به گزارش ایرنا، «محمد علیخانی» روز سهشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور «علی اعطا» سخنگوی شورای تهران برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل فعال شدن مشاغل در تهران، ترافیک روزهای گذشته افزایش یافته است.
وی گفت: به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و لغو طرح ترافیک ازدحام و شلوغی در خیابانها پیشبینی میشد و ترافیک با این مشکلات طبیعی است.
علیخانی افزود: نظر ما در شورای شهر این بود که لغو طرح ترافیک ضررش کمتر از اجرای آن است چرا که در غیر این صورت شهروندان اگر روزانه ۲ تا ۲.۵ میلیون سفر از طریق مترو داشته باشند، با شیوع بیشتر کرونا فاجعه به بار میآید.
ضرورت راهکارهای مناسب تر در تهران
عضو شورای تهران با بیان اینکه راهکارهای بهتری برای مقابله با ترافیک میتوانست در تهران اجرا شود، گفت: دخالت افراد غیرمسئول در کارهای دیگران و عدم تحمل اظهارنظرها سبب بروز مشکل شده است.
وی افزود: سخنگوی وزارت بهداشت واکنشهای عصبی و شتابزده داشته و اگر قرار باشد در مورد ترافیک این وزارتخانه تصمیم بگیرد تکلیف حوزه شهری چیست.
علیخانی تاکید کرد که بر اساس قانون و مصوبه شورای ترافیک در زمان اضطرار میتوان طرح زوج و فرد را اجرایی کرد که در حال حاضر بیماری کرونا نوعی اضطرار ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: برای اینکه شهر خلوت شود هم میتوانستند ساعات کار را شناور اعلام کنند و هم طرح زوج و فرد را اجرایی سازند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ترافیک آنقدر زیاد شده که حتی خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوس راه یافتهاند و باید فکری در این زمینه کرد.
عضو شورای تهران گفت که تعطیلی مترو به هیچ وجه نظر کارشناسی ما در شورای شهر نیست.
وی گفت: به دنبال تعطیلی ارائه خدمات نیستیم ولی باید در مترو پروتکل و شرایطی فراهم شود تا هم خدمات به شهروندان اجرا و هم مسائل ایمنی نیز رعایت شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای تهران درباره تهیه و ارایه پروتکل مقابله با ویروس کرونا در کمیسیون حمل و نقل گفت: مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی، مترو و سازمان تاکسیرانی داشتیم و دستورالعملهایشان را در مقابله با کرونا خواستار شدیم.
علیخانی افزود: این شرکتها اعلام کردند که مصوبهای از ستاد کرونا به آنها ارسال نشده است.
وی افزود: بنابراین ما در شورای شهر موضوعات مختلف را احصاء کردیم و موارد بهداشتی و نکاتی که باید در مترو و اتوبوس درنظر گرفته شود، در قالب پروتکل تهیه شد.
وی گفت: این پروتکل در قالب یک دستورالعمل به ستاد مقابله با کرونا در تهران ارسال شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب این پروتکل در ستاد، ضمانت اجرایی آن ایجاد شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای تهران گفت: بعضی از اقدامات جهت مقابله با کرونا از جمله فاصلهگذاری اجتماعی قابل اجرا نبود چراکه تعداد واگنها محدود است و با تهیه پروتکل شورای شهر، اقدامات مؤثری برای مقابله با کووید ۱۹ در مترو اجرا می شود.
حرف و حدیث حضور مناف هاشمی در حمل و نقل تهران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون ترافیک شهرداری، گفت: هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب میشود و ملاک انتخاب وی، عملکرد و میزان موفقیت در دورههای گذشته بوده است.
علیخانی با بیان اینکه باید از توان مدیران باسابقه شهرداری استفاده کرد، افزود: اعضای شورا با انتصاب وی به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران موافق بودند.
وی تأکید کرد که معاون شهردار می تواند با عملکرد خود، اقداماتش را ثابت کنند و شورای شهر نظارتهای لازم بر عملکرد وی را انجام میدهد و با کسی تعارف ندارد.
آخرین آمار مبتلایان در حمل و نقل عمومی
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای تهران، در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی اظهار داشت: این آمار افزایش یافته و در تاکسیرانی ۱۹ راننده فوت شده و یک نفر نیز از میان کارکنان این سازمان جان خود را از دست داده است.
وی گفت: به طور کلی ۳۱۷ نفر تاکنون در تاکسیرانی مبتلا به کرونا شده که ۱۴۷ نفر از این افراد بهبود یافتهاند.
