اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: آموزش‌های مجازی در تعطیلی مدارس با دقت نظارت شود و تلاش شود تا همه دانش‌آموزان در این ایام آموزش‌های لازم را فراگیرند.

سید «علی آقازاده» روز سه‌شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در اراک افزود: بنا به اعلام آموزش و پرورش هم‌اکنون ۷۰ درصد دانش‌آموزان این استان پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش‌های مجازی را فرا می‌گیرند که باید همه تلاش‌ها برای پوشش ۱۰۰درصدی و استمرار آموزش‌ها به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در سال ۹۸ با توفیقات خوبی همراه بود که امید است این توفیقات در سال جدید دوچندان شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: پارسال استان مرکزی به عنوان نخستین استان کشور موفق به جمع‌آوری تمام بخاری‌های نفتی از مدارس شد و به لحاظ رشد بودجه آموزش و پرورش در بخش عمرانی بیشترین رشد را در استان‌های کشور داشت.

آقازاده اظهار داشت: افتتاح ۳۶ طرح مدرسه سازی و صدور ۲۲ هزار متر مربع فضای تجاری برای آموزش و پرورش استان مرکزی و تملک سالن ورزشی ۲۲ بهمن به این دستگاه، از دیگر توفیقات بود.

وی عنوان کرد: مشاوران مسکن و شهرسازی و شهرداری نباید کاربری املاک مسکونی در اجاره مدارس غیردولتی را آموزشی اعلام کنند زیرا این امر مشکلاتی را برای مالکان ایجاد می‌کند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: آموزش و پرورش این استان در سال گذشته با کمبود نیروی معلم مواجه بود که با تمهیدات و اقدامات شورای آموزش و پرورش این مهم مدیریت شد و نیاز است در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نیز مانند سال قبل عمل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: بر اساس طرح تفضیلی، نوع کاربری‌ها باید بر اساس پروانه بهره‌برداری صورت گیرد.

«رقیه یادگاری» افزود: اعلام کاربری آموزشی برای املاک مسکونی از سوی مشاوران شهرداری و مسکن و شهرسازی، قصور این افراد است و نباید کاربری‌ها بر اساس مشاهده یک تابلو باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: توسعه مشارکت‌های غیردولتی در آموزش و پرورش همواره مورد توجه بوده که این اموری که در این راستا به بخش غیردولتی واگذار می‌شود از سوی آموزش و پرورش نظارت می‌شود.

«شهریار فولادوند» افزود: مدارس غیردولتی یکی از این بخش‌ها است و در این مدارس با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده‌اند که تاکنون شمار زیادی از مشکلات آنها حل شده است.

وی بیان کرد: ۲۵۰ مدرسه غیردولتی، ۵۰۰ آموزشگاه آزاد علمی و ۷۰۰ مدرسه پیش‌دبستانی در استان مرکزی وجود دارد که حدود ۶ هزار نیروی آزاد در آنها فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: شمار زیادی از مدارس و آموزشگاه‌های آزاد این استان در مکان‌های اجاره‌ای دایر است و مشاوران شهرداری و شهرسازی پس از مشاهده تابلوی این مراکز کاربری این اماکن را آموزشی اعلام می‌کنند که این امر مشکلاتی را برای مالکان ایجاد کرده است.

فولادوند در بخش دیگری از سخنانش گفت: از زمان تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، همه معلمان این استان به صورت خودجوش آموزش‌ها را برای دانش آموزان از طریق ایجاد کانال و شبکه‌های مجازی دنبال کرده‌اند. 

وی گفت: اجرای این برنامه‌ها با مشکلاتی مواجه بود، اول اینکه ارایه آموزش‌ها از طریق پیام رسان‌های داخلی نبود و انسجام مورد نظر در این فعالیت‌ها دیده نمی‌شد که وزارت آموزش و پرورش نیز در این راستا برنامه شاد (شبکه آموزش دانش‌آموزان) را طراحی کرد اما این برنامه نیز با مشکلاتی در خصوص جوابگو نبودن حجم آی پی همراه بود و دانش آموزان به صورت مستقیم در فضای آموزشی قرار نمی‌گرفتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار، ۷۰ درصد از دانش‌آموزان این استان آموزش‌های خود را در فضای مجازی فرا می‌گیرند و برخی روستاهای این استان پوشش اینترنتی ندارند و نقاطی هم وجود دارد که پوشش اینترنتی است اما خانواده‌ها توان ایجاد فضای مجازی را برای فرزندان خود ندارند و برخی خانواده‌ها نیز تامین هزینه اینترنت را ندارند.

فولادوند بیان کرد: تلاش‌های زیادی برای پوشش حداکثری آموزش‌ها به کار گرفته شده و معلمان زیادی به صورت داوطلبانه در روستاها برای آموزش دانش آموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در روستاها اعلام آمادگی کرده‌اند.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.