یزد- ایرنا - فرمانده انتظامی یزد موتورسواران را پای ثابت مرگ و میر حوادث رانندگی این استان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۰ نفر موتورسوار به خاطر رعایت نکردن مقرات راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست دادند.

سرتیپ محمدرضا میرحیدری روز چهارشنبه در شورای ترافیک استان، افزود: به دلیل ایمنی پایین موتورسیکلت، درصد بالایی از  کشته‌ و زخمی‌های تصادفات را  موتورسواران تشکیل میدهند و آمار مرگ و میر و مصدومان حوادث درون و برون شهری متورسوار در استان تکان دهنده است.

وی ادامه داد: رعایت نکردن نکات ایمنی، انجام حرکات خطرآفرین و نمایشی و حرکت با سرعت زیاد علت اصلی برور تصادفات و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از موتورسواران در استان است .

فرمانده انتظامی یزد با تاکید بر استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه گفت: علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید نحوه درست استفاده و رعایت دقیق مقررات با برنامه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها آموزش داده شود.

وی تاکید کرد: اگر خانواده‌ها موتور در اختیار فرزندان قرار ندهند از بسیاری تصادفات و حوادث راهنمایی و رانندگی پیشگیری می‌شود.

 حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان یزد وجود دارد که حدود ۱۵۰ هزار آن بدون شماره است.  

همچنین استاندار یزد گفت: اجرای طرح نحوه برخورد با موتوسیکلت سواران متخلف باید با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط و با همراهی خانواده‌ها به صورت مستمر اجرا شود. 

محمدعلی طالبی  افزود: اصلاح نقاط حادثه خیز برون  و درون شهری به خصوص طرح کنارگذر جاده زارچ به اشکذر از سوی معاونت عمرانی پیگیری و اقدام مناسب به عمل آید .

 سه زیرگذر حادثه‌خیز یزد به اصلاح نیاز دارد

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد نیز در این جلسه گفت: زیرگذرهای حضرت ابوالفضل (ع)، آیت‌الله خاتمی و حکیمیان حادثه‌خیز است و باید برای رفوژ وسط و نصب دوربین در این زیرگذرها اقدام شود.

سرهنگ رضا زارع افزود: این زیرگذرها تاکنون محل برخی حوادث ترافیکی مانند واژگونی زیاد و تصادفات متعدد بوده‌ که باید برای حل مشکل آنها در سال‌جاری اقدام مناسب به عمل آید.

وی ادامه داد: خیابان‌های ۲ طرفه یزد به دلیل دور زدن‌ و گردش در طول خیابان، تقریبا ۳۶ درصد از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد که باید رفوژ گذاری در آنها انجام شود.

رییس پلیس راهور یزد گفت: میزان حوادث عابران پیاده یزد کمتر از موتورسیکلت سواران نیست و ۸۰ درصد از تصادفات عابران پیاده در معابر اصلی مانند بلوار و بزرگراه رخ می‌دهد که به دلیل سرعت بالا و عرض زیاد معابر اتفاق می‌افتد.

زارع تاکید کرد: تاکنون اقدام خاصی در حوزه عابران پیاده انجام نگرفته و برای امسال  ۱۰ اولویت برای معابر تعیین شده و راهکارها و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه شده که نرده‌گذاری در بلوار شهید بهشتی، تصادفات در این بلوار را  کاهش داده است.

استان یزد در جایگاه دوم افزایش متوفیان تصادفات کشور قرار دارد

دبیر شورای هماهنگی ترافیک یزد نیز گفت: این استان در سال گذشته جایگاه دوم کشور را در میزان افزایش متوفیان تصادفات بعد از بوشهر به خود اختصاص داد .

محمدرضا عارفی افزود: تعداد فوتی‌های تصادفات در ۱۱ ماه سال گذشته نسبت به سال ۹۷، ۲۸.۴ درصد رشد نشان می‌دهد و در این مدت  از ۱۰۸ فوتی تصادفات درون ‌شهری،  ۹۲ نفر ایرانی و ۱۶ نفر اتباع خارجی  بودند که از این تعداد ۹۰ نفر مرد و ۱۸ نفر زن بودند.

این مسوول اظهار کرد: همچنین از ۲۲۲ فوتی تصادفات برون‌شهری ،  ۱۹۲ نفر ایرانی و ۳۰ نفر اتباع خارجی بودند که شامل ۱۶۹ نفر مرد و ۵۳ نفر زن هستند.

عارفی با اشاره به تعداد مجروحان تصادفات تصریح کرد: تعداد آنها در سال ۹۷، شش هزار و  ۵۷۶  نفر  بود که این میزان در سال ۹۸ به ۶ هزار و ۶۶۹ نفر رسید و در حالی که درصد رشد میانگین مجروحان در کشور منفی ۳.۳ بوده ، این شاخص برای استان یزد با رشد ۱.۴ درصد مواجه شده است.

روزانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در جاده‌های استان یزد تردد می‌کنند و این استان در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد.