به گزارش سهشنبه بورس کالا ی ایران؛ «حامد سلطانی نژاد» با اشاره به اتمام دوره افق چشمانداز ترسیمشده سال ۱۳۹۹ سند راهبردی پیشین شرکت بورس کالای ایران گفت: نظر به اتمام افق ترسیم شده بورس کالا برای چشم انداز ۱۳۹۹، بهروزرسانی سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار (سال ۱۳۹۷) و همچنین تغییرات چشمگیر محیط کسبوکار اعم از تشدید تحریمهای اقتصادی و سیاسی، ظهور تکنولوژیهای جدید، اعمال سیاستهای دستوری و بازدارنده، پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و راهاندازی و توسعه ابزارهای جدید مانند مناقصه و خرید دین، شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا اقدام به بازنگری و تدوین سند راهبردی نوین شرکت کند.
وی افزود: همچنین کاهش درآمد شرکت تحت تاثیر خروج موقت از بازار آتی سکه طلا و کاهش کارمزد برخی کالاها در کنار وجود نقاط قابل بهبود در سند راهبردی پیشین (همچون بهکارگیری مدل ارزیابی کارت امتیازی متوازن (BSC) و لحاظ کردن رویکرد مدیریت ریسک) از دیگر موارد اثرگذار در تدوین سند راهبردی نوین شرکت به شمار میرود.
مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: بدین منظور کمیته بازنگری سند راهبردی متشکل از اعضای منتخب هیاتمدیره و مدیران ارشد شرکت، کارگروه داخلی متشکل از معاونین و مدیران میانی شرکت و همچنین تیم اجرایی متشکل از کارشناسان خبره و باتجربه این حوزه، تشکیل و پس از برگزاری ۸ جلسه کمیته بازنگری سند راهبردی، ۳۳ جلسه کارگروه تخصصی و ۹۲ جلسه تیم اجرایی در مجموع بالغ بر ۸۵۶ نفرساعت، سند راهبردی نوین شرکت بورس کالای ایران در افق چشم انداز ۱۴۰۴ تدوین و تصویب گردید.
به گفته سلطانی نژاد، ماحصل این جلسات و تلاشها، آسیبشناسی سند پیشین و مطالعه اسناد بالادستی، بهروزرسانی ارکان اصلی (مأموریت، چشمانداز و ارزشهای شرکت)، شناسایی و تجزیهوتحلیل ذینفعان شرکت، تجزیهوتحلیل عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف)، بررسی عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها)، تعیین موقعیت راهبردی، تدوین و اولویتبندی راهبردها و تدوین نقشه راهبردی بود.
سلطانی نژاد ادامه داد: از دیگر نتایج برگزاری جلسات کمیته بازنگری سند راهبردی میتوان به تعیین میزان تطابق میان راهبردهای شرکت با راهبردهای سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین راهبردهای وزارت امور اقتصاد و دارایی و تدوین مدل پایش و ارزیابی و نهایتا فهرست عناوین برنامههای عملیاتی (اقدامات ابتکاری) مشتمل بر پروژهها و اقدامات بهبود مرتبط با هر یک از راهبردها و به تفکیک ساختار سازمانی شرکت بورس کالای ایران اشاره کرد.
بیانیه ماموریت و چشم انداز در افق ۱۴۰۴
وی در تشریح اهم خروجیهای سند به روزرسانی شده بورس کالای ایران به بیانیه مأموریت این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت بورس کالای ایران مرجع اصلی کشف قیمت و ارائهدهنده خدمات متنوع مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی در راستای پاسخ به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن بوده و بدین منظور با بهرهگیری از سرمایه های انسانی سرآمد و فناوریهای نوین، همواره ضمن تمرکز بر بازارهای داخلی به دنبال شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای بینالمللی خواهد بود.
سلطانی نژاد در بیان بیانیه چشمانداز شرکت بورس کالای ایران نیز اظهار کرد: مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی چشم انداز بورس کالا برای افق چشم انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.
بیانیه ارزش بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه در تشریح بیانیه ارزش بورس کالا در افق چشم انداز ترسیم شده ۱۴۰۴ عنوان کرد: بورس کالای ایران ضمن بیطرفی و عدالتمحوری در عرصه رقابت و همچنین وحدت رویه و برخورد همسان در فرآیندهای اجرایی، خود را ملتزم به رعایت قوانین و مقررات و افزایش سلامت و شفافیت حرفهای میداند.
به گفته سلطانی نژاد، توجه ویژه به مباحث کارایی و اثربخشی در مدیریت منابع در کنار لحاظ نمودن معیارهای اخلاقمداری و پایبندی به ارزشهای دینی، لیاقتمحوری و شایستهسالاری و همچنین امانتداری و صداقت از مبانی انتخاب و بهکارگیری کارکنان شرکت بوده که با تعبیه مکانیسمهای یادگیری، رشد و خلاقیت فردی و سازمانی موجبات شکوفایی ایشان فراهمشده است؛ همچنین پایبندی به اصولی همچون احترام و پاسخگویی به مشتریان و سهامداران، یکپارچگی در ارائه خدمات و اخذ رویکرد ترویج و فرهنگسازی زمینهساز ایفای مسئولیتهای اجتماعی و نقشآفرینی بورس کالا در اقتصاد ملی خواهد شد.
اهداف اساسی
وی در بیان اهداف اساسی بورس کالا در این سند راهبردی از مرجعیت قیمتی کالا در کشور، افزایش درآمدهای عملیاتی، افزایش رضایت ذینفعان و ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه اقتصاد نام برد.
جهش تولید، رویکرد ویژه سند راهبردی در افق ۱۴۰۴
مدیرعامل بورس کالای ایران در خاتمه سخنان خود به راهبردهای این بورس پرداخت و گفت: این راهبردها مشتمل بر مضامینی همچون عمقبخشی در بازارهای موجود با تمرکز بر بازاریابی، تعاملات موثر با سایر نهادها و توسعه پایدار بر مبنای برندسازی است؛ همچنین مداومت همیشگی بر توسعه و ارتقای سیستمها و روشها در راستای تنوعبخشی و بهبود کیفیت در خدمات به مشتریان سرلوحه برنامههای راهبردی بورس کالا خواهد بود؛ تکمیل زنجیره ارزش و ورود به حوزههای جدید کسب و کار نیز رویکرد ویژه این سند راهبردی برای تحقق بخشی شعار سال ۱۳۹۹ مبنی بر «جهش تولید» بوده که در آینده نزدیک و به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.