تهران- ایرنا- همزمان با توقف فوتبال در قاره آسیا همچون سایر نقاط جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) در ادامه مجموعه ابتکارات خود در دوران قرنطینه بی‌فوتبالی با عنوان «داستان پشت پرده»، به بازگو کردن قصه لوگوی باشگاه‌های آسیا پرداخت.

ای‌اف‌سی در معرفی این مجموعه به باز کردن داستان پشت پرده لوگوی باشگاه پرسپولیس پرداخت و نوشت: پرسپولیس از روی یک مکان تاریخی نامگذاری شده است؛ «تخت جمشید» که پایتخت امپراتوری هخامنشی بود و این بدان معنا است که لوگوی باشگاه از عناصر یکی از مورد احترام‌ترین اماکن تاریخی ایران تشکیل شده است.

غول‌های تهران در طول سالیان چندین بار لوگوی خود را تغییر داده‌اند و در آن از انسان بالدار و گاو به عنوان سمبل باروری استفاده کرده بودند. با این حال از سال ۲۰۰۴، در میان چشمگیرترین ویژگی‌های برجسته این لوگو، طرح پرنده همای دو سر که با یک بدن به یکدیگر متصل شده است و با هدف بازسازی یکی از ستون‌های مشهور تخت جمشید یه چشم می‌خورد.

در قسمت فوقانی بدن پرنده، یک جام برای پاسداشت دستاوردهای باشگاه طراحی شده و این در حالی است که حلقه‌های المپیک در قسمت تحتانی نماد پرسپولیس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی ایران‌زمین است.

پرسپولیس در سال ۲۰۱۲ و در آستانه هفتاد و چهارمین شهرآورد تهران برابر حریف سنتی یعنی استقلال، لوگوی خود را یک بار دیگر بروزرسانی کرد. در این نسخه سپرمانند، نام پرسپولیس هم به فارسی و هم به انگلیسی روی لوگو نقش بسته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نظرسنجی ای‌اف‌سی به منظور انتخاب بهترین لوگو به این لینک مراجعه کنند.