تهران- ایرنا- بازیگر کودک و نوجوان معتقد است: هرچه بیشتر دغدغۀ این را داشته باشیم که کاری انجام بدهیم و با تولید محتوا و پیام‌رسانی به مردم جلو برویم تا مردم و بچه‌ها بدانند که کار درست چیست، نترسند، استرس نداشته باشند و آرامش خودشان را حفظ کنند، رفتارهای درست و مناسب‌تری را در این ایام از سوی مردم شاهد خواهیم بود.

از ابتدای شروع سال جدید و با توجه به بحث قرنطینه خانگی و ممنوعیت رفت و آمد به دلیل شیوع ویروس کرونا، صفحات مجازی به اولین کانال ارتباطی مردم با مردم و هنرمندان با مردم بدل شد. بر این اساس بسیاری از هنرمندان در صفحات شخصی خود چالش‌ها و پویش‌هایی را به راه انداختند تا به سهم خود نسبت به آگاه‌سازی مخاطبان و سرگرم‌سازی آنان برای ماندن در خانه گامی برداشته باشند.

یکی از این چهره ها شهرام لاسمی بازیگر قدیمی کودک و نوجوان بود که نسل پیشین او را با شخصیت قلقلی می ‌شناسند. لاسمی این روزها با همکاری خانواده‌اش دست به ساخت کلیپ‌هایی کوتاه در اینستاگرام خود زده است تا بدین وسیله کودکان و خانواده‌ها را با زبانی ساده نسبت به بایدها و نبایدهای کرونا آگاه سازد.

او این روزها در اینستاگرام بار دیگر در قالب شخصیت قلقلی با همان ظاهر و رفتار ظاهر شده و ضمن خاطره‌سازی برای نسل پیشین، درس‌هایی برای نسل امروز دارد.

قلقلی و کرونا

لاسمی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در اشاره به علت ساختن این کلیپ‌ها گفت: برای این‌که سهم خودم را در پویش مردمی ادا کنم، تصمیم گرفتیم با آقای مرتضی رجبی (دامادم) و مهسا دخترم کاری را به این شکل تولید کرده و پیام‌هایی را به بچه‌های این سرزمین بدهیم؛ چون در زمینه کودکان حرکتی انجام نشده بود، درحالی‌که بچه‌ها سهم عمده‌ای در این ماجرا دارند و با توجه به این‌که ممکن است از این مسائل بترسند، خواستیم تا با انجام کاری در این پویش شرکت داشته باشیم. به همین دلیل آیتم‌هایی را در منزل تولید کردیم تا بتوانیم سهم خودمان ادا کنیم.

این بازیگر در واکنش به بازخوردهایی که نسبت به این کلیپ‌ها از سوی مردم ابراز شده است، ادامه داد: در ایام نوروز یک روز در میان در مورد ویروس کرونا و مباحث و مسائلی که مردم و بچه‌ها باید بدانند و نسبت به آن آگاه باشند، آیتم‌هایی را تولید و پخش کردیم که این برنامه‌ها را حتی در آپارات و کانال‌های آن با عنوان ماجراهای قلقلی گذاشتند؛ بیشتر بازخوردها در اینستاگرام بود که مردم استقبال زیادی داشتند و مدام از ما می‌خواهند که ادامه دهیم؛ و سعی می‌کنیم این برنامه‌ها را هم با محوریت کرونا و هم با محوریت مباحث اجتماعی و اخلاقی (به‌ویژه برای بچه‌های نسل امروز که شاید کمتر با شخصیت قلقلی آشنا باشند) ادامه دهیم.

لاسمی در پاسخ به این پرسش که چرابه رغم اهمیت گروه سنی کودک و نوجوان شاهد کم‌کاری تلویزیون در این ایام نسبت به ساخت مجموعه‌ای متناسب بوده‌ایم، یادآور شد: گمان می‌کنم تقصیر در این میان کم‌کاری مدیران است. مدیران بخش کودک و نوجوان باید بیشتر دغدغه‌هایشان این باشد که به‌ویژه در شرایطی که امروز با آن روبرو هستیم برای کودک و نوجوان برنامه تعریف کرده و زمان بگذارند و توسط عوامل شناخته شده، کار تولید کنند تا با ارائه پیام‌های بیشتر به بچه‌ها، تاثیرگذار باشند.

