تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲

زنجان - ایرنا - رییس نظام پرستاری زنجان گفت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در این استان حدود ۵۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد هم‌اکنون ۲ نفر بستری هستند و مابقی نیز دوره نقاهت خود را سپری می‌کنند.

فریدون اسکندری شامگاه سه شنبه به مناسبت هفته سلامت و در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: هم اکنون ۲۵۰ هزار پرستار شاغل در سطح کشور  فعالیت می کنند که از این تعداد ۲ هزارو ۸۰۰ نفر مربوط به استان زنجان است و از این تعداد یک‌هزارو ۸۰۰ پرستار در بخش دولتی انجام وظیفه می کنند.

این مسؤول با اشاره به اینکه طی ۲ ماه گذشته گروه پرستاری جانانه و بدون هیچ ادعایی وارد میدان مبارزه با کرونا شدند ادامه داد: این گروه از جامعه پزشکی به واسطه دوره های آموزش و تعهدی که داشتند در حوزه درمان و بیمارستان‌ها وارد عمل شدند و خدمات رسانی خوبی را انجام دادند.

وی اظهار داشت: هم اکنون به مرحله کنترل بیماری کرونا نرسیده ایم، هر چند با کارهای انجام گرفته و فعالیت مضاعف گروه‌های مختلف پزشکی و مسؤولان استانی مدیریت خوبی در ارتباط با روند ابتلا به بیماری انجام گرفته است.

اسکندری افزود: مدیریت و کنترل بیماری کرونا به رفتار مردم بستگی دارد و در این میان رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی اهمیت زیادی دارد و این در حالی است که ۷۰ درصد کادر درمانی در بیمارستانها را پرستاران تشکیل می دهند که خدمات رسانی مستمر در ایام کرونایی آنان را دچار خستگی کرده بطوری که پیک مجدد بیماری می تواند فاجعه آفرین باشد.

وی اظهار داشت: طی ایام کرونایی بیش از ۹۰ نفر از کادر درمانی کشور بر اثر ابتلا به این بیماری شهید شدند و این گروه دلسوز و زحمتکش جامعه نیازمند حمایت های بیشتری از سوی مسؤولان هستند.

رییس نظام پرستاری زنجان ادامه داد: پرستاران خواستار دریافت معوقات خود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند که در این ارتباط سازمان های بیمه ای از پرداخت تمامی مطالبات به دانشگاه علوم پزشکی سخن می گویند اما در عمل چنین چیزی نیست.

وی اضافه کرد: مطرح کردن همین مسائل انتظارات جامعه هدف را افزایش داده و از طرفی این قشر خواستار اجرای قوانین برجای مانده از قبیل تعرفه گذاری خدمات و اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری هستند.

 این مسؤول خاطرنشان کرد: خطا امری لاینفک در هر حرفه‌ای محسوب می شود و در این میان در حرفه پرستاری نیز به دلیل اهمیت کاری امکان این خطاها وجود دارد که در موارد حادتر ریشه یابی لازم انجام می گیرد.  

گفتنی است جامعه پرستاری شامل، پرستاران، بهیاران، اتاق عمل، هوشبری، کمک پرستار و فوریتهای پزشکی هستند که تحت پوشش نظام پرستاری کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به بیماری کووید۱۹ مبتلا و پنج هزار و ۲۹۷ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده و ۶۰ هزار و ۹۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.