لندن– ایرنا– دفتر آمار ملی انگلیس امروز (سه‌شنبه) گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد، تعداد واقعی جان باختگان مبتلا به کرونا در این کشور ۴۱ درصد از آمار رسمی وزارت بهداشت انگلیس بالاتر است.

بر اساس این گزارش، ۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر تا ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) جان باخته در حالی که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت انگلیس، ۹ هزار و ۲۸۸ نفر در بیمارستان‌های این کشور جان باخته‌اند. 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد، بخش عمده آمار قربانیان مربوط به افراد سالمند در خانه‌های سالمندان است که در آمار دولت دیده نمی‌شود. 

براساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، یک هزار ۴۳ نفر در خانه‌های سالمندان و ۴۶۶ نفر در آسایشگاه‌های خصوصی جان باخته‌اند. این میزان پنج برابر آماری است که هفته گذشته در خصوص زوایای پنهان آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در انگلیس منتشر شد. 

حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر) این آمار را ناامید کننده و تکان دهنده خوانده و گفته، این فقط بخش کوچکی از کوه یخی بحران کرونا در کشور است.

لیز کندل معاون وزیر کشور کابینه در سایه گفت: این آمار بیانگر آثار فاجعه‌بار این ویروس بر افراد سالمند و معلول است. 

وی از دولت خواست آمار جامع‌تری را شامل افرادی که خارج از بیمارستان‌ها فوت می‌کنند به‌صورت روزانه منتشر کند تا ابعاد این بحران برای افکار عمومی روشن‌تر شود.

ایان هودسپث عضو ارشد انجمن دولت‌های محلی انگلیس نیز گفت، این آمار نشان‌دهنده عمق چالشی است که آسایشگاه‌ها در این کشور با آن مواجه هستند.

روزنامه گاردین پیشتر گزارش داد که مسئولان وزارت بهداشت انگلیس افراد فوت شده در خانه‌های سالمندان و نیز فوت شدگان در کلینیک‌های پرستاری را از آمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور مستثنی کرده‌اند تا آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا را کمتر جلوه دهند.

بنا بر این گزارش، مسئولان انگلیس جان باختن صدها مریض در خانه‌های سالمندان را هنگام جمع‌آوری آمارهای رسمی از قربانیان در نظر نمی‌گیرند.

دولت انگلیس همچنین آماری از بهبودیافتگان را ارائه نمی‌دهد تا میزان نجات بخشی بیماران مبتلا به کرونا در این کشور اندازه گیری شود.

۲۰۲۳