ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: با کاهش آمار کرونا طی چند روز گذشته مردم این کاهش را نشانه برگشت به وضعیت عادی می‌دانند و به همین خاطر با جدی نگرفتن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم که در این زمینه اعلام خطر می‌کنم.

 قاسم سلیمانی‌دشتکی روز دوشنبه در نشست ساماندهی امور جوانان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: برخی از هم استانی‌ها طی روزهای گذشته با رفتن به دامن طبیعت و تشکیل اجتماعات و دورهمی‌ها طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تحت شعاع قرار دادند و این موضوع در جهت افزایش دوباره مبتلایان به کرونا بسیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد: اگرچه در چند روز گذشته وضعیت آمارها خوب شد و تعداد مبتلایان کاهش یافت اما این به منزله پایان کرونا نیست و مردم باید کماکان از اجتماعات دوری کنند.

وی با بیان اینکه سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های اجتماعی و ورزش و جوانان تلاش‌ها و فعالیت‌های خوبی جهت راه‌اندازی پویش‌های مردمی و کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا انجام داده‌اند، از جوانان و فعالان فضای مجازی استان خواست: پویش نه به اجتماعات تشکیل بدهند.

جمع‌آوری ۸۵ میلیارد ریال کمک مردمی و خیرین

استاندار ایلام به پویش‌های مردمی و تلاش نهادهای انقلابی برای جمع‌آوری کمک‌های خیرین اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۸۵ میلیارد ریال جمع‌آوری شده است که از این میزان ۳۰ میلیارد ریال توسط بنیاد مستضعفان و ۵۵ میلیارد ریال نیز توسط کمک‌های مردمی، خیرین، تجار استان و ایلامی‌های ساکن دیگر نقاط کشور و اتاق بازرگانی استان و کشور جمع‌آوری شده است.

سلیمانی‌دشتکی ادامه داد: علاوه بر این، پویش امید و همدلی نیز توسط نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام راه‌اندازی شده است و در کنار این نهادها و ارگان‌های مختلف نیز پویش‌های مردمی برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا تشکیل شده است.

وی افزود: ورزش و جوانان نیز با رزمایش همت جوانان و کمک مومنانه به منظور هدایت، توزیع عادلانه کالا را در دستور کار قرار داده است.

استاندار ایلام بر ضرورت ساماندهی پویش‌ها تاکید کرد و گفت: در این راستا باید در هر شهرستان کمیته‌ای تشکیل شود و افرادی که در اثر کرونا صدمه دیده‌اند و مشکل مالی و معیشتی پیدا کرده‌اند در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده است ثبت و شناسایی شوند.

وی هدف از ایجاد ساز وک ار تشکیل کارگروه و ایجاد سامانه را شناسایی افراد ذی‌حق و ساماندهی توزیع کمک‌ها تحت نظارت کمیته کمک‌های مردمی ستاد استانی مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: در این سامانه از پرداخت چندباره به افراد جلوگیری می‌شود و افراد بیشتری برای کمک تحت پوشش قرار می‌گیرند.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: در این میان افرادی همچون کارگران فصلی و روزمزد که شغلشان را از دست داده‌اند همچنین اصنافی که به خاطر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کسب و کارشان تعطیل شده و دچار مشکل شده‌اند، جامعه هدف کمک‌های مردمی در پویش‌های ایجاد شده هستند.

استاندار ایلام گفت: همه مراکزی که مسوول جمع‌آوری کمک هستند، برای جلوگیری از موازی‌کاری و تکرار توزیع کمک‌ها با نظارت کمیته جمع‌آوری کمک‌های ستاد استانی مبارزه با کرونا انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا حوزه اقتصادی برای تشکیل کمیته‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌ها تعیین شده است و از اداره کار و تامین اجتماعی استان و برخی ارگان‌های دیگر نیز کمک گرفته‌ایم.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه در کمک‌ها باید عزت نفس کمک شوندگان رعایت شود، گفت: برخی متاسفانه بدون در نظر گرفتن شان مردم یک کیسه دست گرفته‌اند و جلوی دوربین در منازل مردم حاضر می‌شوند و بیشتر از مبلغ کمکی در فکر تبلیغ نام و عنوانی برای خود هستند که این اشکال دارد.

وی افزود: فلسفه کمک به مردم با بحث خودنمایی متفاوت است و در این راستا باید شان و منزلت مردم حفظ شود.