تهران- ایرنا- منتقدان، رویکرد سوئد در مهار کرونا را با رسیدن شمار جان‌ باختگان کووید- ۱۹ در این کشور به بیش از یک‌ هزار نفر زیر سؤال بردند.

به گزارش روزنامه گاردین، مرکز بهداشت عمومی سوئد روز چهارشنبه شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در این کشور را یک‌ هزار و ۲۰۳ نفر( ۱۰۱ نفر در یک میلیون نفر) اعلام کرد؛ در حالی که این آمار در دانمارک ۵۱ نفر در میلیون و در فنلاند ۱۱ نفر در میلیون است.

دانمارک و فنلاند از همان روزهای اولیه شیوع ویروس در این دو کشور، محدودیت های گسترده و قرنطینه را به اجرا گذاشتند.

نرخ مرگ و میر سوئد در یک میلیون نفر همچنین از ۳۷ نفر در میلیون در آلمان و ۷۹ نفر در میلیون در آمریکا بالاتر است اما از نرخ ۱۸۲ نفر در یک میلیون نفر در انگلیس، ۳۴۸ نفر در یک میلیون در ایتالیا و ۳۸۶ در یک میلیون در اسپانیا کمتر است.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که بسیاری از سوئدی‌ها از راهبرد کرونایی دولت حمایت می‌کنند. در راهبرد دولت سوئد به جای اعمال مقررات سخت و اجباری، از شهروندان خواسته شده مسوولیت شخصی پیروی از دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی را برعهده گیرند.

اگرچه دولت سوئد مدارس را تعطیل و تجمع بیش از ۵۰ نفر را ممنوع کرده، به جای دستور دادن به مردم از آنها خواسته از مسافرت های غیرضروری خودداری کنند، از منزل کار(دورکاری) کنند و در صورتی که بیش از ۷۰ سال سن دارند و احساس بیماری می کنند، در منزل بمانند.

آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از نیروی کاری سوئد از منزل کار می کنند، استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در استکهلم به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته و خیابان های پایتخت حدود ۷۰ درصد خلوت تر از همیشه است. اما مردم سوئد همچنان اجازه دارند به خرید، رستوران و آرایشگاه روند و کودکان زیر ۱۶ سال را حتی با وجود یک فرد بیمار در خانواده آنها، روانه کلاس های درس کنند.

خودداری دولت از تعطیلی مدارس ابتدایی سوئد، باعث نگرانی خانواده ها و معلمان شده است.

در نامه ای که هفته گذشته منتشر شد، بیش از ۹۰۰ معلم و کادر فرهنگی سوئد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مدارس را امری غیرممکن اعلام کردند.

«اندرس تگنل» کارشناس همه گیرشناسی سوئد رویکرد دولت را تلاش برای تضمین دادن در زمینه سرعت کند ابتلا و تحت شعاع قرار نگرفتن خدمات بهداشتی در ارتباط با این بحران برشمرد و گفت که این مساله، حائز اهمیت است که بخشی از جمعیت کشور از ایمنی برخوردار شوند.

وی، برنامه سوئد برای ایجاد مصونیت گروهی سریع در برابر ویروس را رد کرد؛ طرحی که ابتدا در انگلیس و هلند به کار گرفته شد، اما با افزایش شمار فوت شدگان کرونا در این دو کشور تغییر یافت.

برخی کارشناسان گمانه زنی کرده اند که رویکرد سوئد برای مدیریت کرونا تحت تأثیر جمعیت آماری این کشور قرار دارد؛ به طوری که بیش از ۵۰ درصد خانوارها، تک نفره هستند و تراکم جمعیت پایینی در این کشور حاکم است؛ به طوری که حدود ۲۵ نفر در هر کیلومترمربع در سوئد زندگی می کنند، در حالی که این تعداد در ایتالیا ۲۰۵ نفر در هر کیلومترمربع است.

در این میان، رویکرد سوئد بشدت مورد انتقاد دانشمندان این کشور قرار گرفته است. گروهی متشکل از ۲۲ پزشک، ویروس شناس و محقق در مقاله ای که در روزنامه سوئدی «داگنز نیهتر» به چاپ رسید، از وزارت بهداشت این کشور بشدت انتقاد کردند.

در این مقاله آمده است: در سوئد، در مقایسه با همسایه ما فنلاند، مردم بیش از ۱۰ برابر می‌میرند. این رویکرد باید بسرعت تغییر کند زیرا ویروس در حال گسترش است و افزایش فاصله گذاری اجتماعی، امری ضروری است.

این گروه خواستار تعطیلی مدارس و رستوران ها شدند و از مردم درخواست کردند در صورت کار در کنار سالمندان، پوشش محافظتی کافی داشته باشند. همچنین در صورت بیماری یک عضو خانواده یا مثبت بودن آزمایش یک نفر، همه خانواده قرنطینه شوند.