اردبیل _ ایرنا _ رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل گفت: با استقبال علاقه‌مندان به صنعت فرش ، میزان تولید فرش دستبافت در این استان بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

مالک اژدر حسنی روز جمعه در بازدید از کارگاه‌های تک‌بافت فرش‌های دستی خلخال افزود: بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در این استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند.
وی با بیان اینکه میزان تولید بافندگان فرش استان هم اکنون به ۹۰ هزار متر مربع در سال می رسد، اظهار داشت: امسال هدف گذاری اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان در صنعت فرش است و تلاش می‌شود با بکارگیری سیاست‌های کاری جدید میزان تولید فرش دستباف استان به ۱۲۰ هزار متر مربع افزایش یابد.
وی از تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی فرشبافان دستبافت در مجلس شورای اسلامی در سال قبل خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این قانون در سال جاری و تامین اعتبارات مورد نیاز زمینه برای بیمه بافندگان فرش از پس از هفت سال توقف در این کار فراهم خواهد شد.
حسنی اظهارداشت: بیش از ۱۰ هزار بافنده فرش در مناطق مختلف این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از سال ۹۳ تاکنون به علت قطع اعتبارات بیمه‌ای ، بیمه فرشبافان متوقف شده است.
وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی ، عشایری و شهری اشاره کرد و افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش با همراهی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مجموعه‌های حمایتی و نیز بکارگیری روش‌های جدید حمایتی برای پوشش بیمه‌ای بافندگان ، ارائه تسهیلات بانکی ، تامین مواد اولیه تولید ، بازاریابی و فراهم‌سازی حضور بافندگان و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.
او از خلخال به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش دستبافت بویژه فرش‌های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش ۲ هزار نفر بافنده شناسنامه‌دار بصورت تک‌بافت و یا کار در کارگاه‌های متمرکز فرشبافی فعالیت دارند.
او اظهارکرد: در ۲ دهه ۷۰ و ۸۰ تعداد فرشبافان این شهرستان بیش از چهار هزار نفر بود که این میزان به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر فعلی کاهش یافته است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل همچنین گفت: فرش دستبافت ابریشمی تولیدی خلخال متفاوت از فرش‌های تولیدی سایر مناطق استان اردبیل بوده و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای داخلی کشور و کشورهای اروپایی دارد.

 وی گفت: فرش‌های بافته شده توسط هنرمندان فرشباف خلخال از لحاظ کیفیت، رنگ، مرغوبیت، درج شمار و نقشه‌های بکار رفته در بافت فرش از بهترین فرش‌های دستبافت تولیدی کشور و جهان بوده و به عنوان یک برند و هویت ایرانی در سطح بین‌المللی شناخته شده است.
او اضافه‌کرد: در صورت فراهم کردن زمینه صادارت بدون واسطه فرش صنعتگران خلخال تحول بزرگی در رونق اقتصادی دست‌اندرکاران این صنعت ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر بسیاری از مشاغل جامعه و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی متمرکز ۲ نفر و بیشتر افزود: بیشتر فعالیت‌های تولیدکنندگان تک‌بافت فرش دستی  خانگی در استان همچنان به قوت خود باقی بوده و فرصت بدست آمده از خانه ماندن سطح فعالیت‌های مربوط به تولید فرش‌های دستبافت را افزایش داده است.