معاونت آموزشی دانشگاه تهران امروز سه شنبه در بخشنامهای دستورالعمل آموزش برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است: با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، به منظور تداوم برگزاری کلاسها و ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، این دستورالعمل با مشارکت اعضای شورای آموزشی دانشگاه تدوین و برای اجرا ابلاغ میشود.
دراین اطلاعیه درباره بلامانع بودن حذف ترم تحصیلی برای دانشجویان تاکید شد: حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال میشود و در ادامه با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکانپذیر است. البته حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست. اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانستهاند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند تا پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل اجرا شود.
آموزش به صورت مجازی همچنان ادامه دارد
این اطلاعیه با تاکید به ارائه دروس نظری نیمسال جاری با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه ودیگر سامانهها به شیوه مجازی، افزود: در صورتی که استادی تاکنون کلاسهای خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از عضو هیأت علمی جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است. همچنین معاونان آموزش دانشکده ها بر حسن اجرای دروس در بستر سامانههای یادشده نظارت میکنند و در صورت مشاهده هر گونه کاستی به موقع به حل و فصل مشکل میپردازند.
دروس عملی و کارگاهی نیز پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا پایان ترم جاری با تأیید استاد راهنما و گروه، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد. همچنین در دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت الکترونیکی ارائه می شود.
سایر موارد مطرح شده در این بخش نامه به این شرح است:
۱. دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود.
۲.ارائه دروس پروژه و سمینار دورههای کارشناسی و کارشناسیارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.
۳.برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه میشود اعضای محترم هیأت علمی با ارزیابیهای مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.
۴.اعضای هیأت علمی که دروسی را با همکاری دستیاران آموزشی ارائه میدهند، کماکان میتوانند از مشارکت دانشجویان به عنوان دستیار در تدریس استفاده کنند. نحوه دسترسی و مشارکت دستیار آموزشی، توسط مرکز یادگیری الکترونیکی اعلام خواهد شد.
۵.برای دانشجویان کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی حذف اضطراری سه درس و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حذف اضطراری یک درس، تا دو هفته قبل از امتحان امکانپذیر است.
۶. سقف تعداد دروس قابل ارائه در مقطع کارشناسی از طریق «معرفی به استاد» تا سه درس امکانپذیر است.
۷.دانشجویان در طول مدت فاصلهگذاری اجتماعی و عدم حضور در دانشگاه، امور اداری خود را از طریق سامانه و یا پست الکترونیکی پردیس یا دانشکده پیگیری کنند. مسئولان واحدها و اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه موظف به پاسخگویی سریع و به موقع درخواستهای دانشجویان هستند. آدرس پست الکترونیکی مدیران گروههای آموزشی و کارشناسان آموزش از طریق سامانه واحدها اطلاعرسانی شود.
٨.آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و … دارند، فقط در صورت تأیید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت دانشگاه میتوانند به صورت حضوری به فعالیتهای پژوهشی خود در دانشکده ادامه دهند.
۹. پایاننامه ها و رساله ها از طریق سامانه جامع آموزش قابل ارسال است و گروه یا دانشکده پروپوزال دانشجو را بررسی و تصمیمگیری می کند.
۱۰. آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکردهاند، میتوانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار میشود، شرکت کنند.
۱۱. اعضای هیأت علمی که راهنمایی و مشاوره پایاننامه یا رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی کنند. در این رابطه ضروری است استادان راهنما ترتیبی اتخاذ کنند تا به طور هفتگی در جریان پیشرفت کار دانشجویان قرار گیرند.
۱۲. در مدت فاصلهگذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از پایاننامه و رساله با تأیید استاد راهنما و هیأت داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیأت داوران به صورت الکترونیکی پذیرفته است.
۱۳. دانشجویانی که در نیمسال قبل تا پایان سال ۹۸ مجاز به دفاع از پایاننامه یا رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع کنند تا ۳۱ شهریور ۹۹ با ایجاد سرترم و بدون پرداخت شهریه مجاز به دفاع هستند.
۱۴.همه دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود در ترم جاری برنامهریزی کردهاند، میتوانند تا ۳۰مهرماه ۹۹ دفاع کنند.
۱۵.ضوابط مندرج در این دستورالعمل برای دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده، قابل تعمیم نیست. زمان و افزایش مدت ترم به منظور برگزاری کلاسهای عملی و کارگاهی و نحوه و زمان برگزاری امتحانات متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.