نقش پراهمیت هنرمندان

هرچه بیشتر دغدغه این را داشته باشیم که کاری انجام بدهیم و با تولید محتوا و پیام‌رسانی به مردم جلو برویم تا مردم و بچه‌ها بدانند که کار درست چیست، نترسند، استرس نداشته باشند و آرامش خودشان را حفظ کنند، رفتارهای درست و مناسب‌تری را در این ایام از سوی مردم شاهد خواهیم بود.

لاسمی در ادامه و با تاکید بر نقش هنرمندان در زمان بحران تصریح کرد: ما در این زمینه وظیفه بسیاری ‌داریم که کارهایی را انجام بدهیم تا خدمتی به مردم کرده باشیم. به سهم خودم و با توجه به این‌که ۹ سال است که دیگر با تلویزیون همکاری نمی‌کنم و از آن خداحافظی کرده‌ام (چراکه با من همکاری نکردند و حتی طرح هم ارائه دادم ولی قبول نکردند) ولی تصمیم گرفتم که حالا که امکان حضور در رسانه جمعی را ندارم، در صفحه شخصی خودم کاری بکنم. شاید قبلاً کارم به‌واسطه تلویزیون بیننده میلیونی داشت و امروز این تعداد بسیار کمتر است؛ اما ایرادی ندارد و کار می‌کنم چراکه همین اینستاگرام هم قابلیت دیده شدن، دست‌به‌دست شدن و به دست بچه‌ها رسیدن را دارد و خداراشکر بازخوردها و تشکرهای مردم را می‌بینیم که بسیار ارزشمند است و این باعث انگیزه بیشتر برای خدمت به مردم می‌شود.

وی افزود: از اواخر بهمن کارهای من تعطیل شد، خانه‌نشین شدم و عملاً کاری نمی‌توانستم انجام بدهم؛ پس‌ازآن بود که تصمیم گرفتم قرنطینه را هم خودم و هم خانواده‌ام در منزل رعایت کنیم. بنابراین در خانه ماندیم و تا این لحظه مانده‌ایم و رعایت کرده‌ایم و مردم هم باید این موضوع را رعایت کنند.

روزهای قرنطینه خانگی، زمانی برای تولید ماجراهای قلقلی گذشت و زمان دیگر صرف خواندن کتاب، دیدن فیلم و گشتن در شبکه‌های اجتماعی شد. سعی کردیم به‌جز موارد ضروری مثلاً خرید که لازم بود، اصلا از خانه خارج نشویم.

فیلم‌هایی که باید دید

لاسمی در واکنش به این موضوع که چه فیلم‌هایی را برای تماشا به کودکان و خانواده‌ها توصیه می‌کند، بیان کرد: فیلم آهوی پیشونی سفید (هم قسمت اول و هم قسمت دوم) به کارگردانی جواد هاشمی فیلم کودکانه، شاد و خوبی است که برای کودکان فیلم خوبی است. فیلم شیوع را هم توصیه می‌کنم که خانواده‌ها ببینند چراکه داستان فیلم ماجرای همین اتفاقاتی است که امروز در جامعه شاهد آن‌ها هستیم و می‌تواند بسیار آگاهی‌بخش باشد و دیدنش خالی از لطف نیست.

 خبری خواندم مبنی بر این که آقای حاتمی‌کیا و تهیه‌کننده فیلم خروج، تصمیم گرفتند که این فیلم را به‌صورت اینترنتی پخش کنند و این اولین حرکتی است که به این صورت انجام می‌شود؛ این فیلم را ندیده‌ام و نمی‌دانم موضوع آن چیست بنابراین درباره فیلم صحبتی نمی‌کنم ولی این اقدام بااینکه ریسک بسیار بزرگی است اما واقعاً در این شرایط، کار قشنگی است و امیدوارم استقبال آن‌قدر خوب باشد که تهیه‌کنندگان و کارگردانان دیگر هم این کار را انجام بدهند تا مردم انگیزه در خانه ماندن داشته باشند.

وی در پایان افزود: تولید ماجراهای قلقلی را هم ادامه خواهم داد و از دامادم مرتضی رجبی تشکر ویژه دارم که هم ایده به من دادند و به همراه دخترم مهسا لاسمی نگارش این قسمت‌ها را انجام می‌دهند وهم کارگردانی می‌کنند و از راه دور با لایو و تماس تصویری به من توصیه و راهنمایی می‌کنند و من و پسرم مانی کار را ضبط می‌کنیم؛ پسرم تصویر می‌گیرد و من در مقابل دوربین بازی می‌کنم.