تهران- ایرنا- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طبق قوانین بالادستی، سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر باید به ۷۵ درصد برسد، اعلام کرد:‌ هم اکنون ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اعم از تاکسیرانی، اتوبوسرانی و شبکه ریلی حدود ۵۱ درصد سهم جابجایی شهروندان را در شهر برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سید مناف هاشمی» روز دوشنبه در مراسم معارفه خود با تاکید بر اینکه لازمه‌ رسیدن به سهم ۷۵ درصدی جابجایی مسافران با حمل و نقل عمومی تامین منابع مالی است، گفت: اینکه شهرداری تهران نتوانست توسعه ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان ریلی را محقق کند، ریشه در کمبود منابع مالی دارد.

وی ادامه داد: این مهم، ‌ نیازمند عزم جدی است و تنها در سایه‌ تعامل و هماهنگی با دولت، ناجا، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها و تعامل داخلی در مجموعه مدیریت شهری به اهداف مورد تاکید در حوزه‌ی حمل و نقل و ترافیک دست خواهیم یافت.

معاون شهردار تهران با تاکید بر لزوم توسعه متوازن مُدهای حمل و نقلی در راستای اهداف طرح جامع، تصریح کرد: تکمیل و بهره برداری از ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو تهران در دستور کار مدیریت شهری است و همانطور که شهردار تهران هم تاکید دارند، تلاش خواهیم کرد تا یکی از خطوط مذکور را با روش مشارکت بخش خصوصی، تکمیل و به بهره برداری برسانیم.


هاشمی  به دغدغه شهردار تهران مبنی بر تامین اتوبوس برای پایتخت اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس جدید به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه کنیم و از سوی دیگر تامین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز در شهر تهران در دستور کار است.

معاون شهردار تهران از تاکسیرانی به عنوان خانواده‌ی بزرگ ناوگان حمل و نقل شهری و یک سرمایه اجتماعی یاد کرد و گفت: اصلاح و نوسازی ناوگان تاکسیرانی یکی دیگر از اهداف این معاونت است.

وی همچنین بر ضرورت تحقق «شهر انسان‌محور» با تاکید بر پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری، تاکید و اظهار کرد: نگاه انسان‌محور در این دوره از مدیریت شهری، بیش از پیش در تصمیمات حوزه‌ی حمل و نقل و ترافیک دیده می‌شود و از این رو، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز شهر انسان‌محور از اهم وظایف این مجموعه است.

معاون شهردار تهران با اشاره به دو مقوله‌ی «کنترل ترافیک» و «کاهش آلودگی هوا» به عنوان دو مطالبه‌ی اصلی شهروندان از مجموعه‌ مدیریت شهری که در حکم شهردار تهران هم به آن تاکید شده نیز، گفت: رفع این دو معضل، محور اقدامات مجموعه حمل و نقل است. به عنوان مثال؛ اکنون که در شرایط حساس کنونی و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود، به روایت پلیس راهور تهران بزرگ بیش از ۷۰ درصد بار ترافیکی سطح شهر افزایش یافته است که نشان می‌دهد باید تصمیماتی در این حوزه گرفته شود که آرامش و آسایش، امنیت و ایمنی، ارتقای کیفیت زندگی و در نهایت، کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک را برای شهروندان به ارمغان آورد.

همچنین سرپرست پیشین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان و معاونت ترافیک در زمان تصدی خود، از اختصاص ٤٠ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌های تهران به علاوه ١٥٦ میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی سوخت و رفع مشکل اعتبارات اوراق مشارکت نام برد و تصریح کرد: عملکرد پروژه‌های صورت گرفته در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧، دو برابر شده و سرفاصله‌ی ٣ دقیقه را در مترو پایتخت تجربه کردیم.

«یوسف حجت» با بیان اینکه امروز به شکلی تودیع من از شهرداری تهران است و پس از ١٠ ماه مدیرعاملی سازمان حمل و نقل و ترافیک و ٤ ماه سرپرستی معاونت حمل و نقل و ترافیک از مجموعه مدیریت شهری جدا خواهم شد، گفت: امروز برای من، خاتمه ٣٠ سال خدمت است و شاید پس از این دیگر توفیق خدمت اجرایی نداشته باشم.

مراسم تکریم و معارفه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت، امروز- دوشنبه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران حوزه ترافیک در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد.