تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

تهران – ایرنا – شماری از کشورهای عربی با توجه به ادامه انتشار ویروس کرونا تصمیم گرفتند تا محدودیت های اعمال شده جهت مقابله با کووید – ۱۹ را تمدید کنند.

به گزارش روز شنبه شبکه تلویزیونی الجزیره، بر همین اساس قانون منع آمد و شد و قرنطینه خانگی در شماری از کشورهای عرب از جمله مصر، تونس ،عربستان،سودان و مغرب همچنان به قوت خود باقی است.  

** مصر

مقامات مصر از ۲۴ ماه مارس گذشته مصادف با سه شنبه پنجم فروردین ماه قانون منع و شد شبانه را اعمال کردند و آن را تا ۲۳ آوریل جاری ( جمعه ۲۹ فروردین ) تمدید کردند .

از سوی دیگر « مصطفی مدبولی » نخست وزیر مصر به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا دستور توقف تمامی وسایل حمل و نقل عمومی زمینی و دریایی را صادر کرد.

« خالد مجاهد » سخنگوی وزارت بهداشت مصر هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا دیروز ( جمعه ) در این کشور به ۲ هزار و ۸۴۴ نفر رسید که در این میان ۶۴۶ نفر بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند و ۲۹۵ نفر هم فوت کرده اند.

** تونس

شورای امنیت ملی تونس دیروز (جمعه) تصمیم گرفت به منظور ریشه کن کردن خطر بیماری کرونا قرنطینه سراسری را تا ۴ ماه می آینده ( ۱۵ اردیبهشت ) تمدید کند و مسئولیت تعیین زمان سقف قرنطینه در کشور را برعهده دولت گذاشت .

بر اساس این گزارش، تونس دیروز با ثبت ۴۲ مبتلای جدید اعلام کرد که شمار مبتلایان در این کشور به ۸۶۴ نفر و تعداد متوفی ها به ۳۷ نفر افزایش یافت.

** تظاهرات در سودان علیرغم کرونا

دولت انتقالی در سودان هم از اهالی خارطوک پایتخت خواست تا به قانون ممنوعیت کامل رفت و آمد پایبند باشند.

این قانون از امروز به مدت سه هفته در سراسر خارطوم جهت مقابله با ویروس کرونا به اجرا در می آید.

« اکرم علی التوم » وزیر بهداشت سودان دیروز (جمعه ) طی اظهاراتی برگزاری تظاهرات روز پنجشنبه در خارطوم را محکوم کرد.

این تظاهرات در اعتراض به اوضاع معیشتی برگزار شد و تظاهرکنندگان خواستار کناره گیری دولت « عبدالله حمدوک » شدند.

راهپیمایی های دیگری نیز در شهرهای شرق سودان همچون « پورت سودان و قضارف و ودالحلیو برگزار شد و شرکت کنندگان در آنها با نام بردن از دولت انتقالی به عنوان یک دولت ناکام در حل و فصل مشکلات اقتصادی خواستار استعفای آن شدند.  

سودان تا دیروز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن به ۳۳ نفر و متوفی ها به ۶ نفر و بهبودیافتگان به ۳ نفر افزایش یافت.

** عربستان

« عبدالعزیز آل شیخ » مفتی اعظم سعودی دیروز جمعه اعلام کرد که در صورت بسته ماندن مساجد به دلیل انتشار ویروس کرونا امسال نماز عید فطر در خانه ها برگزار خواهد شد.

ماه مبارک رمضان از اواخر این هفته در کشورهای مختلف جهان آغاز می شود.

وزارت بهداشت سعودی هم چندی پیش اعلام کرد که با ثبت ۴ متوفی جدید شمار قربانیان کرونا در این کشور به ۸۷ نفر رسید و با مبتلا شدن ۷۶۲ نفر دیگر شمار مبتلایان به ۷ هزار و ۱۴۲ نفر رسید.

** مغرب

پیش بینی می شود وضعیت فوق العاده بهداشتی اعمال شده در مغرب به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا دوشنبه ( پس فردا ) خاتمه یابد. این وضعیت از بیستم ماه مارس گذشته مصادف با جمعه اول فروردین ۹۹ به اجرا درآمد.

برخی از رسانه های گروهی مغرب از احتمال تمدید وضعیت یاد شده سخن به میان آوردند.

وزارت بهداشت مغرب جمعه شب از مبتلا شدن ۲۸۱ نفر دیگر به ویروس کرونا ظرف ۲۴ ساعت اخیر خبر داد و بدین ترتیب شمار مبتلایان در این کشور به ۲ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

این وزارت خانه با ثبت یک متوفی دیگر شمار جان باختگان کرونا در مغرب را ۱۳۵ نفر اعلام کرد . این در حالی است که با بهبود یافتن ۳۲ بیمار دیگر تعداد افراد رهایی یافته از بیماری به ۲۸۱ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا  «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

در حال حاضر بیش از ۲ میلیون ۲۵۱ هزار و ۴۴۶ نفر در جهان به کرونا مبتلا شده که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۲۷۸ نفر تا این لحظه فوت کرده اند.

شمار بهبودیافتگان نیز تا زمان مخابره خبر ۵۷۱ هزار و ۳۵۹ نفر است.

۱۴۸۷