اما آنچه این روزها از برآیند گفته های اغلب مسئولان در باب تحقق شعار سال و رسیدن به ذات اصلی جهش تولید را می شنویم بیشتر حکایت از نگاههای سطح گونه ای دارد که بدون توجه به ریشه و اصل موضوع به شاخه و فرع می پردازند و در واقع بجای تبیین علمی راهکارهای تحقق این امر به تعاریف رایج تئوری گونه از جهش تولید پرداخته و بر نگاه سطحی و کوتاه مدت خود پافشاری دارند تا جایی که برخی ها به برای تعریفی موجز از جهش به لغت نامه دهخدا پناه آورده اند.
اجرای نیمه و نصفه شعارهای سال های گذشته به تواتر حکایت از این دارد که اغلب مدیران جامعه ما خود را عقل کل فرض کرده و آگاهانه و یا ناخواسته برای رسیدن به مقصود دیگر اهرم های لازمه را بازی نداده اند که نمونه اش دوری از ظرفیت و قدرت رسانه ای برای تسهیل امور و معرفی داشته ها و بیان واقعیت ها به مردم به عنوان ولی نعمتانی که اساس سرمایه اجتماعی را تشکیل می دهند.
غفلت از پیوست رسانهای در اجرای طرحها و دیگر برنامههای فرهنگی طی سالهای گذشته همیشه موجب شده که کارها با قابلیت کیفی ، اثرگذاری بالا و در واقع ملموس شدن نتایج اقدام ها برای جامعه هدف که همانا مردم و قاطبه جامعه را در بر میگیرد، فاصله وجود داشته باشد و نتیجه مطلوب از کارها آنطور که شایسته و قابل قبول جامعه باشد ، انعکاس و انتشار نیابد.
از طرفی در سالجاری که جهش تولید نام گرفته قطعا این جهش باید با همراهی حوزه های مختلف صورت گیرد که تولیدات رسانه ای اثر گذار را هم شامل می شود که البته تحقق این مهم یعنی در بستر رسانه ای نیز خود مستلزم این هست که کار رسانه ای در میان مسئولان جای خودش را پیدا کند چیزی که طی چند دهه گذشته به آن کم توجهی شده است .
اگر اهمیت کار رسانه ای در مخیله مسئولان از نگاه صرفا شعاری و باری به هر جهتی خارج شده و جنبه عملی و واقعیت گونه بخود گیرد طوری که فعالان عرصه رسانه به داده های لازم خبری برای تولیدات اثرگذار و انتقال بموقع آن به مخاطبان در کمترین زمان دسترسی یافته و اقدام کنند ، آنجاست که زمینه اقدام نظارت همگانی مردم فراهم شده و به تبع آن اعتماد سازی و مشارکت پذیری که لازمه جهش در هر عرصه ای است خود به خود حادث خواهد شد.
هر چند مدیریت کلان جامعه از رئیس دولت گرفته تا حوزه قضا و به تبع آن مدیریت ارشد در مراکز استانها به کرات از نقش رسانه ها و انتقادی این اهرم تاثیرگذار که غالبا مردم مسایل جامعه را از دریچه و زوایای آنان می نگرند ، استقبال کرده اند و دیدارهایی را با مدیران رسانه ای داشته اند اما عقبه این دو قوه در حوزه مدیریت میانی کار را آنطور که باید جدی نگرفته و کار بجایی رسیده که هر بینا دلی به راحتی می تواند آثار نامیمون آن را در بند بند و در حقیقت لایه های زیرین و رویین جامعه به تماشا بنشیند.
استاندار کرمان بر این باور است که رسانههای جمعی نقش مهم و موثری در توسعه اقتصادی و تحقق شعار جهش تولید دارندکه حضور با قدرت آنان در عرصه های مختلف همیشه کار ساز و راهگشا بوده است .
محمد جواد فدائی ضمن قدردانی از فعالیت شبانه روزی رسانه های جمعی در عرصه های مختلف اظهار داشت : از روزی که ما در استان کار مبارزه با ویروس کرونا را آغاز کردیم این رسانه ها بودند که با اطلاع رسانی دقیق و مناسب به مردم موجب شدند تا شاهد همیاری خوب مردم با قوانین مربوطه باشیم.
فدائی گفت : همه ما شاهد بودیم که در روز ۱۳فروردین اطلاع رسانی خوبی که رسانه های جمعی انجام دادند ، همه مردم شعار در منزل بمانیم را به خوبی رعایت کردند و این موفقیت حاصل تلاش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رسانه ها بود.
وی همچنین به موضوع تلاش مضاعف برای از بین بردن بروکراسی های اداری بمنظور جذب سرمایه گذاران در استان اشاره کرد و گفت: امسال که از جانب مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده است ما با کمک اصحاب رسانه بروکراسی های اداری را حتما کاهش خواهیم داد تا بتوانیم شاهد رشد اقتصادی و اشتغال در استان باشیم.
چنانکه شاهدیم اعتقاد به کار رسانه ای به عنوان اهرم گره گشا در صحبت های استاندار نماینده عالی دولت در استان کرمان واضح است اما هنگامی که رسانه ها برای پیگیری موضوع خاصی غیر از آنچه به شعار و تبلیغات صرفا عملکردی مربوط شود به مدیران دستگاههای اجرایی مراجعه می کنند ، اکثر قریب به اتفاق آنان به انحای مختلف از رسانه ها دوری می گزینند.
امیدواریم در سالی که به نام جهش تولید نامیده شده شاهد جهش ارتباط گیری و پاسخگویی سریع و بهنگام مدیریت های مختلف به رسانه ها باشیم تا رسانه ها هم بتوانند با بهره گیری از اطلاعات و داده های لازم سهم خود را در تحقق شعار سال بخوبی ایفا کنند.