مهدی محمدی روز یکشنبه در نشست خبری در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به تشریح برنامههای حمایتی ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان در توسعه اقتصاد دیجیتال در زمان شیوع کرونا پرداخت و افزود: بسیاری از استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و فعالان در حوزه دیجیتال پیش از شیوع کرونا وارد عرصه عمل شده بودند، ولی به دلایلی نتوانستند کسب و کار خود را توسعه دهند، در صدد برآمدیم تا در این زمان که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، کسب و کارهای آنها را رونق دهیم.
وی افزود: در شرایط شیوع کرونا برخی از کسب و کارهای سنتی به واسطه شیوع کرونا دچار رکود شدهاند، ولی برخی از استارتاپها و شرکتهای حوزه آنلاین میتوانند باعث رونق برخی از کسب و کارها شوند، ما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در توسعه خدمات آنلاین در دوران قرنطینه پویشی تحت عنوان "کرونا پلاس" را طراحی کردیم تا بتوانیم باعث تقویت کسب و کارهای فعال و غیر فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال شویم.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت عملی و فناوری ریاستجمهوری ادامه داد: توسعه اقتصاد دیجیتال شناسایی ظرفیتهای استارتاپی در حوزه آنلاین، کمک به ایجاد زیرساختها و معرفی این ظرفیت استارتاپی به جامعه از اهداف این پویش است و در ۹ حوزه "سلامت"، "ورزش"، "آموزش"، "تولید محتوا"، "حمل و نقل"، "توریسم"، "سودآوری اجتماعی"، "ایدهها" و "ابتکارات فناورانه فروشگاههای فعال" در نظر گرفته شده است.
محمدی همچنین گفت: حمایتهای ستاد در توسعه اقتصاد دیجیتال در این شرایط در ۵ محور "کمک به تسهیل در فرآیند دانشبنیان شدن"، "حمایتهای مالی مستقیم از جمله وام با بهره کم"، "رفع موانع قانونی و حقوقی و کمک به تعامل استارتاپها برای تبلیغات"، "کمک به تأمین زیرساختهای فیزیکی مانند سرور" و "شبکهسازی بین استارتاپها" در حوزههای اولویتدار برنامه ریزی شده است .
وی با بیان این که در ۲ تا ۳ هفته آتی استارتاپها میتوانند ایدهها و طرح های خود را از طریق معاونت علمی به ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معرفی کنند، اظهار داشت: طرحها بعد از ارزیابی در معاونت علمی انتخاب میشوند و زیرساختها برای حمایت از آنها فراهم خواهد شد
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت عملی و فناوری ریاستجمهوری به عملکرد هر یک از حوزههای اولویت دار در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم، سلامت جسمانی و ورزش در دوران قرنطینه است که میتوان با استفاده از برنامههایی، نظارت آنلاین بر ورزش مردم در خانه داشت که این اقدام توسط استارتاپها میتواند صورت گیردف همچنین تعامل بین باشگاهها و مربیان از دیگر مواردی است که میتواند به واسطه استارتاپها اجرایی شود.
محمدی خاطرنشان کرد: درحوزه "تولید محتوا" به ارائه راه حلهای کسب و کار در حوزههای موسیقی، تئاتر، سینما، آموزش و ارائه خدمات در راستای ارائه محتوا مدنظر قرار گرفته است،در بخش ایدههای فناورانه نیز تمرکز بر فناوریهای هوشمندسازی است که استارتاپها میتوانند ایدههای خود را در این زمینه ارائه کنند.
وی یادآور شد: تمرکز حوزه آموزش باید بر آموزش مدارس تحت عنوان مدارس آنلاین باشد که استارتاپها میتوانند در این زمینه ایدههای خود را مطرح کنند،در حوزه سرگرمی و توریست نیز استفاده از تورهای مجازی، استفاده از بازیهای سرگرم کننده با محتوای آموزشی مد نظر است.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی با بیان این که استارتاپها و شرکتهای فعال میتوانند ایدههای خود را در این ۹ حوزه اولویتدار به معاونت علمی ارائه دهند، گفت: این ستاد از این استارتاپها حمایتهای لازم را انجام می دهد تا مشکلات در دوران قرنطینه به واسطه آنها مرتفع شود.