نیویورک- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به ایرنا گفت آنتونیو گوترش همچنان خواستار برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه به منظور مقابله موثر بر همه‌گیری کووید-۱۹ است.

نیویورک- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به ایرنا گفت آنتونیو گوترش همچنان خواستار برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه به منظور مقابله موثر بر همه‌گیری کووید-۱۹ است.

استفان دوجاریک روز چهارشنبه این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که«دبیر کل سازمان ملل و سایر ارگان‌های این سازمان بارها تاکید کرده‌اند که تحریم‌ها بر ظرفیت کشورهایی چون ایران در پاسخ به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تاثیر دارند اما ایالات متحده سیاست‌های خود را تغییر نداده است. همچنین، ما شاهد عمل مشابهی علیه سازمان جهانی بهداشت هستیم. آیا دبیر کل برنامه‌ای برای اقدام عملی در این زمینه دارد؟»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: موضع دبیرکل درباره تحریم خیلی روشن بوده است. او تاکید کرده است که تحریم‌ها بسیار روشن بر ظرفیت کشورها در پاسخ به بحران کووید۱۹ اثر داشته‌اند و باید برداشته شوند.

دوجاریک خاطرنشان کرد: او این موضع را به طور علنی و در مذاکرات خصوصی با برخی از اعضای سازمان ملل مطرح کرده است که تحریم‌های یکجانبه اعمال کرده‌اند.

رژیم آمریکا نه تنها در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، تروریسم اقتصادی خود را کاهش نداده است بلکه از هر فرصتی برای افزایش این فشار بر مردم ایران سوء استفاد کرده است.
آخرین اقدام آمریکا، فشار بر صندوق بین المللی پول بوده است تا مانع از تصویب اختصاص وام به ایران که عضو رسمی این صندوق است، شوند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است اقدام تروریستی آمریکا باعث تضعیف توانایی ایران در مبارزه با این بیماری می‌شود که می تواند تهدیدی علیه بشریت به شمار آید.

علاوه بر آن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد منابع مالی سازمان جهانی بهداشت را ضبط خواهد کرد و اجازه نمی دهد این منابع به دست این سازمان که در خط مقدم مبارزه جهانی به این همه‌گیری است، برسد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم در این زمینه گفت: آمریکا در بدترین زمان ممکن و در میانه مبارزه علیه یک بلای جهانی، ناگهان تنها هماهنگ کننده جهانی بهداشت را مجازات می‌کند که این اقدام، عین بی مسوولیتی و جنایت علیه بشریت است.