به گزارش روز یکشنبه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، محمدرضا طلایی در خصوص بحث افزایش سرعت اینترنت در کشور گفت: مسئولین دولتی هنگامی که صحبت از چهار برابری سرعت اینترنت میکنند باید با اعداد و ارقام سخن بگویند و اعلام کنند اکنون در چه شرایطی قرار دارند و با افزایش چهاربرابری سرعت به کجا خواهیم رسید.
وی ادامه داد: این چند برابری را نیز باید با کشورهای همسایه مقایسه کرد و دید که آیا این افزایش سرعت واقعی است یا خیر.
طلایی در ادامه با اشاره به بحث زیرساخت عنوان کرد: در کرونا مشخص شد که به لحاظ زیرساختی با مشکلات قابل توجهی روبرو هستیم، نه تنها در سرعت اینترنت بلکه به لحاظ لجستیک و تاخیر در ارسال سفارشهای مردم با مشکلات جدی روبرو بودیم و حتی میتوان گفت که مردم بر اساس اجبار به سمت خرید اینترنتی سوق پیدا کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر بناست این استقبال مردم از فروش اینترنتی حفظ شود یک تلاش عظیم میطلبد که در راستای فرهنگ سازی اقدام کنیم و باید به مردم در این زمینه نیز آموزشهای لازم را داد تا همچنان به خرید اینترنتی ادامه دهند.
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به طور مثال هنگامی که تاکسی های اینترنتی آمدند برای مردم کاهش هزینه و راحتی دسترسی به همراه داشت و باعث شد تا مردم به سمت آن گرایش پیدا کنند. اما اگر اتفاقی قابل توجه رخ دهد نهادهای دیگر هم باید همکاری لازم را برای تسهیل این موضوع انجام دهند. به طور مثال بانک مرکزی در بخش کارت های اعتباری هیچ کار عمده ای انجام نداده تا مردم بتوانند از این تسهیلات مهم که در سراسر جهان وجود دارد استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتغالزا بودن کسب و کارهای اینترنتی نیز گفت: آمازون یک ماه پیش فراخوانی برای استخدام صد هزار نیروی جدید در اوج بحران ویروس کرونا داد، چرا که این پیشبینی وجود داشت مردم دنیا بیشتر به سمت فروشگاههای اینترنتی سوق پیدا میکنند، اما در کشور ما پس از برطرف شدن مشکل کرونا احتمال بازگشت به نقطه اول و خرید به شیوه سنتی وجود دارد.
طلایی خاطرنشان کرد: از همین رو باید مزایایی ایجاد شود که یک ارزش افزوده برای مشتریان نسبت به خرید سنتی ایجاد کند، در این بین علاوه بر افزایش امکانات و خدمات به از سوی فروشگاههای اینترنتی به مشتریان، دولت هم باید کمک کند که مشتریان بتوانند با استفاده از کارتهای اعتباری خرید و خدمات اینترنتی دریافت و هزینه آن را به شکل اقساط بازگردانند و حتی اگر محصول مطابق میل مشتری نبود امکان بازگشت وجه پرداختی وجود داشته باشد.
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران افزود: از سوی دیگر کماکان بانکداری الکترونیک مشکل دارد و هنوز بانکها تعریفی برای پرداخت خسارت ندارند، در خارج از کشور اگر عملیات سرقت الکترونیک صورت گیرد، بانک موظف است به دلیل ضعف امنیتی در شیوه پرداخت خسارت آن را پرداخت کند و نباید همه مردم برای احقاق حق خود به پلیس فتا ارجاع داده شوند و حتی باید بتوانند به راحتی محصول خود را پس دهند.
وی در خصوص مسئولیت نهادهای دولتی در این زمینه نیز گفت: وزارت صنعت وظیفه دارند فرایند و قوانین مربوط به راه اندازی فروشگاههای اینترنتی را تسهیل کند، وزارت ارتباطات زیر ساختها را به شکل واقعی و نه شعاری فراهم کند و وزارت ارشاد نیز در این حوزه محتوا تولید کند، آموزش و پرورش و صدا و سیما نیز باید فرهنگ استفاده از این فضای جدید را به مردم آموزش دهند چرا که مردم در بحث آموزش آنلاین بیشتر به سمت اینستاگرام سوق پیدا کردهاند.
طلایی همچنین با اشاره به بحث نماد الکترونیک نیز گفت: از نظر من این نماد هیچگونه تضمینی برای مشتری به وجود نمیآورد و برای شخصیت حقیقی و حقوقی دارنده فروشگاه اینترنتی یک بوروکراسی اضافی است به این دلیل که اطلاعات آن قبلا برای افتتاح حساب نزد بانکها ثبت شده است.
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: فروشگاههای اینترنتی در خارج از ایران در صورت اعتراض خریدار و عدم تطابق محصول ارایه شده در سایت و محصول دریافت شده توسط مشتری بانک نسبت به بازگشت وجه و پس گرفتن محصول متعهد هستند و راهکارهای سیستم بانکی در این زمینه کاملا مشخص و شفاف است.
وی در خصوص تغییرات در کسب و کارها در آینده نیز گفت: یکسری از کسب و کارها مانند رستورانها، شیرینی فروشیها و فود کورتها برای اینکه با مشکلی مواجه نشوند باید در سال جاری تغییر فرایند دهند و بیشتر باید به سمت همکاری با سرویسهای اینترنتی بروند، در غیر اینصورت با توجه به اتفاقی که در جامعه رخ داده مشکلات اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد.
طلایی با بیان اینکه قوانین و مقررات را باید برای کسب و کارهای اینترنتی تسهیل کرد، گفت: مهمترین بخش در این زمینه توسعه بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات است، اکنون در شرایطی که آخرین سال قرن را طی میکنیم، بانک مرکزی ایران، همگام با بانک های مرکزی سایر کشورهای پیشرو گام برنداشته و عملا نسبت به مکانیزه کردن سیستم های سنتی اقدام کرده است.