گزارش روابط عمومی استانداری گیلان حاکیست؛ارسلان زارع روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از این پروژه اظهار داشت: این پروژه از مهم ترین پروژه های ملی است که میتواند تاثیرات چشمگیری در حوزه صادرات، واردات و حمل بار نه تنها برای کشورمان بلکه سایر کشورها به خصوص همسایگان شمالی داشته باشد .
وی از دیگر مواهب اجرای این پروژه را گسترش معاملات تجاری اوراسیا عنوان و تصریح کرد: دولت اهتمام ویژه ای برای اجرا و تکمیل عملیات عمرانی این پروژه ارزشمند تا سال ۱۴۰۰ دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به بازدید امروز خود از مسیر هفت کیلومتری بخش اول قطعه ۶ پروژه راه آهن رشت- کاسپین - انزلی افزود: این قطعه ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم به تعهد پیمانکار برای تکمیل عملیات زیرسازی تا تابستان امسال و تحویل آن برای اجرای عملیات روسازی بر اساس تقویم زمان بندی، جامه عمل پوشانده شود.
استاندار گیلان اظهار کرد: برای تامین مالی و پشتیبانی این پروژه، رئیس جمهوری و نیز محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه حمایت های ویژهای داشته و نگرانی در این بخش وجود ندارد .
زارع افزود: علاوه بر ۷۰ میلیارد تومانی که پیشتر برای اجرای پروژه داده شده بود، طی روزهای گذشته نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر به این پروژه اختصاص داد.
وی همچنین از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای قطعه آستارا و نیز ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آزاد راه منجیل به رودبار خبر داد و افزود: همه این اعتبارات نقدی است.
زارع ادامه داد: انتظار می رود دو پیمانکار قطعه های ۶ و ۷ نسبت به اجرای تعهدات خود و توجه به زمان بندی های اعلام شده، اقدام کنند و با تقویت و افزایش ماشین آلات، این پروژه را در زمان مناسب تحویل دهند.
راه آهن رشت- قزوین از نیمه اسفندماه سال گذشته با حضوررئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است.
این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.