به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری هندی "بیزنس تودی"، منابع آگاه سطح بالا در دولت هند با اعلام این خبر میگویند؛ دستکم ۳۰۰ شرکت به طور فعالانه در حال دنبال کردن طرحهای تولیدی در بخشهایی مانند موبایل و لوازم الکترونیک، اقلام پزشکی، منسوجات و پارچه هستند.
این شرکتهای خارجی کشور هند را به عنوان یک قطب تولیدی جایگزین میبینند و پیشنهادهای خود را در سطوح مختلفی از دولت هند از جمله از طریق نمایندگیهای دیپلماتیک هند در مناطق مختلف جهان مطرح کردهاند.
این رسانه هندی به نقل از یک مقام عالی رتبه این کشور که نامش را ذکر نکرده است، افزود: امیدواریم که پس از کنترل ویروس کرونا، شاهد رویدادهای بسیاری در زمینه جابجایی (فعالیتهای تولیدی به هند) باشیم.
وی افزود: کشور هند به عنوان یک مقصد جایگزین برای فعالیتهای تولیدی ظهور خواهد کرد. کشورها بسیاری مانند ژاپن، آمریکا و کره جنوبی بیش از حد به چین وابسته شدهاند و این مساله اکنون بسیار آشکار شده است.
دولت مرکزی هند در یک اقدام محرک مهم برای تولیدکنندگان داخلی در ماه سپتامبر سال گذشته مالیات شرکتها را به ۲۵.۱۷ درصد کاهش داد. مالیات برای تولیدکنندگان جدید نیز به ۱۷ درصد کاهش یافت که این پایینترین رقم در جنوب شرقی آسیا است. هند با نرخ پایین مالیات و راه اندازی مالیات کالا و خدمات (GST) امیدوار است که سرمایه گذاری عظیم خارجی در بخش تولیدی جذب کند.
این کشور اکنون تمرکز خود را بر کاهش هزینه تولید قرار داده است. در حالی که چین به علت نحوه برخورد با شیوع کرونا در خط اخراج قرار گرفته است، انتظار میرود که کشورهای مهم دنیا شرکتهای خود را تشویق به جابجایی واحدهای تولیدی خود یا راه اندازی واحدهای جدید تولیدی در مکانهای جایگزین کنند.
این رسانه هندی خاطر نشان کرد که برخی نشانهها ممکن است حکایت از تغییراتی در ژئوپلتیک جهانی باشد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از نحوه پاسخ دولت چین به شیوع کرونا انتقاد کرده و چین نیز به شدت به اظهارات ترامپ در خصوص "ویروس چینی" اعتراض کرده است. ترامپ همچنین گفته که چین میتوانست این ویروس را در مراحل اولیه متوقف کند اما این کار را نکرد و اکنون کل جهان گرفتار شده است.
از سوی دیگر دولت ژاپن نیز یک بسته کمک ۲ میلیارد دلاری به شرکتهای ژاپنی اختصاص داده تا تولید خود را به خارج از چین منتقل کنند. بسیاری کشورهای دیگر هم ممکن است از ژاپن تبعیت کنند و کشور هند میتواند از این وضعیت سود ببرد.
"گوروپراساد موهاپاترا" دبیر اداره ارتقای صنایع و تجارت هند گفت: اکنون جهان در حال بازنگری در راهبرد قرار دادن تمام تخم مرغهای خود در یک سبد است و شرکتها علاقه زیادی به کار در هند نشان دادهاند.
وی افزود: هند به علت بازار بزرگ خود بطور کلی به عنوان یک مقصد جذاب شناخته میشود و همچنین این کشور قطب احتمالی برای صادرات در منطقه است و به همین علت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند در چند سال گذشته بسیار بالا بوده است.
هرچند دولت هند تلاش دارد تا این کشور را به عنوان یک قطب تولیدی معرفی کند اما در عین حال در این کار با دشواری هم رو به رو است؛ بویژه آنکه اختلاف هزینه تولید بین هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است. دولت در عین حال بزرگی بازار هند را یک مزیت بزرگ برای تولیدکنندگان میداند.
یک مقام هندی در بخش صادرات گفت: اگر یک شرکت اقدام به تولید موبایل در ویتنام کند، در نهایت باید تولیدات خود را صادر کند؛ زیرا آنجا بازار داخلی ندارد. این در حالی است که هند بازار بزرگی برای تلفن موبایل با هزینه کمتر از ۱۰۰ دلار است. برای موبایلهای با هزینه ۲۰۰ دلار و بیشتر هم پتانسیل زیادی برای صادرات وجود دارد. از این رو حدود ۶ تا ۷ درصد از اختلاف هزینه تولید بین هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا از طریق بازار هند پوشش داده میشود و دولت میتواند حدود ۵ تا ۶ درصد باقی مانده از اختلاف هزینه تولید را نیز با ارائه مشوقهای دیگری جبران کند.
** اعتراض چین به سیاست جدید تجاری هند
در همین حال، هند روز شنبه مقرر کرد که سرمایه گذاری از کشورهای همسایه اکنون نیازمند تأیید دولت است و به این ترتیب به "مسیر خودکار" مورد استفاده افراد و شرکتها برای راهاندازی کسب و کار در این کشور پایان داد.
به گزارش بیزنس استاندارد، این اقدام هند با افزایش احتمال خریدهای (takeovers) فرصت طلبانه شرکتهای این کشور همزمان با آشفتگیهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مرتبط دانسته شده است. دولت دهلی نو به این ترتیب، شرایط برای سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای کشورهای همسایه این کشور بخصوص چین را دشوارتر کرده است.
به گزارش رسانههای هند، این اقدام با هدف جلوگیری از تصاحب شرکتهای هندی توسط سرمایه گذاران چینی در میان شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی هند انجام شده است. وزارت بازرگانی هند در بیانیه خود بدون اشاره به نام چین اعلام کرد: تمهیدات جدید با هدف جلوگیری از سرمایه گذاریها و تصاحب سود جویانه اجرایی شدهاند.
از سوی دیگر، چین روز دوشنبه هفته جاری، این سیاست جدید تجاری هند را مغایر با مقررات بین المللی در زمینه سرمایه گذاری و تجارت آزاد قلمداد کرد. سفارت چین در دهلی نو در بیانیهای اعلام کرد: ایجاد موانع بیشتر توسط طرف هندی برای سرمایه گذاران از کشورهای خاص ناقض مقررات عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی است.
این در حالی است که چین، دومین شریک تجاری بزرگ هند پس از کشور آمریکا است که برخی اقلام حیاتی را برای هند تأمین میکند و در صورتی که شیوع کرونا موجب اختلالات اقتصادی بیشتری در چین شود، این امر میتواند به کمبود برخی اقلام مهم در هند منجر شود.
هم اکنون چندین شرکت استارتاپ هندی از سرمایه گذاری چینی استفاده کردهاند. به عنوان مثال شرکت "فلیپکارت" (Flipkart ) از سرمایه گذاری پنج درصدی "تنسنت" (Tencent) استفاده کرده و شرکت چینی "علی بابا" هم سهم قابل ملاحظهای در شرکت "پایتم" (Paytm) دارد.