قم - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: فاصله‌گذاری هوشمند طرحی است که با اجرای آن، راهبرد ورود پلکانی به شرایط عادی دربخش اقتصادی قم دنبال می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم،‌ محمود سیجانی با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: درطرح فاصله‌گذاری اجتماعی با همکاری اتاق اصناف و سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اصناف قم به واحدهایی که باید تعطیل شوند و یا باید فعالیت داشته باشند و فعالیت با محدودیت تقسیم می‌شدند ولی در فاصله‌گذاری هوشمند این اصناف به صنوف پرخطر، کم خطر و بی خطر تقسیم و فعالیت آن‌ها ساماندهی می‌شود.

وی افزود: در این طرح صنوف بی‌خطر شامل اصنافی است که نیازها و ارزاق مورد نیاز مردم را فراهم می‌کنند حتی می توانند با ساعات بیشتری فعالیت کنند و شامل فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، نانوایی‌ها و هم‌چنین میوه فروشان و قصابی‌ها است و فروشگاه‌های بزرگ باید پروتکل‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری را رعایت کرده و تنها مجاز به اجازه ورود ۲۰ مشتری را برای حفظ سلامت مردم را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در زمینه واحدهای تولیدی هم با توجه به اینکه بر رونق و جهش تولید تأکید شده‌است این واحدها با نظارت بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط فعالیت می‌کنند و واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی نباید بیش از ۲۵ نفر باشند و در زمینه واحدها و مجتمع‌های تجاری که همچنان پر ریسک به شمار می‌روند، بر ادامه روند تعطیلی آن‌ها تأکید شده‌است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: صنوفی که مجاز به فعالیت و کم ریسک هستند شامل شیرینی فروشی، بستنی فروشی، آرایشی و بهداشتی و عطاری‌ها و هم‌چنین فروش خودرو و گل و گیاه باید ابتدا در سامانه سلامت ثبت نام کنند که به مدت یک هفته مشاغل مجوز دار فرصت دارند در این سامانه ثبت نام و با توجه به نوع کسب و کار آن‌ها دستورالعمل‌هایی به آن‌ها ابلاغ و آن‌ها باید تذکرات داده شده به آن‌ها را رعایت و به طور پلکانی فعالیت کنند.

حدود ۳۵ هزار واحد صنفی مجوز دار در بخش‌های توزیعی،‌ خدماتی،‌ تولیدی و فنی در استان قم فعال است.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد: تاکنون ۷۰ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۳۵۷ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۸۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۰۰۲۹ نفر رسید.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.