علیخانی افزود: در اتوبوسرانی ۲ راننده اتوبوس به دلیل کرونا جان خود را از دست دادهاند و ۱۴۷ مورد مبتلا و مشکوک به کرونا در این شرکت داریم.
وی گفت: خوشبختانه هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در مترو نداشتهایم و در این بخش ۴۰ تا ۵۰ نفر مبتلا به کووید ۱۹ شدند که اغلب آنها پرسنل مترو هستند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین به شلوغی معابر پایتخت پس از لغو طرح های ترافیکی تهران اشاره کرد و گفت: آمار مسافران مترو دیروز ۱۰۶ هزار نفر بیشتر شد و ترافیک به گفته پلیس راهور ۷۰ درصد در پایتخت افزایش یافته است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه درباره اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی گفت: پروتکل این موضوع تهیه شده و ما اقدامات سایر کشورها را در این زمینه مطالعه کردیم.
وی افزود: اکثر کشورها استفاده از ماسک را در حمل و نقل عمومی اجباری کردهاند.
علیخانی ادامه داد: وظیفه دولت و دستگاههای دیگر است که برای شهروندان در مترو ماسک تهیه کنند.
هنوز عوارض ورود به طرح ترافیک مشخص نیست
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد عوارض ورود به طرح ترافیک گفت: سقف ورود به طرح ترافیک ۱۰۳ هزار مورد طی یک روز است و مرجعی که در مورد ساعات طرح تصمیم میگیرد شورای ترافیک بوده که شهرداری نیز عضو آن است.
وی گفت: ابتدای کار اعلام شد که ساعات طرح جهت پیشگیری از کرونا تغییر میکند که ما نیز مخالفت خود را اعلام کردیم.
به گفته علیخانی، یکباره توسط وزارت بهداشت اعلام شد که همه خودروها برای ورود به طرح آزاد هستند ولی هیچ وقت تکلیف عوارض طرح ترافیک در این شرایط مشخص نشد.
عضو شورای تهران، ادامه داد: این موضوع مشابه زمانی است که مرجعی اعلام کند خلاف طرح تفصیلی همه شهروندان میتوانند یک طبقه اضافه برای ساختمانشان را بسازند.
وی گفت: اعلام این مرجع به معنی عدم پرداخت عوارض نیست.
وی ادامه داد: در صورتی که عوارض طرح ترافیک بخشیده شود باید روال قانونی آن طی شود و شهردار تهران باید لایحهای را به شورای شهر ارائه کند تا در این زمینه تصمیمگیری لازم انجام شود.
افزایش نرخ بلیت مترو کمتر از تورم است
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در بخش دیگری از سخنانش گفت: بلیت مترو بر اساس این مصوبه تنها ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.
وی افزود: دولت باید مدیریت شهری را حمایت کند چرا که سال پیش هزار میلیارد تومان شهرداری یارانه به مترو و هزار میلیارد تومان هم برای اتوبوسرانی اختصاص داد و این در حالی است که شهر با مشکلات هزینهای فراوان همراه شده و باید حمایت های لازم صورت گیرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، به شهردار تذکر داد و عنوان کرد که شهرداری باید پیشنهادات شورای شهر را به ستاد کرونا اعلام کند در حالی که این مسأله انجام نمی شود.
وی افزود: همچنین اقدامات بدون مطالعه و تصمیمات احساسی سبب بروز مشکل در پایتخت میشود.
علیخانی ادامه داد: زمانی ساعت طرح ترافیک را کاهش دادند و پس از آن ورود به طرح آزاد شد در حالی که هیچ مشورتی با شورای شهر صورت نگرفت و این نوع عملکرد مورد انتقاد شورای شهر است.
می گویند آمار کرونا به شورا ارتباط ندارد
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه با تاکید بر ضرورت ارایه آمار کرونا در پایتخت، گفت: به ما میگویند این موضوع به شورای شهر ربط ندارد در حالی که دقیقا برعکس است.
وی افزود: بهشت زهرا(س) زیرمجموعه شهرداری است و باید برنامهریزی در این زمینه انجام شود.
وی افزود: من از برخورد عصبی سخنگوی وزارت بهداشت تعجب میکنم اعلام کردند ما حق نداریم سوال کنیم پاسخ سیاسی میدهند مگر ما سوال سیاسی کردهایم.
وی گفت: ما نمیخواهیم به این مجادلات وارد شویم ولی اطلاعات از آمار طبیعی حق طبیعی مدیریت شهری میدانیم.