محمد حسین مختاری امروز یکشنبه در یادداشتی افزود: تراژدی کرونا به بیماری همه گیر جهانی تبدیل شده و هزاران تن به این ویروس کشنده مبتلا و بسیاری نیز جان خود را از دست دادند. اما آنچه در این میان بیش از هر مولفه دیگر خودنمایی میکند، جلب مردم جهان به معنویت است.
وی گفت: در تبیین چرایی تحقق این مهم باید گفت، دنیای مدرن با نفی اصالت معنا، بر غریزه و لذت بردن هر چه بیشتر از زندگی منحصر شده است. خاستگاه معرفتی آن هم در غریزه گرسنگی «کارل مارکس» و غریزه جنسی «زیگموند فروید» بنا شده، به نحوی که این دو را باید پایه گذاران مدرنیسم نام نهاد.
استاد خارج فقه واصول حوزه علمیه قم افزود: آنهایی که به جای اخلاق، معنویت و خانواده، غریزه و عقل خودبنیاد را به عنوان نیروی محرکه انسان معرفی کردند، بی معنایی را در سوسیالیسم و لیبرالیسم رقم زدند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه حال و روز پسامدرن، بهتر از عصر مدرنیته نیست، اظهارداشت: ساختار اصلی مدرنیته، معنویت نهیلیستی و هیچ انگارانهای است که با پشت پا زدن به معنویت زندگی محور، بر طبل آزادی مطلق انسان و فرد گرایی میکوبد و اخلاق و معنا گرایی را به شدت منکوب کرده است.
مختاری با تاکید بر اینکه سیر نزولی جوامع غربی را باید در سیر نزول معنایی آن جستجو کرد، گفت: دلیل آن سیر نزولی و ساختاری خانواده و دین است که به نوبه خود فروپاشی اجتماعی و نابودی تمدن ها را تسریع کرده است.
وی ادامه داد: پس از بحران ویروس کرونا، پیامدهای بحران خانواده در غرب بیش از پیش آشکار شده است که فقدان خدا و جامعه ایمانی دلیل آن است. بر همین اساس کشورهای غربی به رغم بهره گیری از بالاترین میزان عقلانیت ابزاری، نظم و پیشرفت؛ پس از شیوع ویروس کرونا نه تنها در حوزه بهداشت و درمان و اقتصاد جهانی، به شدت آسیب پذیر شدند؛ بلکه سیطره استعماری و تمدنی خود بر دیگر جوامع بشری، به ویژه در حوزه های فلسفه، هنر، اخلاق و رسانه را از دست رفته می بینند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: فقدان بهره گیری از معنا و معنویت در چارچوب تئوریک مدرنیته، سبب شنیدن صدای شکسته شدن استخوانهای مدرنیسم در جهان پسا کرونا شده است.
چالش جدی سرمایه اجتماعی جوامع مدرن در جهان پسا کرونا
مختاری گفت: سرمایه اجتماعی جوامع مدرن در جهان پسا کرونا با چالش های جدی مواجه شده و بهره گیری از قدرت نرم در جوامع مدرن با بن بست مواجه شده است.
وی خاطرنشان کرد: این رویداد بزرگ به نوبه خود نوید دهنده تغییرات بزرگ تمدنی در جهان پساکروناست که جوامع شرقی و جوامع اسلامی می توانند با تکیه بر فرهنگ های معرفتی و بومی خود از سیطرۀ مدرنیسم رهایی یابند و با رویکرد خانواده محوری تمدن سازی نوین جوامع بشری را در تصویر جهان پسا کرونا ترسیم کنند.