دهلی نو-ایرنا- صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود، رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ را به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱.۹درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش رسانه‌های هند،  رکود اقتصادی هند از دو سال پیش آغاز شد. در سال ۲۰۱۸ رشد اقتصادی هند ۸ درصد اعلام شد اما صندوق بین المللی پول این رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ را ۴.۷ درصد اعلام کرد. 
حدود سه ماه پیش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی هند برای سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ را ۵.۸ درصد اعلام کرده بود. به گفته این سازمان، شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد هند تاثیر منفی گذاشته است و در سال مالی جاری نرخ رشد اقتصادی هند ۱.۹ درصد خواهد بود. 
بانک جهانی نیز روز یکشنبه رشد اقتصادی هند برای سال مالی جاری را بین ۱.۵تا ۲.۸ درصد پیش‌بینی کرد. این کمترین رشد اقتصادی هند از زمان آزادسازی اقتصادی این کشور در سال ۱۹۹۱ است. 
بر اساس گزارش این بانک، رشد اقتصادی هند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. 
دولت هند برای مقابله با ویروس کرونا قرنطینه سراسری در این کشور اعلام کرده است. این قرنطینه سبب شده است تا کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و تجاری فعالیت خود را متوقف کنند و حرکت قطارها، پروازها و خودروها در این کشور لغو شوند. 
پیش از این بانک توسعه آسیا رشد اقتصادی هند برای سال مالی جاری را کمتر از ۴ درصد و سازمان جهانی اعتباری "اس ‌اند پی" این رشد را ۳.۵ درصد پیش‌بینی کرده بودند. 
بانک جهانی با کمک یک میلیارد دلاری به اقتصاد هند برای مقابله با ویروس کرونا موافقت کرده است. این بانک هم اکنون اولین بخش این کمک مالی را در اختیار هند قرار داده است. 
هند با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر در تلاش است با شیوع ویروس کرونا مقابله کند. در این کشور، هم اکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. 
دولت هند در تلاش است تا از تاثیرات سلامتی و اقتصادی این ویروس بکاهد. بانک مرکزی هند نیز با کاهش نرخ بهره و همچنین تاخیر باز پرداخت وام‌ها سعی کرده است فشار اقتصادی کرونا را کاهش دهد.