سنندج - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سال گذشته ۳۲۴ مورد مجوز توسط این اداره‌کل برای ترانزیت ضایعات فلزی در این استان صادر شده است.

اقبال حمیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: برای واحدهایی که در زمینه بازیافت مواد کار می‌کنند سال گذشته ۱۵ مورد صدور مجوز مربوط به واردات ضایعاتی هم چون پلاستیک، باتری، کاغذ و مقوا در استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه پارسال  ۳۲۴ مورد مجوز هم برای ترانزیت ضایعات فلزی هم چون آلومینیوم در استان صادر شده است، افزود: از ورود پسماندهای خطرناک مشمول کنوانسیون بازل از مرزهای استان به داخل کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان اضافه کرد: سال گذشته از ورود ۵۵۰ تن پسماند خطرناک که میزان فلزات سنگین موجود در آنها چندین برابر استاندارد بود به کشور جلوگیری و به کشور عراق عودت داده شد.

حمیدی یادآور شد: یک هزار و ۵۵۵ مورد استعلام در خصوص استقرار و بهره‌برداری و افزایش ظرفیت تولید در واحدهای مختلف برای این اداره‌کل ارسال شد که بعد از بررسی‌های انجام شده تنها با ۱۰۷ مورد استعلام که مواردی مغایر با الزامات زیست محیطی داشتند، مخالفت شد.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.