را تعطیل نکردند و از طریق نرم افزارهای موجود در فضای مجازی ، تدریس را شروع کردند ، تقاضا دارم برای خانواده های محرومی که حتی گوشی تلفن همراه و یا اینترنت خانگی ندارند و یا در یک خانواده با چند دانش آموز ، تنها یک تلفن همراه دارند فکری اساسی بکنند.

اگر در این خصوص ، تصمیم عاجلی گرفته نشود بسیاری از این افراد که از طبقات محروم و حتی متوسط جامعه هستند در بحث آموزشی با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.  

در عین حال باید از این فرصت استفاده کرد و زمینه رونق بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را با ارتقای وضعیت اینترنت در کشور و به ویژه استان ها فراهم شود و از سوی دیگر به دلیل نبود واسطه در این نوع خریدها باید ، قیمت ها مناسب تر عرضه شود که طی این مدت چنین موردی را مشاهده نکردیم و لازم است دستگاه های متولی نظارت بیشتری بر کسب و کارهای اینترنتی داشته باشند ( که شاید یکی از دلایل آن نبود و یا کمبود رقبا و ایجاد نوعی انحصار باشد).

به  گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹ ) در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد و  شناسایی نخستین مورد آن در ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در قم رسانه ای شد.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز(شنبه)اعلام کرد: تاکنون ۷۰ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان به چهار هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: از دیروز تا ظهر ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی  هزار و ۸۳۷  بیمار جدید شناسایی شدند.

وی ادامه داد:  روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفت که تا کنون  ۴۱ هزار و ۹۴۷ بیمار،از بیمارستان ترخیص شدند و سه هزار و ۹۸۷ نفر هم در وضعیت شدید بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۵۱ هزار و ۷۰۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شد از مردم خواست که از تردد و سفرغیرضروری شهری و بین شهری پرهیز کنند و صنوف هم باید  برای بازگشت به چرخه اقتصادی در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.