تهران – ایرنا – ویتنام که برای مدت کوتاهی از هراس تاثیرات شیوع کرونا صادرات برنج را متوقف کرده بود ، اکنون از یک سو برای نیازمندان کشور خودپرداز برنج راه اندازی کرده و از سوی دیگر صادرات برنج را از سر گرفته است.

دولت ویتنام روز چهارشنبه اعلام کرد که سهمیه صادرات برنج سفید را برای ماه جاری میلادی (آوریل) از ۴۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار تن افزایش داده است. مقدار ۱۰۰ هزار تن اضافی برنجی است که تا پیش از ۲۴ مارس (پنجم فروردین) به بنادر منتقل شده بود . دولت ویتنام در این تاریخ ممنوعیت صادرات برنج را برای اطمینان از کافی بودن ذخایر داخلی برای تامین غذای مردم در دوره شیوع کرونا اعلام کرد.

دولت این کشور روز ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) اعلام کرد که اجازه صادرات ۴۰۰ هزار تن برنج سفید را برای ماه جاری صادر کرده است. وزارت صنعت و تجارت همچنین در حال تهیه طرح صادراتی برای ماه می است و این طرح را سه روز دیگر به دولت تقدیم می کند.

به گزارش خبرگزاری اوآنا ، ویتنام تا روز ۲۱ آوریل (سه شنبه دوم اردیبهشت) بیش از ۶۸ هزار تن برنج صادر کرده که بخشی از ۴۰۰ هزار تن سهمیه صادراتی تعیین شده قبلی برای این ماه است.

پیش از این در ماه جاری ، "انگوین خوان فوک" (Nguyen Xuan Phuc) نخست وزیر ویتنام با پیشنهاد وزارت صنعت و تجارت برای ازسرگیری صادرات برنج پس از وقفه ای چند هفته ای موافقت کرده بود.

ویتنام در سه ماهه  اول سال جاری میلادی در حدود ۱.۵۲ میلیون تن (یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن) برنج را به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجم صادرات ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد افزایش داشته است.

** راه اندازی خودپرداز برنج

در همین حال دولت ویتنام با همکاری یک کارآفرین در شهر "هوشی مین سیتی" دستگاههای خودپرداز ۲۴ ساعته نصب کرده که به افراد فقیر بیکار شده بر اثر شیوع کرونا برنج رایگان تحویل می دهد. این دستگاه بسته های کوچک یک و نیم کیلویی برنج را به افراد تحویل می دهد که بسیاری از آنها دستفروشان خیابانی هستند.

دستگاههای مشابه خودپرداز برنج در شهرهای بزرگ دیگر ویتنام مانند هانوی ، هویی و دانانگ نیز نصب شده است.

هرچند در این کشور کمونیستی افراد می توانند به یک شبکه ایمنی اجتماعی تکیه کنند و دولت نیز بسته مشوقی برای کمک به افراد آسیب پذیر معرفی کرده است اما با این حال برخی افراد در حاشیه همچنان کمک کافی دریافت نکرده اند.

ویتنام تاکنون حدود ۲۷۰ مورد ابتلا به کرونا را گزارش کرده و تاکنون در این کشور هیچ موردی از مرگ بر اثر کرونا ثبت نشده است. بر اثر برنامه فاصله گذاری اجتماعی ۱۵ روزه که از ۳۱ مارس آغاز شد بسیاری از کسب وکارهای کوچک ضربه خورده و هزاران نفر بطور موقتی بیکار شده اند.