خالد جعفری روز سهشنبه در جلسه شورای مهارت کردستان اظهار داشت: نیاز است آموزشهای مهارتی در راستای نیازهای جامعه بوده و بین دستگاههای متولی در زمینه اشتغالزایی و سرمایهگذاری هماهنگی وجود داشته باشد و از حالت جزیره ای خارج شویم.
وی با بیان اینکه نباید به شغلهای فصلی دل خوش کنیم، اضافه کرد: باید با شناخت و هناهنگی بهتر اقدام به برگزاری دورههای آموزش مهارتی کرد، ضمن اینکه میتوان از پتانسیل صنایع دستی، فرهنگی و هنری برای ایجاد شغل پایدار بهره برد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه حمایت از بهش خصوصی برای ایجاد اشتغال ضروری است، یادآور شد: اگر چه از لحاظ اقتصادی جزو استانهای اخر کشور بوده و با مشکلاتی چون بیکاری و ضعف اشتغال مواجه هستیم اما نباید ضعیف بودن سرمایهگذاری را دلیل اصلی ضعف در بخش اشتغال دانست.
جعفری با بیان اینکه نباید ضعف سرمایهگذاری را بهانهای برای عدم تلاش در زمینه اشتغالزایی قرار داد، تاکید کرد: باید در زمینه آموزشهای مهارتی رویکرد جدیدی را بکار گرفت و با برنامهریزی و روش صحیح در این بخش گام برداشت.
وی دلیل اصلی ضعف اشتغالزایی را در کشور و از جمله کردستان سازگار نبودن تحصیلات با نیازهای بازار کار اعلام کرد و گفت: نیاز است با توجه به پتانسیلهای استان به ویژه در بخش کشاورزی، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی، زمینه را برای ایجاد شغلهای پایدار فراهم کرد و دانشگاهها هم باید جدی تر در این زمینه گام بردارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان نیز اظهار داشت: هدف از تشکیل شورای مهارت و فناوری، تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر و متناسبسازی آموزشهای مهارتی با بازار اشتغال است.
سیدجمیل احمدی اضافه کرد: اشاعه و نهادینهسازی فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی در جامعه، تدوین برنامه جامع آموزش مهارتی با رویکرد بومی و انسجام بخشی به هزینهکرد اعتبارات آموزشی دستگاههای اجرایی، از دیگر اهداف این شورا است.
وی بر تلاش فنی و حرفهای در جهت فراهم کردن بستر برای آموزشهای با کیفیت به متقاضیان تاکید کرد و افزود: در بخش صنعت استان ۲۴.۷ درصد شاغل هستند که در این زمینه ۴۸ درصد آموزش مهارتی داده شده و تعداد افراد شاغل در حوزه خدمات ۴۹.۶ درصد بوده در حالیکه میزان آموزشهای فنی و حرفهای در این بخش ۵۰ درصد است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان با بیان اینکه ۲۵،۷ درصد افراد شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند و آموزشهای این اداره کل در بخش کشاورزی ۲ درصد است، گفت: تفاهمنامههایی با اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منعقد شده است که آموزشهای مهارتی با رویکرد مهارت آموزشی ویژه و آموزشها متناسب با بازار کار باشد.
مدیر کل اموزش و پرورش کردستان هم به آموزشهای مهارتی معمول در آموزشگاههای فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: هشت هزار نفر متقاضی کار در استان وجود دارد که اغلب در رشتههای مهندسی الکترونیک و کامپیوتر تحصیل کردهاند که نشان از عدم تناسب تحصیل با نیاز بازار کار دارد.
رشید قربانی خواستار توجه فنی و حرفهای به آموزش در رشتههای جدید شد و اضافه کرد: فنی و حرفهای باید به سمت آموزش رشتههایی باشد که نیاز جامعه است گام برداشته و روی رشتههای اشتغالآفرین تمروز و فعالیت داشته باشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز مشکلات کشور و استان را بیتوجهی به نیاز جامعه در زمینه آموزش و تحصیلات اشاره کرد و یادآور شد: آموزشها در مراکز فنی و حرفهای اغلب در سطح مقدماتی بوده و کمتر به صورت حرفهای متقاضی تربیت داده میشود.
محمد درهوزمی با بیان اینکه در بخش خصوصی و حوزه صنعت آموزش جزو ضروریات است، افزود: اداره کل فنی و حرفهای منتظر دستگاههای اجرایی نباشد و خود به عنوان نیاز سنجی و اقدام به آموزش در رشتههای مختلف و در راستای ایجاد تولید و اشتغال کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم از نیاز این سازمان برای استفاده از آموزشهای فنی و حرفهای در بخشهای مختلف به ویژه زراعت و باغداری تاکید کرد و اظهار داشت: نیاز است موازیکاری در آموزشها حذف و به این وضعیت سر و سامان داد تا میزان بهرهوری در بخش کشاورزی افزایش یابد.
محمدفرید سپری با اشاره به فعالیت ۱۱۳ هزار بهرهبردار در بخش کشاورزی استان، افزود: سالانه ۴۰ هزار نفر ساعت به فعالان عرصه باغداری، شیلات و زنبورداری داده میشود که کافی نیست و به پتانسیلهای فنی و حرفهای برای آموزش بهتر و باکیفیتتر نیاز داریم.
در حال حاضر ۱۱۹ آموزشگاه فنی و حرفهای در کردستان وجود دارد که یک هزار نفر در این مراکز اشتغال دارند.